Пережити карантин і стати мудрішим
«День» дізнавався як працюють видавництва і на що(кого) сподіваютьсяБлогери, зірки шоубізнесу, ЗМІ, соцмережі — з усіх джерел практично сипляться різноманітні поради про те, чим варто займатися під час карантину. На щастя, лідерську позицію утримує рекомендація — читати книжки. А чи справді люди ринулися замовляти доставки книжок або купувати електронні чи авдіоформати? Невже прийшов час розквіту книжкових інтернет-крамничок?
Цікаво, що наприкінці 2019 року дослідницька компанія
Research & Branding Group провела всеукраїнське опитування, під час якого з’ясувалося: більше половини українців не читають книжок, натомість паперові видання все ще переважають над електронними.
«ЧАСТИНА УКРАЇНСЬКИХ ВИДАВЦІВ ПІДЕ З РИНКУ, А ЇХНЄ МІСЦЕ НАМАГАТИМУТЬСЯ ПОСІСТИ РОСІЙСЬКІ ВИДАВЦІ»
Мар’яна САВКА, головна редакторка, співзасновниця «Видавництва Старого Лева»:
— Карантин цілком перевів нашу роботу в онлайн. Хоча ще залишаються офлайн-продажі мережі гіпермаркетів «Ашан», автозаправок «ОККО», WOG. Наш сайт starylev.com.ua як інтернет-крамниця працює в посиленому режимі, маркетингові акції дають хороший результат, який свідчить про те, що люди на карантині таки мають мотивацію читати. Відділ продажу так само працює дистанційно з усіма активними контрагентами. Дотримуючись усіх заходів безпеки, працює наш відділ складу, щоб усі замовники отримали вчасно свої книжки. Суттєво зріс продаж електронних книжок. Відділ промо активізує читацький інтерес у соціальних мережах. Редакція — в дистанційному режимі — працює над новими книжками. Кілька новинок ми все-таки відправимо цього місяця в друк.
Звичайно, карантин позначився на наших доходах. Найприкріше, що за тиждень до карантину ми відкрили великий чудовий простір — книгарню-кав’ярню Старого Лева у Львові, на Галицькій, 17, і відразу ж закрили. Оскільки відпало багато каналів продажу, ми неминуче зазнали втрат. Але ми давно вже розвивали власні інтернет-продажі через наш сайт — і це дає нам перевагу над видавцями, які не мають сильних власних інтернет-крамниць. Крім того, під час карантину ми розпочали партнерську програму кешбеку (20%) з «Монобанком» — і це виявилося також результативно.
Цього місяця найчастіше замовляли «Амадоку» Софії Андрухович та «Місто дівчат» Елізабет Ґілберт. І паперові книжки, і електронні. Це свідчить про те, що люди хочуть новинок і на карантині в них з’явився час для читання лонґрідів. Велика увага є до книжок для дітей.
Я думаю, частина видавництв вийде зі строю. Неминучий перерозподіл ринку. Мене найбільше турбує, що в ситуації, коли годі сподіватися на підтримку держави, частина українських видавців піде з ринку, а їхнє місце тут же намагатимуться посісти російські видавці. Вочевидь було б гуманно з боку уряду запровадити програму пільгового кредитування нашої галузі. Щоб видавці, які вийдуть з карантину з порожніми кишенями, могли брати короткотривалі безвідсоткові кредити на свою діяльність. Бо звідки ще брати гроші?
Звичайно, нам не уникнути фінансових втрат, не всі з запланованих книжок вийдуть друком. Але ми намагаємося робити все, щоб зберегти і бізнес, і команду.
«МИ ЗАЗНАЄМО ФІНАНСОВИХ ЗБИТКІВ»
Віталій ТЮТЮННИК, директор видавництва «Клуб Сімейного Дозвілля»:
— Безумовно, карантин позначився на роботі. Всі працівники видавництва працюють віддалено, з дому, тому багато процесів ускладнюються. Це новий виклик, який, як на мене, наше видавництво завдяки професійності колег приймає гідно. На жаль, багато що залежить уже не від нас, і це передусім стосується збуту та фінансових надходжень у цей час. Роздрібна мережа компанії повністю закрита на час карантину, закриті та тимчасово не працюють також більшість наших ключових партнерів. Видавництво вимушене було перейти на неповний робочий тиждень у квітні. Вже коригуються всі планові бюджетні очікування в другому кварталі і до кінця року. I так, це справді непростий виклик як для керівництва видавництва, так і для кожного працівника. Від уміння організувати роботу в таких складних умовах багато в чому залежатиме подальша доля видавництва.
Безумовно, компанія зазнає значних збитків, як і вся галузь у цілому. На жаль, велика частина продажів і, відповідно, фінансових надходжень залежить від роботи власної книжкової мережі і магазинів та книгарень партнерів, які зараз тимчасово закриті на карантин. Продажі онлайн поки що складають невеликий відсоток збуту, тому багато що залежить від традиційних книгарень та мереж збуту, які найбільше постраждають під час карантину. Отож ми зазнаємо фінансових збитків, і бюджетні очікування не будуть виконані, тому переглядаються.
Я надзвичайно вдячний своїм колегам за те, що в цей складний час вони дуже відповідально поставилися до ситуації, що склалася. Саме це дає нам можливість організувати всі процеси дистанційно. Скорочення штату в нас не буде, тому що оптимізація відбулася ще на початку року. Ми змушені були перейти в квітні на неповний робочий тиждень. У цілому це виклик для кожного, тому що кожен співробітник маєш більш самостійно організовувати свою ефективну роботу в нових умовах дистанційної праці. Жоден з видавничих процесів не зупиняється, і все заплановане вчасно виконується.
Читають багато художніх книжок, більше ті, що несуть позитивний настрій і дають можливість відволіктися від негативної інформації, якої і так достатньо в новинах. Також популярні ті книжки, що дозволяють самовдосконалюватися, отримувати нові навички; психологічні порадники, які допомагають подолати депресію та кризу. Смаки клубної авдиторії не дуже змінились, от тільки замовлень у цей час ми отримуємо, на жаль, значно менше.
На мій думку, якщо карантин затягнеться до кінця травня чи довше, ті видавництва, що не мають вагомої фінансової підтримки, і невеличкі видавництва будуть банкрутувати. Отож я очікую на дуже велику фінансову кризу цього року. На жаль, ми лише на початку цього процесу і не всі ще розуміють масштабу кризи, яка насувається на майже всі країни світу. Книжковій галузі буде дуже важко. Так, банкрутувати будуть, і здолати цю кризу зможуть лише ті видавництва, що зможуть швидко адаптуватися до нових умов.
Видавництва більш активно працюють сьогодні над онлайн-продажами та прямими продажами. Із такою кризою книжкова галузь ще не стикалась, тому всі шукають нові шляхи збуту. Перехід на дистанційну працю та дистанційне керування процесами — це нелегке випробування: нові навички потрібно розвивати та вдосконалювати, зокрема вміння чітко формулювати завдання та контролювати результати дистанційно. Вміння швидко приймати рішення та гнучко змінюватися згідно з новими умовами, уміння чітко планувати свої дії та дії колег — от головні компетенції, які допоможуть у ці складні часи подолати будь-які виклики. На допомогу держави не варто розраховувати. Так, значно допоможуть податкові канікули та пільгове кредитування галузі після карантину, але щоб дійсно вийти з цієї кризи, потрібно швидко змінюватися та пристосовуватися до нових умов. Для класичної галузі з достатньо великим терміном обігу коштів це складно, і для тих, хто зможе знайти своє місце та покупця в нових умовах, фінансово зважено побудувати свою працю і всі процеси, враховуючи нові ризики, подолання кризи буде успішним.
«ВИДАВНИЦТВА, ЯКІ ВИЖИВУТЬ У КРИЗУ, МАТИМУТЬ ШАНС НА РОЗВИТОК»
Iлона ЗАМОЦНА, директорка видавництва «Наш Формат»:
— З початком карантину ми перестали здавати в друк нові книжки, бо розуміємо, які фінансові ризики нас очікують. Адже раніше прибуток нашого видавництва залежав від продажів офлайн та онлайн. Зараз усі книгарні зачинені. и працюємо лише онлайн — а це значно менше половини нашого прибутку.
Зазвичай книжка — це емоційна покупка, коли людина, наприклад, гуляє по центру міста, заходить у книгарню і купує щось почитати. Зважаючи на те, що насувається економічна криза, ми розуміємо, що таких емоційних покупок ставатиме менше, адже це не товар першої необхідності. Тож навіть якщо з карантину ми повернемося в роботу, то наскільки швидко ми відновимо докарантинні ресурси і обороти навіть не можемо прогнозувати. Тому зараз ситуація в книговиданні не дуже радісна. Багато видавців об’єднуються і звертаються до влади, щоб вона надала якісь пільги для книговидавничого бізнесу, щоб під час кризи ми могли якось вижити.
Зараз план виходу книжок нашого видавництва значно змінився. Раніше ми друкували в середньому по 5—6 новинок на місяць. Прогнозуємо, що до кінця року ми вийдемо на три нові книжки на місяць. Це, насправді, велика зміна для нас, оскільки це означає зменшення тиражів та оборотів. Зрозуміло, що в онлайні відбулося зростання продажів. Однак воно абсолютно не компенсує навіть десятої частини тих продажів, які були в офлайні.
Сьогодні всі наші працівники працюють удома. Ми будемо старатися робити все, щоб їх зберегти і не плануємо скорочення. Ми попереджаємо людей, що може бути невеличка криза під час карантину, тому що продажі дуже сильно впали, але обіцяємо людям компенсувати все до кінця року. Можливо, доведеться перейти на зменшення заробітних плат. Однак для нас зараз максимально важливо зберегти наших людей. Ми надзвичайно цінуємо кожного члена команди, бо це професіонали, тому нам немає кого скорочувати. Всі ці люди є дуже важливими.
Коли ще тільки почався карантин, ми відкрили вільний доступ до 10 електронних книжок. Ми хотіли якось підтримати людей, щоб вони мали чим зайнятися.
Це книжки, які вважали є актуальними в цей період. А до списку запропонованих книжок потрапили такі:
• Стівен Пінкер «Просвітництво сьогодні. Аргументи на користь розуму, науки та прогресу»
• Томас Ніколс «Диванні експерти. Як необмежений доступ до інформації робить нас тупішими»
• Тім О’Райлі «ХЗ. Хто знає, яким буде майбутнє»
• Анна Рослінг-Рьонлюнд, Ганс Рослінг, Уля Рослінг «Фактологія. 10 хибних уявлень про світ, і чому все набагато краще, ніж ми думаємо»
• Марк Менсон «Витончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблем»
• Стівен Дабнер, Стівен Левітт «Фрікономіка. Зворотний бік усього на світі»
• Деніел Канеман «Мислення швидке й повільне»
• Джордан Елленберґ «Як ніколи не помилятися»
• Насім Ніколас Талеб «Чорний лебідь. Про (не)ймовірне у реальному житті»
• Ніл Ферґюсон «Цивілізація. Як Захід став успішним».
Ми не очікували, але за два дні в нас завантажили стільки книжок, скільки не купили за рік. Наш сайт не витримав такого потоку людей. Тому ми були змушені припинити цю акцію, адже з кожною завантаженою електронною книжкою, як із паперовою, ми повинні заплатити роялті нашим авторам.
Крім цього, ми зауважили, що люди почали ділитися безоплатно цим контентом. Ми звернулися з проханням до всіх читачів, які скачали в нас ці електронні книжки, щоб вони не поширювали їх у інтернеті, бо це порушення авторського права. Адже автор та видавництво мають отримати прибуток, бо в цей продукт вкладена велика праця. Таким чином ми побачили, що в Україні люди не звикли платити за електронний контент.
Хай би як це було прикро, але видавництва банкрутувати точно будуть, а насамперед слабкі та маленькі. Адже книжкова галузь в Україні ніколи не була суперприбутковою. Після карантину продажі будуть так само невисокими, тож однозначно якась частина ринку зникне. Але, як говорять експерти, кожна криза для когось є шансом. Тому для тих видавництв, що виживуть у кризу, це шанс для розвитку.
Видавнича галузь однозначно зміниться також і щодо тематики, бо теми, які були популярними до, можуть бути не такими популярними після кризи. Цілком можливо, що ця пандемія спричинить появу нового пласта літератури, яка стане актуальною в світі. Бо кожна історична подія формує новий пласт літератури і змінює світогляд читача.
Держава може допомогти видавцям тим, щоб скасувати податок на прибуток. До 2016 року українські видавництва не платили податок на прибуток. Зараз Українська асоціація видавців та книгорозповсюджувачів звернулася до влади з проханням, щоб на рік скасувати податок на прибуток. Це нам дуже б допомогло.
Уряд думав про те, щоб скоротити видатки на культуру. Поки що цього не сталося. Але якщо призупинити фінансування, наприклад, Українського інституту книги, це також вплине на видавців.
Адже в нас на складі є надруковані книжки, туди вкладені наші гроші, тобто кудись їх треба продати. Якщо платоспроможність людей впаде, то зрозуміло, що ми просто залишимося зі своїми надрукованими книжками на складі. Виходить, ми будемо видавати зарплату нашим працівникам книжками. Хіба так. А якщо держзакупівлі залишать, це дуже допоможе видавцям.
Літо — це не сезон для книжок, тому нам доведеться чекати осені, щоб якось вийти з цієї ситуації. Слід зауважити, що «Книжковий Арсенал» перенесли на кінець серпня. І знову ж таки буде «конфлікт» двох важливих книжковий подій року — Book Forum, який відбувається у вересні, та «Книжкового Арсеналу». Як це відбуватиметься — поки невідомо, бо видавці фінансово не зможуть брати участь у двох подіях. Ба більше, на ці заходи було заплановано приїзд багатьох іноземних авторів. Чи приїдуть вони тепер, я дуже сумніваюся...
«ДЛЯ НАС КІНЕЦЬ КАРАНТИНУ НЕ ДОРІВНЮЄ ПОЧАТОК СПЛЕСКУ ПРОДАЖІВ»
Юлія ОРЛОВА, генеральна директорка видавництва Vivat:
— Звісно, карантин дуже позначився на нашій роботі, тож щодо цього ми надзвичайно переймаємося. Основний об’єм нашої роботи — це, безумовно, офлайн, бо в нас є велика кількість книжкових магазинів по всій Україні: це є наші партнерські мережі, а також наші магазини. Вони всі закриті, відповідно, ми не отримуємо звідти грошей.
Звичайно, ми торгуємо і в гіпермаркетах, супермаркетах, але, як і раніше, книжки — випадкова покупка. А в цей момент паніки книжка точно не є пріоритетом. Адже люди спочатку купують продукти першої необхідності, а книжки до них не належать.
Наші партнери розуміють, що зараз невизначена ситуація: як довго триватиме карантин і фінансова криза. Для нас призупинився фінансовий потік, а нам також потрібно виконувати свої фінансові зобов’язання. Я не можу сказати, що ми перебуваємо на межі банкрутства з різних причин. Насамперед ми достатньо велике видавництво і входимо в трійку лідерів. А що ж це за видавництво, яке впродовж трьох тижнів перебуває на межі? Без сумніву, «фінансові подушки», які в нас є, вони з’їдаються, і це позначається на нашому бізнесі.
За квітень ми не зможемо повністю виплатити заробітну плату, і ми не платитимемо премії нашим працівникам. Якщо говорити про звільнення, то коли працівник неефективний, а під час кризи це дуже видно, то ми не будемо з ним прощатися під час цього періоду, бо треба це пережити. Однак те, що ми працюватимемо в якомусь іншому режимі, то це привід прийняти таке рішення. Чи будемо ми шукати нові кадри? Так, бо ми хронічно зайняті підбором у нашу команду максимально професійних людей. А якщо на ринку будуть максимально фахові кадри, то ми постараємося залучити їх на роботу до себе.
Щодо замовлень онлайн, то в нас тепер часто купують дитячі книжки. Це не дивно, бо діти перебувають на карантині, їх потрібно чимось зайняти, а дитяча книжка — це можливість провести час з дитиною. Це дійсно корисна справа, яку варто використовувати батькам.
Крім того, є цікавий момент. Якщо раніше в інтернет-магазині більшою популярністю користувався нонфікшн, то сьогодні більшим попитом користується художня література. Я пояснюю це тим, що зараз багато інформаційного пресингу: «проведи час з користю», «дивись онлайн-курси», «не відволікайся»... Цього справді надто багато. А люди хочуть хоч якось відволіктися від негативної інформації, якої і так надто багато. І вони стараються купувати більше художньої літератури, щоб поринути в інший світ. А до карантину читачів більше цікавив нонфікшн, бо хотіли від книжки отримати максимально практичну користь. Більшим попитом користується паперова версія. З електронними книжками все складніше, бо в Україні процвітає «піратство», а книжка може «гуляти» інтернет-простором...
Для нас кінець карантину не дорівнює початок сплеску продажів. Адже зараз чимало людей використовують свої «фінансові подушки» і не побіжать масово купляти книжки після карантину. Поступово все почне повертатися. Проте настає травень-червень, не зовсім сприятливий для продажу книжок період, коли люди багато часу проводять на дачах, на природі.
Я не думаю, що всі видавництва відновляться, але якщо карантин закінчиться в квітні, то думаю 90% якось зможуть протриматися.
«МИ ЗАРАЗ ПОСИЛЕНО ПРАЦЮЄМО У ВІДДАЛЕНОМУ РЕЖИМІ»
Iван МАЛКОВИЧ, український поет, засновник, директор та головний редактор видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га»:
— Ми зараз посилено працюємо у віддаленому режимі. Я відчув на цьому карантині особливий привілей дитячого видавця — читати і редагувати прекрасні дитячі книжки в цей непростий час. Така радість, яку я пережив читаючи ці чудові книжки, буде й чекати моїх читачів.
Можливо, люди зараз читають більше на карантині. Проте тепер впали продажі в усіх видавництвах, тому що жодна книгарня тепер не працює, залишилися тільки інтернет-продажі, які є стабільні, мабуть, з маленьким плюсом.
«ОСКІЛЬКИ МИ НЕВЕЛИКЕ ВИДАВНИЦТВО, ТО НАМ ПРОСТІШЕ МАНЕВРУВАТИ В ЦЕЙ ЧАС»
Iрина ОСАДЧУК, співзасновниця видавництва Pabulum:
— У нас невелике видавництво, тому процес створення книжкового продукту не змінився. Редагування, коректура, верстка, друк — усе відбувається так, як і раніше. Єдина зміна — відсутність реальних офлайнових каналів збуту: книжкових зустрічей, презентацій, продажів у книжкових магазинах.
Так, ми, як і практично кожен бізнес сьогодні, відчуваємо проблеми, які насуваються на галузь. Так, наприклад, було скасовано «Книжковий Арсенал» — один з найбільших книжкових фестивалів в Україні, який приносив значні прибутки, а також був важливим місцем для промоції видань та робочих зустрічей, професійних контактів, створення нових проєктів. Закрилися всі фізичні книжкові магазини чи корнери, скасувалися будь-які книжкові канали продажу, крім онлайн-майданчиків. У яких теж нині скоротилися продажі, попри те що ніби з’явився час більше читати. Але через велику кількість піратських сайтів та безплатного контенту (не лише книжкового — це й фільми, серіали, курси, Інстаграм і т.д.) онлайн-продажі значно впали. Люди все ж думають спершу про товари першої необхідності, і книжки туди не входять.
Оскільки ми невелике видавництво, то нам простіше маневрувати в цей час. Бо в нас немає сталого штату, всі книжкові проєкти створюються командою, яка набирається конкретно під нього. Відповідно в нас стоїть питання сталих зарплатних витрати, що дуже вигідно в такій ситуації, як зараз.
У нас нішеве видавництво, ми займаємо книжками по творчому саморозвитку, відповідно ці книжки і купують найчастіше. Електронними книжками не займаємося.
Не думаю, що це буде масове банкрутство. Але те, що більшість видавництв скоротять свої плани — це 100 відсотків, бо ми вже бачимо, як скасовують чи переносять ті, чи ті книжкові проєкти, а це лише початок. Думаю, попереду нас чекає значне затишшя.
Не думаю, що це буде відрізнятися від інших бізнесів. Буде загальна переорієнтація на онлайн — як у плані цифрового контенту, так і стосовно маркетингу-продажів. Більше вкладень у сайти, захищення електронних продуктів. Але сподіваюся, що відбудеться акцентування на живих, реальних зустрічах — на цінності особистого обговорення читачів з авторами, презентацій, книжкових зустрічей. Того формату, за яким протягом карантинного часу більшість із нас так скучить і буде потребувати.
ДО РЕЧІ
Як бачимо, онлайн-продажі набувають нового значення. «День» теж не стоїть осторонь — магазин на нашому сайті не збавляє обертів. Між іншим, наші читачі віддають перевагу електронним версіям видань, а найбільший попит з-поміж паперових версіх мають випробувані часом «Екстракти» та сповнені мудрості «Повернення в Царгород» і «День вдячності». Заповнюйте форму за посиланням https://day.kyiv.ua/uk/library та пишіть нам за адресою [email protected]!