Яскрава... буденність
У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва триває виставка, присвячена пам’яті видатного майстра гобелена Людмили ЖогольМузей, який володіє найвагомішою колекцією текстильних творів цієї видатної української художниці (понад 100 одиниць зберігання), представив нині 15 монументальних гобеленів на вшанування світлої пам’яті мисткині, яка відійшла у вічність рік тому (не дожив місяць до свого 85-річчя).
Впродовж останніх п’ятьох десятиліть Л. Жоголь втілювала свої задуми у квітково-рослинних композиціях гобеленів, сценічних шовкових завіс для інтер’єрів громадських споруд і паралельно працювала — яскраво, образно, самобутньо — над тематичними циклами, які умовно можна назвати так: «Чорнобильська трагедія», «Пори року», «Київ», «Квіти», де домінують романтично-піднесені, мажорні мотиви, хоча іноді зустрічаються і драматичні. Загалом художниці було властиве неабияке композиційне обдарування. Воно проявлялось у творах, де вона балансує між архітектурно-пейзажним, орнаментально-рослинним і натюрмортним жанрами. Власне, у неї і не «чистий» пейзаж, і не «чистий» натюрморт, а складний синтетичний жанр, часто з асоціативним підтекстом, де, хоч і збережені риси кожного жанру, але головними залишаються основні принципи декоративного мистецтва — узагальненість образу, умовність і площинність фігуративного зображення. Вірність Жоголь класичному гобелену на основі гладкого ткання простежувалась наскрізно в її творчому доробку.
Людмила Жоголь була наділена рідкісним даром — знаходити в натурі безмежне розмаїття мотивів, за буденністю яких відчуваємо багатозначне життя природи, мінливість її станів у різні пори року, які викликають часом радість, а іноді смуток.
Художниця завжди глибоко відчувала невловимі тонкощі характеру української природи — її краєвидів і ландшафтів з усіма особливостями їх рослинності. Шукала все нові засоби образного відтворення тонкого внутрішнього зв’язку між людиною і природою, виявляючи свій особливий погляд на природу, свою індивідуальну поетику.
Так, стражденна тема Чорнобиля, проходить лейтмотивом крізь творчість Людмили Жоголь: від фатальних подій аж до самого початку 1990-х. Циклу гобеленів, присвячених чорнобильській трагедії (30 річницю якої ми відзначили в цьому році), притаманна досить виразна лірико-філософська направленість. В «Чорнобильському циклі» мисткиня продовжує «квіткову сюїту», яка звучала ще в кінці 1970-х — на початку 1980-х. Але після 1986 року бачимо інше сприйняття квіткових мотивів. Гобелени цього циклу вражають гострим, як ніколи, відчуттям драматичних станів природи у сутичці сил, що знаходяться у протиборстві. Ці гобелени, хоча і мають виразне ліричне забарвлення, та це не просто відтворення улюблених куточків чи мотивів рідної природи — це стан людини, чиє серце проймає біль, що викликаний жахливою трагедією. В кожному творі цього циклу є своя філософська драма: перехідний стан природи «від смутку до радості» в триптиху «І буде день, і буде життя» (1987), контрастне зіткнення «темряви і світла» в гобелені «Перша чи остання трава» (1989).
«БЕРЕЖІТЬ ПРИРОДУ»
В гобеленах з циклу «Пори року», який створювався впродовж 1980—2000 рр., українська природа постає в усьому розмаїтті. В них особливо рельєфно проявилась майстерність Л.Жоголь перетворювати натурні спостереження і враження в гобелени, де віддзеркалюються її шукання фактур, колірних поєднань, різних формотворень («Травневі луки», «Літо»). В її «весняно-літніх» гобеленах з циклу «Пори року», як в кінці ХХ століття, так і на початку ХХІ, важливою для неї залишалась тема саме «українського краєвиду», що підтверджує елегійно-спокійна горизонтальна композиція «Стельмахові роси», де Жоголь прагнула створити гармонійний світ вдумливого споглядання, в якому можна віднайти душевну рівновагу, розвіяти сумніви й печалі.
«Я народилася в Києві в 1930-му. Моя доля складалась так, що я змалку відчувала труднощі. Війна в одинадцять років зробила мене одразу дорослою....», — згадувала Л.Є. Жоголь. Від 1948 р. корінна киянка Людмила Недопако (дівоче прізвище художниці) навчалась у Київському державному художньому інституті (КДХІ) на факультеті прикладного мистецтва, звідки у 1951 р. студентів-ужитківців було переведено до Львова в новоутворений Львівський державний інститут прикладного і декоративного мистецтва (ЛДІПДМ), зокрема на відділ художнього текстилю, який Людмила закінчила у 1954 р. Далі відбулось її навчання в аспірантурі Академії архітектури УРСР (1954—1957), після завершення якого в кінці 1950-х — на початку 1960-х рр. художниця, успішно захистив кандидатську дисертацію, працювала в системі Академії архітектури, а після її реорганізації — в Академії будівництва та архітектури УРСР.
Людмила Жоголь — була людиною талановитою і діяльною. Вона була прикладом творчого горіння, яке полум’яніло до її останнього подиху. Важливим внеском Л. Жоголь у розвиток українського декоративного мистецтва ХХ століття стали і її теоретичні дослідження, які базувались на широкому практичному досвіді мисткині: це такі друковані праці як «Тканини в інтер’єрі» (1968), «Декоративне мистецтво в інтер’єрі житла» (1973), «Декоративное искусство в современном интерьере» (1986), «Декоративно-прикладное искусство Украинской УССР» (у співавторстві, 1986) тощо.
Всі ці роки вона вклонялась мистецтву — йому і тільки йому — нероздільно, невпинно, відчайдушно. У цьому переконували і масштабні персональні виставки періоду доби Незалежності України, які чарували глядачів своєю неповторною красою в різних країнах — Україні, ОАЕ, Росії, Греції, Македонії, Норвегії, Франції: такою була тріумфальна хода творів Людмили Жоголь на початку нового тисячоліття.
Виставка працюватиме до 12 серпня.