Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Акварель як насолода для душі

16 травня народний художник Микола Гроха святкуватиме ювілей
12 травня, 19:51
«СПАС ЯБЛУЧНИЙ» З ТРИПТИХУ «СПАС». 2010 р.

У Центральному будинку художника в Києві (ЦБХ) 19 травня відкриється персональна виставка знаного українського графіка, народного художника,  засновника і багаторічного керівника художньої студії Національної спілки художників України М.Н. Гроха, який  нині відзначає своє 80-річчя і 60-річчя мистецької діяльності.

Найважливішою для останніх десятиліть цариною творчості Миколи Никифоровича   є акварель, яка виступає на його персоналії на вернісажі — «головним героєм» в усій своїй красі: у багатстві мотивів, грі площин і плям,  динаміці штрихів і мазків, у фактурних співставленнях, в насичених і пастельних кольорах, відкриваючи в кожній лінії смислову та чуттєву наповненість.

У творах М.Гроха смак до одиничного, неповторного, безпосереднього, щирого її переживання  незмінно приваблюють і емоційно зворушують вдячного глядача. Викликає повагу і високий пілотаж митця у володінні практично всіма

До 1990-х років графіка Гроха була переважно чорно-білою, яку незмінно відрізняла гранична відточеність цілого і деталей, точність і завершеність ліній. Потім митець усе частіше випробовує себе в акварелі та пастелі. Від 1998 до 2000    рр. — період його дуже інтенсивних пошуків і завдяки чому художник розкривається як тонкий і проникливий колорист.

«ТРИ ЛЯЛЬКИ». 2012 р.

У пейзажах, виконаних у техніці акварелі чистої і акварелі, поєднаної з олійною пастеллю, все здається композиційно завершеним і пластично довершеним. Люба серцю українських художників краса просторів Седніва (Чернігівщина), оповитого ранішнім туманом, крізь який пробиваються сонячні промені; величний спокій річки Рось, неспішна течія якої огорнута мальовничими берегами; затишні хащі комишу, в яких заховалися старенький човен і рибацький місток; весняні лісові дерева, що неначе радіють своєму пробудженню після зимових сновидінь; чарівні у своєму царственому оперенні гордовиті індики, якіпотопаютьв шовках густої соковитоїтрави, що жадібно всотує ранкову росу;щемливо-ліричні осінні і зимові інспірації митця («Цвіте кінський щавель», «Вранішні промені», «На річці Рось», «Купальщиці», «Рання весна», «Весняна повінь», «Вечірнє сонечко», «Осінній пейзаж з качками», «Зима. Покровський монастир», «Зима на Оболоні» тощо). Все це дихає, рухається, живе, підкоряючись владі майстра і генію невидимого режисера — Природи: Грох уміє захоплюватися і дивувати глядача поезією повсякчасного життя, перетворюючи буденність на художні образи.  

В роботах Миколи Гроха — усе, що він бачить навкруг себе: дорогі для нього предмети, що знаходились колись в будинку його бабці Ївги, а тепер живуть в майстерні автора; квіти у старовинній металевій посудині — давньому дарунку улюбленого письменника Івана Дзюби; старенькі, але зворушливі ляльки в народних українських  костюмах, з яких він створює натюрморти. Митець ніби вслуховується в життя цих предметів, у їхню «німу мову», втілюючи їх в образи танучих акварелей.

«НАТЮРМОРТ З КЕРАМІКОЮ ТА ГРАНАТАМИ». 2012 р.

Є у М.Гроха натюрморти, які вражають примхами і вигадками кольору та форми («Венеційське скло», «Ляльки»,  «Виноград», «Натюрморт із скляним посудом», «Весняний вибух», «Мушлі», «Водозбір-2», «Блакитні іриси у червоній вазі») або дивують мудрою простотою і водночас складністю рідкісної гармонії («Спас яблучний» і»Спас медовий» (з триптиху «Спас»), «Гриби»). Це навіть не просто гармонія,  а благородна чеснота, ніжна бережливість, з якою кожний предмет обирається, встановлюється, освітлюється, і автор, як справжній майстер, «залишає за кадром»...

Акварелі Гроха легко упізнавані і передусім — по їхній складній гамі світлих бузкових, рожевих, перламутрових, сріблястих кольорів, пом’якшених пастельними золотавими, вохристими, червоними відтінками.

Квіти у натюрмортах М.Гроха відіграють роль «першої скрипки». Улюблені — дивовижні форми розквітаючих і так само швидкоплинно зів’ялих ірисів — квітів королів; аристократичні, хоча і не довговічні у своїй красі гладіолуси; скромний, але звабливий водозбір.

Глядач відчуває ставлення художника до тієї чи іншої квітки як до надзвичайно тонкого матеріалу, що несе в собі частку світового розуму і гармонії  («Натюрморт з квітами водозбору», «Спас квітковий» (з триптиху «Спас»), «Натюрморт з ірисами та червоною трояндою», «Натюрморт з чорнобривцями та склянками», «Натюрморт із соняхом», «Майори»).  Світ цих творів глибоко поетичний, і ми його радісно сприймаємо, незмірно збагачуючись, бо художник відкриває нам ту красу,  яку ми, можливо, поминули б у метушливості щоденних турбот.

Акварелі, що експонуються на виставці Миколи Никифоровича відтворюють «стенограму душі» митця, який самовіддано присвятив себе високому мистецтву і протягом багатьох десятиліть зберіг тільки йому притаманну художню мову, вироблений ним власний авторський стиль. Ювіляр перебуває у прекрасній творчій формі, що дозволяє йому підніматись на вищий щабель п’єдесталу зрілої артистичної майстерності.

На відкритті виставки відбудеться презентація нового альбому «Микола Грох. Акварель/пастель»,  що вийшов у видавництві «Ярославів Вал».

Ілюстрації з альбому «Микола Грох. Акварель/пастель»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати