Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Євген Громов представить авторський цикл «Спомин про Відень» у Національній філармонії

20 листопада, 15:19
фото: Дмитро Головченко

24 листопада у Національній філармонії знаний піаніст Євген Громов представить перший концерт із авторського циклу «Спомин про Відень», де прозвучить клавірна творчість представників класичної й нової віденських композиторських шкіл.

Класична віденська школа, найяскравішими представниками якої є Йозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт та Людвіг ван Бетховен, – стала по-своєму базовим вектором у розвитку музичного мислення. Саме у творчості віденців кристалізується соната, досягає свого піку симфонізм, а також стабілізуються провідні інструментальні жанри. Оновлюються буквально всі аспекти музичного компонування – від форми до тематизму. Як стиль, музичний класицизм асоціюється із впорядкованістю, стрункістю, симетричністю, гармонійністю. Вагомий внесок у формування цього стилю внесли саме віденські митці.

Нова, або так звана друга віденська школа на чолі з Арнольдом Шенбергом, оперта на естетику музичного експресіонізму, аж ніяк не заперечувала першу, «стару» віденську школу, а по-своєму продовжувала, реформуючи, її принципи. У програмі нинішнього концерту, крім музики Шенберга, вона буде представлена творами учнів композитора, Антона Веберна й Альбана Берга. Також у програмі – композиція Олександра фон Цемлінського, якого високо цінував Йоганнеса Брамс і який був учителем Шенберга по контрапункту.

Євген Громов, про концепцію циклу і свої захоплюючі рефлексії щодо класичної й нової віденських композиторських шкіл.

– Віденська і Нова віденська композиторські школи ще з юнацьких часів і шкільної лави завжди були і залишаються для мене дотепер сонячним сплетінням європейської музики.

Почати з того, що вікно в музику особисто для мене широко відчинили саме Бетховен з Моцартом, платівками з музикою котрих я заслуховувався в дитинстві до нестями. Поволі до них доєднався Шуберт, згодом Гайдн. Пригадую, що на відміну від інших авторів, музика цих чотирьох мені ніколи в житті жодним чином не набридала, радше навпаки – з плином часу перед моїм внутрішнім поглядом поставали все нові і нові пласти їхньої багатогранної універсальної творчості.

Років в 15-16 я несподівано довідався про існування ще й Нововіденської школи, випадково придбавши вінілові гіганти з Квінтетом для духових, тв. 26 і Сюїтою для 7 інструментів, тв. 29 Арнольда Шенберґа, оперою «Воццек», Камерним і Скрипковими концертами Альбана Берґа, а також кількома афористично-пуатилістичними опусами пізнього Антона Веберна на кшталт Концерту для 9 інструментів, тв. 24 і Варіацій для оркестру, тв. 30.

Поступово крок за кроком в моїй свідомості творчість представників класичної віденської і модерністської нововіденської композиторських шкіл дивним, хоч і органічним, чином поєдналися в незлиянне і нероздільне ціле.

Не стала на заваді й та прикра обставина, що музику нововіденців мені довелося опановувати самотужки, оскільки її не викладали ні в столичній спеціалізованій музичній десятирічці ім. Лисенка, ні у головному музичному виші ім. Чайковського, де я помилково з молодечого непорозуміння протирав штани кілька років поспіль, поки не оговтався і врешті-решт не полишив його (краще пізно, ніж ніколи)...

У тематичному циклі з трьох власних сольних програм «Спомин про Відень» в Колонному залі Лисенка, що відбудуться протягом концертного сезону 2023-24 рр., мені перш за все йшлося про демонстрацію і представлення київським філармонійним меломанам-завсідникам найважливіших жанрів клавірної музики в сукупності, в яких головно працювали видатні віденські майстри, перш за все в жанрах сонати, варіацій і фантазії, а також, безумовно, мініатюри – клавірштюки, музичні моменти, багателі, лендлери, німецькі танці тощо.

Кожна з програм циклу-триптиху вибудована таким чином, що поряд з улюбленими хітами для широкого слухацького загалу звучатимуть вкрай ексклюзивні та рідко виконувані раритети щоразу восьми митців – Гайдна, Моцарта, Бетховена, Шуберта, Цемлінського, Шенберґа, Берґа і Веберна.

Серед іншого – забуті позаопусні твори Веберна і Берґа періоду їхнього навчання в класі композиції геніального Арнольда Шенберґа, а також вперше в Україні пролунає увесь сольно-фортеп‘яновий доробок практично невідомого в нашій країні вчителя Шенберґа видатного австрійського композитора Алєксандра фон Цемлінського, що здобув за життя визнання перш за все як неперевершений оперний диригент і скінчив свій тернистий життєвий шлях, як і Шенберґ, вигнанцем в Америці.

Перша програма циклу присвячується мною – світлій пам‘яті журналіста і шанувальника філармонічних концертів Владислава Сікалова...

Сторінка події: https://fb.me/e/4sKW8XKkh

#сезонперемоги            

#філармоніянескорених

#відкритафілармонія         

За додатковою інформацією, акредитацією, організацією інтерв’ю з Євгеном Громовим, запрошення у прямі ефіри / записи, включення через месенджери соцмереж, – звертайтеся до керівниці комунікаційного відділу НФУ Ольги Стельмашевської: +380672388185, [email protected]

Офіційна сторінка у FB: https://www.facebook.com/philukr

Офіційна сторінка в Instagram: @kyivphilharmonic

https://www.instagram.com/kyivphilharmonic/

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати