Українська шинель за американським покроєм
Пентагон допоможе Києву оцінити оборонні можливості позаблокової країниійськові США та України нарешті впритул підійшли до нового проекту, про який було домовлено під час візиту міністра оборони США Дональда Рамсфелда до Києва у червні. Тоді вперше було заявлено, що США готові надати допомогу Україні в оцінці її оборонних можливостей. Раніш такі аналітичні дослідження Пентагон проводив спільно з країнами Балтії, Болгарії та Грузії, які взяли курс на приєднання до НАТО. Україна, на відміну від них, не згадує про свої євроатлантичні прагнення, обмежившись у зовнішній політиці лише європейським вектором. Проте у військових контактах зі США та НАТО Україна намагається бути серед лідерів. Чи, скоріш, її намагаються утримувати у цьому лідерстві. Навіть якщо російський президент Володимир Путін і приймає з Леонідом Кучмою військовий парад на Хрещатику, за словами посла США в Україні Карлоса Паскуале, в цьому році в галузі безпеки «...Україна проводить 120 різних заходів спільно з НАТО, 70 — спільно з Польщею, близько 80 — зі Сполученими Штатами, приблизно 55 — з Російською Федерацією».
Важливою складовою військової дружби України та США стало засідання двостороннього українсько-американського Комітету з питань безпеки, яке відбулося у Києві наприкінці минулого тижня — 28 — 31 серпня. З 1993 року це вже тринадцята зустріч. Проте перша після приходу до влади у США нової адміністрації і візитів до України як американського міністра оборони, так і радника президента США з питань безпеки Кондоліззи Райс. Ці візити лише підтвердили те важливе значення, яке США надають взаєминам з Україною. Так вважає директор офісу Міноборони США з питань співробітництва з країнами Євразії Едвард Пьюсі (Edvard Pusey), який очолював американську делегацію на переговорах у Києві минулого тижняі.
— У наступному році США скоротять фінансову допомогу Україні. Це вже не викликає сумнівів у представників американської законодавчої влади. Чи позначиться це і на обсягах фінансування військових програм США, розрахованих на співпрацю із закордонними країнами?
— Нині ми можемо говорити про це лише в загальному плані. Бо це процес, що постійно триває. Я намагаюся дуже обережно підходити до термінології, коли йдеться про такі речі. Якщо дехто називає це допомогою, то я надаю перевагу терміну «взаємодія». Ми працюємо з огляду на спільні цілі, які вигідні як США, так і Україні.
США надає допомогу Україні за статтею «закордонна військова допомога», згідно з якою може передаватися техніка та устаткування, що дозволяє Збройним силам України покращувати ситуацію у галузі військової освіти, при підготовці до миротворчих операцій і т.п. Другий напрям витрат, передбачений американським законодавством, — це фінансування різних навчальних заходів за участю українських військових.
Приблизно $7 млн. ми матимемо за першою статтею. І ще додаткові суми будуть додаватися до цього на наступний рік за другим розділом. Що стосується механізму використання цих фондів, то Міноборони та Генштаб України визначають, в чому полягають їхні пріоритети. А ми зі свого боку аналізуємо це і визначаємо, в чому саме ми можемо взяти участь. Отже, це постійний процес, і тут немає чітких термінів, дат і обсягів.
— Військові США та України вже тривалий час говорять про необхідність укладання Меморандуму про взаєморозуміння при обміні секретною інформацією. Про Меморандум згадували і цього разу. Чи буде він взагалі підписаний ?
— Це не входило до офіційної частини переговорів під час нашого засідання. Але я певен, що у відповідний час питання зі згаданої тематики будуть продовжені.
— Але ж фактично це означає, що на сьогодні між військовими США та України не існує юридичних підстав для того, щоб почати співпрацю у військово-технічній галузі. Адже Меморандум, як вважається, має стати першим кроком до контактів у цій царині...
— Ні. Я про це не кажу. Навпаки, одна із секцій нашого двостороннього Комітету обговорювала обмін військово-технічною інформацією. Просто не треба вважати, що обмін такою інформацією повинен мати гриф «цілком таємно». У США дуже багато з того, чим ми займаємося, не є таємним. Дуже часто йдеться про військове застосування загальнодоступних технологій. Переговори, які проходили у Києві, зосереджувалися саме на таких галузях. Є величезний обсяг інформації, яким можна обмінюватися у цій сфері і який не потребує засекречування.
— Україна хоче передати чи продати партію своєї бронетехніки до США. Зокрема, ця техніка могла бути використана на військових полігонах США. Чи є позитивні зрушення у цій справі?
— Ми маємо інших спеціалістів, які контактують з Міноборони України з цього питання. Ці переговори тривають. Але на даний момент якоїсь угоди з цього приводу не досягнуто...
— Одним із важливих підсумків засідання Комітету стала практична реалізація ідеї про оцінку оборонних можливостей України. Чи вважає американська сторона, що таким чином вдасться підкорегувати ті плани військових реформ, які реалізовують в Україні на підставі національних програм ?
— Міністри оборони України Олександр Кузьмук та США — Дональд Рамсфелд — погодилися, що буде проведена спільна робота щодо оцінки оборонних можливостей. Під час роботи засідання Комітету ми визначили часовий проміжок для цієї роботи та методологію. Наголошую — це буде спільний аналіз. Ми сподіваємося, що результати і висновки цього дослідження будуть інтегровані з метою військової реформи, яку ставить перед собою Міністерство оборони України. Аналіз має сприяти двом сторонам. Українській — допомогти визначитися, як краще здійснити заплановані зміни. Американській — з’ясувати, в яких сферах ми можемо докласти своїх зусиль, щоб на двосторонній основі допомогти Україні у цій царині. Ми з нетерпінням чекаємо розгортання цього спільного аналітичного проекту.
— Які часові межі передбачено для здійснення оцінки оборонних можливостей України?
— Цей процес розпочнеться після підписання двосторонньої угоди, що має відбутися в найближчі тижні. Потім почнуть працювати аналітичні групи впродовж кількох місяців. А після цього вже буде представлено остаточний аналіз. ЗАМІСТЬ ПІСЛЯМОВИ
Можна очікувати, що під час роботи над спільним аналізом американська сторона спробує переконати українську, що первинне — це реальні фінансові можливості країни. А чисельність війська та його арсенали — це похідне. І не навпаки. Наприклад, коли йшлося про Грузію, то Пентагон рекомендував Тбілісі скоротити армію з нинішніх 20 тисяч до 12 — 13 тис. Що ж до України, то, скоріш за все, в перелік майбутніх рекомендацій увійдуть заходи, які Київ намагатиметься реалізувати при використанні американської фінансової допомоги. Зокрема, це реформування призовної системи в Україні з остаточним переходом ЗС на комплектування за добровільним принципом; розгортання в Національній академії оборони підготовки офіцерів багатонаціональних штабів; скорочення та конверсія військових баз і створення на їхній основі за участю звільнених військовослужбовців комерційних структур (апробація — на основі Узинського аеродрому, де базувалися стратегічні бомбардувальники).
Цілком імовірно, що наступного року буде скорочено кількість двосторонніх заходів між оборонними відомствами США та України. Нині у програмі співпраці 2001 року спільних заходів — 88; 25 — 27 з яких — це заходи з програм за участю гвардій двох американських штатів — Канзаського та Каліфорнійського. Досвід 1999 року, коли була найбільша кількість двосторонніх заходів між США та Україною (120), засвідчив скоріш формальний, ніж практично- корисний характер цих заходів. Певна кількість заходів дублювалася також і програмами співпраці України з НАТО. Після чого у Комітеті начальників штабів США було ухвалене рішення напрацювати методику, за якою було спочатку знайдено відповідь на питання — якою США хоче бачити Україну через 20 років. Після цього були сформульовані цілі, які мають бути досягнуті шляхом реалізації оперативних планів взаємодії протягом 3 — 5 та 10 — 15 років. В першу чергу, це реструктуризація Збройних Сил та досягнення їхньої сумісності зі структурами НАТО.
У цьому році загальний обсяг допомоги з боку США на розвиток військової співпраці з Україною оцінюється приблизно в $9 млн.