Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Королі бензоколонок: від плюса до мінуса

На нафтовому ринку панують контрафакт і низька купівельна спроможність населення
16 березня, 00:00

Ціна нафти і нафтопродуктів дедалі більше стає сьогодні у світі чинником політичної стабільності. Ситуація довкола Ірану та Сирії настільки загострилася, що влада США й Великобританії обговорює можливість використання своїх стратегічних запасів.

Не стоїть осторонь світових енергетичних проблем і Україна. Нічні вогні АЗС, які в ніч із середи на четвер «Дню» довелося спостерігати на трасі Запоріжжя — Київ, малювали абсолютно незрозумілу графіку, що надто нагадувала шпичастий паркан недбайливого господаря.

Цю асоціацію не став спростовувати голова консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. «Такий розліт цін на ринку, що взагалі нічого не можна зрозуміти, — не без обурення говорить експерт. — Ми розбиралися з цією ситуацією і дійшли висновку: що дорожча нафта, що вищі податки, то більш вигідно завозити контрабанду і випускати всілякий фальсифікат. Як може бути, що одна половина ринку дуже повільно зростає, а друга «стоїть» у цінах шестимісячної давності, коли ціна на нафту була на 25% нижчою, ніж сьогодні?». «Така економіка досягається сьогодні тільки за рахунок оподаткування, вірніше, його оптимізації, — продовжує Куюн. — Якщо мати нелегальне кустарне виробництво, то податків, звісно, взагалі немає. А якісний продукт в обхід податкової системи не зробиш. Ось виготовлювачі контрафакту й користуються тим, що люди, яким бракує грошей на нормальне пальне, готові до компромісу щодо якості. Та економія копійок на літрі бензину обертається ремонтом машини, який коштує несумірно дорожче. Проте багато хто з автомобілістів ведеться на дешевизну».

Дещо інша думка у президента асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леоніда Косянчука. За попередній місяць нафтопродукти на оптовому ринку, за його даними, подорожчали на 9,5%. У роздрібному продажі зростання ціни на них становило в середньому 1,4%. Отже, цього місяця економічно обѓрунтованим було б підвищити ціни на бензин на 8% (і на 4% на дизель, щодо якого минулого місяця була приблизно така сама картина: зростання 4,6% оптом і 0,4% — у роздріб). Уже вчора, за словами експерта, зросли ціни навіть на АЗС групи «Приват», яка має понад 120 доларів переваги перед рештою гравців ринку за рахунок зменшення рентної плати й оптимізації оподаткування. При цьому Косянчук порівнює вартість нафтопродуктів із купівельною спроможністю населення і стверджує, що в цьому вимірі ціни вже переросли всі межі. І власники мереж АЗС, говорить він, розуміють, що при підвищенні цін на 8% обсяг продажів знизиться на 15%.

Проте Куюн усе-таки налаштований оптимістично. За його словами, торік на «дешевих» заправках був просто «шквал, стовпотворіння». У чергах стояли не лише «жигулі», але й «мерседеси», «аудіо». Тепер такого немає. Куюн передає свою розмову з головою роздрібної мережі «Шелл» в Україні, який щиро дивувався, чому українці доволі спокійно реагують на низькі ціни на АЗС: «Якби таке було у нас, у Європі, то весь клієнт був би на цих станціях, а решта стояли б порожніми». Куюн вважає, що частково нинішня ситуація на роздрібному ринку є результатом еволюції споживчих переваг. І тут же, відповідаючи на запитання «Дня» щодо урядових обіцянок закупити достатню кількість лабораторій, які могли б оперативно контролювати якість пального, експерт констатує: «Не дали ні грошей, ні лабораторій — нічого немає». Куюна тривожать так звані спиртові бензини, які з’явились на ринку. «Весь бодяжний бензин, по суті, зі спиртом», — роз’яснює він і нагадує, що для цього законом про альтернативні палива створено безпечну податкову лазівку. Якщо додавати до бензину 30% спирту, то звільняєшся від акцизу і ще нібито податок на прибуток знімається на десять років. Один раз треба привезти для досліджень зразок такої продукції. «Тобі видають сертифікат і під його захистом можна робити що завгодно, навіть продавати звичайний бензин без акцизу, — обурюється Куюн, — ніхто тебе не контролює».

Косянчук теж невдоволений бездіяльністю влади. Говорячи про досвід США, які створюють резерви нафтопродуктів на ціновому спаді, а розкупорюють їх на піку цін, прагнучи і заробити, і стабілізувати ринок, він не погодився з тим, що й нам цього слід навчитися. На його думку, в Україні треба просто доручити все це професіоналам, а не тим чиновникам, яких турбує тільки аеродром для м’якої посадки після відставки.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати