Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Пасхальне насильство на благословенній землі Шрі-Ланки

або криваві ланки глобальної мережі
23 квітня, 14:52

Отже, за результатами попереднього розслідування, уряд Шрі-Ланки заявив, що пасхальні вибухи, які пролунали у неділю в церквах і забрали сотні життів місцевих мешканців та закордонних туристів, були організовані групою смертників-джихадістів, які належали до угрупування Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя (Національна монотеїстична організація). Про це заявив міністр охорони здоров’я Раджит Сенаратне: «ми не вважаємо, що організатори атак були обмежені нашою країною», - заявив він, - «вони належали до міжнародної мережі, без підтримки якої ці атаки не могли б бути успішними». Уряд Шрі-Ланки звернувся до міжнародних організацій по допомогу у розшуку членів цієї мережі з метою притягнення їх до відповідальності.

Угрупування Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя є наслідувачем ідеологічного джихадізму і прихильником методів ісламістського тероризму. Інструменти, які використовують члени Джамаату спрямовані, як і у випадку ІД, якій вони копіюють, на створення атмосфери взаємної ненависті, страху і розколу шрі-ланкійського суспільства.

Радикальні методи Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя виникли не з вакууму. Ісламські радикали були зафіксовані у складі ІД ще в 2014, а перші згадки про загиблого в місті Ракка в Сирії 30-річного бойовика зі Шрі-Ланки Абу Шураїх Сейлані (Шафраз Нілам Мухсін) датуються липнем 2015. Зазначу, що загиблий був відомим викладачем карате та айкідо, якій мав кілька шкіл в Канді, вивчав право та лінгвістику в Коломбо та Карачі. Станом на середину 2016 у складі ІД налічувалося 36 бойовиків походженням зі Шрі-Ланки, серед них було принаймні два подружжя з дітьми. В 2016 бойовики почали евакуювалися з території Сирії до Малайзії та Індонезії, а також повертатися додому. Зокрема, в травні 2016 уряд Малайзії депортував трьох підозрюваних у співпраці з ІД, серед яких було двоє росіян та один громадянин Шрі-Ланки. Таким чином, в період 2014-2016 ланкійськими радикалами було встановлено зв’язки з джихадистами по всьому світу та накопичено досвід насильницької боротьби.

Саме в цей час – десь на початку 2016 - Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя відокремився від більш поміркованого ісламістського руху Шрі-Ланкійський Джамаат ат-Таухід. Більшість мусульманських організацій Шрі-Ланки майже одразу засудили діяльність, заяви і методи Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя. Зокрема, ще в 2016 шрі-ланкійські мусульмани та ісламські лідери різко відокремилися від радикальної фундаменталістської пропаганди, особливо серед дітей і молоді, яку поширював Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя, а також від методів – в першу чергу, від насильства, яке проявилося під час неодноразових зіткнення з буддійськими ченцями. Крім того, один з лідерів Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя, Абдул Разік, був заарештований за пропаганду расизму та релігійної нетерпимості.

В 2018 радикальна діяльність Джамаат ат-Таухід аль-Ватанійя різко активізувалася на тлі анти-мусульманських заворушень, які відбулися в Канді та Ампарі в лютому-березні. Тоді члени цього угрупування були звинувачені у вандалізмі буддійських статуй та масових нападах на будійських ченців. Також, керівництво групи підтримувало та розповсюджувало заклики щодо помсти за насильство, яке чиниться проти мусульман в М'янмі, Шрі-Ланці, Індії та інших країнах.

І ось сьогодні ми побачили реалізацію планів такої помсти. У стилі, притаманному ісламістському тероризму, спрямованому не лише на іновірців, але і на іноземців.

Такого раніше не бачили на благословенному острові, де більше 30 років точилася партизанська війна з сепаратистським угрупуванням Тигри визволення Таміл Ілама. «Тигри» також залюбки застосовували диверсійно-терористичні методи впливу, але при цьому уважно слідкували, щоб під удар не потрапили іноземці, бо значну частину підтримки вони отримували від закордонних меценатів.

Сьогоднішні радикальні ісламісти не переймаються такими «дрібницями», як реноме в очах світового співтовариства. На відміну від традиційних національно-визвольних рухів середини-другої половини ХХ століття, сьогоднішні рухи накшталт ІД не намагаються вибороти собі місце на глобусі, свободу чи незалежність в традиційному політичному розумінні. Навпаки – вони воліють зруйнувати існуючий «несправедливий світ» і побудувати свій, новий на звільненому від нас місці. В цьому і полягає докорінна, якісна відмінність нового антиколоніалізму від традиційного. В цьому ж і є коріння його ідеології, яка насправді протистоїть конфліктній парадигмі ідентичностей, на якій побудовано політику нашого світу. Поки ми цього не зрозуміємо, і не запропонуємо конкурентну модель справедливості, яку ми, мабуть, і намагаємося відшукати в наших гарячкуватих та іноді самовбивчих популістичних проектах, на нас чекають неприємні сюрпризи, розчарування, поразки і жертви.

 

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати