Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Зупинка – «Київська вітальня»

Поділ потроху стає дружнім до пішоходів, проте треба долати «автомобільний атеросклероз»
01 грудня, 11:50
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Конкурс на найкращу концепцію публічного простору Контрактової площі відбувся ще навесні 2015 року. Переміг проект «Київська вітальня» команди архітекторів Buro-o. На думку авторів, саме Контрактова мала би стати візитівкою міста, адже майдан Незалежності сприймається радше як головна площа країни. Проект передбачає створення пішохідного простору на Контрактовій та вулиці Петра Сагайдачного, реновацію скверів і Подільського пасажу, облаштування транспортного хабу.

ПІШОХІД — НЕ ПІШАК

За два роки деякі зміни все-таки сталися. У сквері №3 замість МАФів висадили дерева. Ще минулого літа вулицю Сагайдачного почали перекривати на вихідні та свята, а з серпня цього року омріяна пішохідна зона стала реальністю. Щоправда, повністю вулицю та площу від машин поки що не звільнили.

Значна частина пішоходів досі не вірить своєму щастю, тримається тротуарів і обходить Гостиний двір типовим для будівництв коридором із дощок. На них кидають недобрі погляди деякі автомобілісти: відтепер для них на площі залишилась одна вузенька смуга між бетонними загороджувальними блоками та переповненою паркувальною зоною під стінами Києво-Могилянської академії. Здається, тут пануванню пішоходів над автомобілістами покладено край. Останні можуть атакувати хіба що на «зебрі» біля навчальних корпусів.

Загалом транспортна ситуація на Подолі ускладнюється з кожним роком. Влада, розробники проекту «Київська вітальня», урбаністи, жителі Подолу, могилянці та усі небайдужі ведуть дискусію про те, які рішення будуть прийнятними для більшості.

ПЕРЕРОЗПОДІЛ ПОТОКІВ

Провідний спеціаліст департаменту транспортної інфраструктури Київської міської держадміністрації Віктор Петрук називає кілька проблем, що ускладнюють рух на Подолі. Завузька естакада біля Іллінської церкви та відсутність накопичувальної смуги на перехресті Набережно-Хрещатицької та Спаської вулиць створюють затори в ранкову годину пік. Надлишок транспорту на Володимирському узвозі у вечірній пік «зупиняє» Європейську площу та Хрещатик, а проблемні перехрестя Верхнього та Нижнього Валів із Костянтинівською та Межигірською вулицями — Глибочицьку вулицю. Звуження проїзної частини на Контрактовій площі ускладнює рух у бік Лук’янівки чи Куренівки.

Більшість перерахованих проблем існують на Подолі давно, тож можна сказати, що прогнозованого скептиками транспортного колапсу через перекриття Контрактової площі не сталося. Вулична мережа Подолу розгалужена, теоретично простір для руху є, проте автомобільне навантаження таки створює певні труднощі. Жителі району скаржаться на відчутну в будинках вібрацію, загазованість, часті затори та стихійне паркування.

На думку Віктора Петрука, хорошим рішенням може стати реорганізація проблемних перехресть. Автомобілі лише один раз перетинатимуть пішохідний перехід, а магістральні вулиці матимуть не наскрізні перетини, а розгалужені. В деяких місцях проїзна частина трансформується в парковку. Пішохід матиме пріоритет, можливо, «зебри» виростуть до рівня тротуару. Така модель повинна збільшити пропускну спроможність вулиць і зменшити затримки транспорту.

Задумуються в департаменті транспорту і над тим, щоб змінювати напрямок руху на деяких вулицях (наприклад, розвернути Волоську) чи експериментувати з одно/двостороннім рухом. Потрібна й альтернатива Набережно-Хрещатицькій, що дасть можливість зберегти зв’язок Подолу з Володимирським узвозом. Розглядають варіанти поєднань Костянтинівська — Покровська — Андріївська — Сагайдачного та Боричів узвіз — Братська — Борисоглібська — Волоська.

ЗОНА ПОСАДКИ

Поділ є переважно діловою та академічною зоною, також  через нього йдуть потужні транзитні потоки пасажирів. Історико-культурний потенціал Подолу сьогодні використовується недостатньо, хоча саме до значущості архітектурного комплексу району апелюють його жителі, коли закликають мінімізувати там транспортний рух.

Машин на Подолі, справді, забагато, особливо це помітно, коли припарковані авто займають майже повністю одну з двох смуг руху. На тлі невисоких будиночків щільні ряди автомобілів, між якими немає проміжків для проходу пішоходів (що вже казати про інвалідні та дитячі візки) створюють гнітюче враження. Проте саме громадський транспорт, який деякі місцеві теж закликають винести за межі Подолу, — найкращий клин для «вибивання» приватних автомобілів, та й для туристів з’явиться додатковий аргумент відвідати це місце. Тож блокувати усі під’їзди до майбутньої «Київської вітальні» щонайменше нерозумно.

Транспортом Поділ забезпечений чудово: кілька станцій метро, автобуси та трамваї сполучають його з іншими центральними точками та віддаленими районами. Але зупинки розсіяні не тільки по Контрактовій площі, а й по Валах, що створює складнощі для пішоходів. Влада має ідею зосередити транспорт у одному місці. Трамваї на кінцевій вітатимуться своїм дзенькотом із пам’ятником Григорію Сковороді, а їх місце на Спаській посяде нерейковий транспорт. З метрополітену люди виходитимуть до чотирьох платформ у напрямку Костянтинівської та однієї — в зворотному. Усі наявні маршрути планують зберігати. Можливо, з часом з’являться нові.

Не забули в концепції «Київської вітальні» і про велосипед. Розробники проекту вже консультуються з Асоціацією велосипедистів Києва щодо трасування велодоріжок і розміщення перехоплювальних паркінгів.

Долучитися до обговорення змін на Подолі можуть усі охочі. Стежити за результатами та поточними новинами можна на Фейсбук-сторінках «Центр урбаністичних студій НаУКМА» та «Нова Контрактова».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати