Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Держава-пірат

Кремль систематично порушує безпеку в Азовському морі. Що має протиставити Україна?
04 липня, 18:44
МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

Росія продовжує агресивні дії в акваторії Азовського моря. Колишні військові та експерти, які постійно слідкують за ситуацією, б’ють на сполох уже третій місяць. Проблема була й раніше, однак із травня агресор почав діяти набагато нахабніше. Останні новини свідчать, що практика затримання українських суден російським ФСБ — це частина гібридної війни проти України. РФ постійно затримує судна, які прямують до українських портів. Головний редактор проекту BlackSeaNews, кримчанин Андрій КЛИМЕНКО на своїй сторінці в ФБ постійно повідомляє про численні факти подібних випадків:

04.07.18 затримання румунського судна WHITE STAR(IMO 9381938) катером берегової охорони ФСБ РФ. 11.00 мч, 20 миль на південь (36 км) від Бердянської коси. Судно прямує із Гереке (Туреччина) до Бердянська;

04.07.18 орієнтовно о 06.30 мч на відстані 3,8 морських миль (6,8 км) на південь від Бердянської коси береговою охороною ФСБ РФ було затримано турецький суховантаж BARON (IMO: 9394210) під турецьким прапором, судно прямує із Хайфи (Ізраїль) до Бердянська. Тривалість затримки: 06.30 — 09.30 = 3 год.;

03.07.18 орієнтовно о 00.30 мч на відстані 11 морських миль (20 км) на південь від Бердянської коси, 46°28’06» N 36°50’34» E, береговою охороною ФСБ РФ затримано турецький суховантаж NAZLIM (IMO: 7802122), судно прямує до Маріуполя. Тривалість затримки: 00.30 — 03.30 = 3 год.;

02.07.18 орієнтовно о 20.30 мч на відстані 12 морських миль (22 км) на південь від Бердянської коси береговою охороною ФСБ РФ затримано турецький суховантаж HALISDEMIR (IMO: 9517331), судно прямує із Маріуполя до Туркелі (Туреччина). Тривалість затримки: 20.30 — 22.30 = 2 год.

МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

Зважаючи на відстань 6,8 км, Клименко додає: «Майже на пляжі Бердянської коси. Наступне буде прямо в Бердянському порту?». За ловами експерта, якщо МЗС України оперативно додасть ці факти до «морського» позову України в міжнародний суд, то через рік-два їх туди додадуть, а років через п’ять розглянуть...

Після уроків, які піднесла Росія на сході України, а особливо в Криму, українська влада мала б зробити серйозні висновки. Але провокативні дії РФ чомусь залишаються без належної відповіді з боку України. Заяви українського МЗС про небезпеку від Москви і доповнення позовів у міжнародних судах ще більше розв’язують руки Кремлю.

Раніше в коментарі «Дню» адмірал, експерт з питань оборони та безпеки, політик Ігор КАБАНЕНКО вже заявляв: «Я неодноразово надавав рекомендації щодо захисту національних інтересів України на морі, починаючи від необхідності формування доцільних військово-морських угруповань до несення патрульної служби в морі та інших аспектів. На жаль, рекомендації залишилися на папері, і станом на сьогодні у реагуванні на зазначену активність в Азовському морі покладатися можна лише на Державну прикордонну службу, в якій там є катерні сили, спроможні вести патрулювання кромки територіального моря в районі навчань РФ і виконувати інші заходи антикризового реагування. Водночас слід нагадати, що в Одесі біля причалу впевнено стоять шість катерів «Гюрза-М», які стали би в пригоді там, де гаряче. Допомогли би американські «Айленди», але вони досі не отримані через повільність української сторони».

У чому проблема? Чому українська влада знову зволікає?

«Варто сказати, що реакція на поведінку Росії в Азовському морі має бути комплексною, — коментує «Дню» представник Президента в АР Крим Борис БАБІН. — Це і безпекове питання, і військове, це і юридичні заходи, і заходи організаційні. Щодо юридичних заходів, то тут дійсно ми маємо незрозумілу угоду 1993 року, з якої годується чергова генерація українських посадовців, які причетні до відповідних протоколів, до відповідного розподілу квот і так далі (згідно з угодою, щорічно узгоджуються квоти з вилову риби в Азовському і Чорному морях. — Ред.). До речі, про цю ситуацію ми повідомили всіх, включно з НАБУ. Подивимось, які заходи будуть вжиті».

НА КАРТІ ПОЗНАЧЕНІ МІСЦЯ НЕПОДАЛІК ВІД БЕРДЯНСЬКОЇ КОСИ, ДЕ РФ НАХАБНО ЗУПИНЯЄ СУДНА, ЯКІ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ ДО УКРАЇНСЬКИХ ПОРТІВ. «ЗАТРИМАННЯ РОСІЙСЬКИМИ ПРИКОРДОННИКАМИ СУДЕН В АЗОВСЬКОМУ МОРІ НАБУВАЮТЬ ХАРАКТЕРУ МОРСЬКОГО САФАРІ ВІД ФСБ», — ПИШЕ АНДРІЙ КЛИМЕНКО У ФБ / ФОТО З ФЕЙСБУК-СТОРІНКИ АНДРІЯ КЛИМЕНКА

«Щодо договору 2003 року (в якому зазначено, що Азовське море є внутрішніми водами обох країн, тобто українські та російські військові кораблі мають право на перебування в будь-якій точці Азовського моря. — Ред.), то це питання більш політичне, — продовжує Борис Бабін. — Цей договір насправді дає величезні переваги росіянам на сьогодні. І нам дійсно необхідно опрацьовувати законодавство про наше територіальне море, внутрішні води та прилеглу зону. Необхідно опрацьовувати шляхи поширення на Азов всіх без винятку положень, конвенцій ООН про морське право 1982 року. Тобто це має бути комплексна юридична і зовнішньополітична робота».

«Інший блок роботи — це реагування на затримання, — окремо наголошує наш співрозмовник. — Ця робота має складатись із декількох сегментів. Потрібно обраховувати всі збитки, яких зазнають українські порти внаслідок дій РФ. На сьогодні на Азові судноплавство здебільшого під зручними прапорами, але є й судна під українськими прапорами, які були затримані кілька разів. Тут нашим представникам — і від Міністерства інфраструктури, і від МЗС — потрібно зайняти узгоджену позицію й виходити на комплексне реагування України як держави прапору. Щодо безпекових питань, то необхідно навести лад у державному управлінні в районах, які межують з Азовом та АР Крим. РФ намагається дестабілізувати ситуацію, в тому числі через корупційну складову, через п’яту колону, через спецслужби, через загальну злочинність та інші фактори. У нас є інформація, що ці дії посилюватимуться з боку РФ, зокрема в Херсонському регіоні».

«Також необхідно посилювати спроможності українських ВМС та інституційної спроможності морської охорони, — каже Борис Бабін. — Не можна казати, що в цьому плані нічого не робиться. Є відповідні рішення і Верховного Головнокомандуючого, є позиція Міністерства оборони, є позиція державної прикордонної служби, щодо нового озброєння, нових плавзасобів та підготовки кадрів. Але всі розуміють, що все це не можна зробити одразу. Проте й українське суспільство має бути готовим до того, щоб витрачати більше на відповідні безпекові заходи, адже це питання життя і смерті. Наш експорт залежить від діяльності, зокрема, морських портів, а отже, питання безпеки на морі стосується кожного українця. Ця проблема не секторна, а глобальна».

Деякі експерти зауважують, що мали можливість говорити про проблему на Азові з представниками влади, зокрема секретарем РНБО, командувачем ВМС України, які, в свою чергу, розповідають про комплекс заходів з боку української влади. Але, за словами наших співрозмовників, у них склалося враження, що комплексного підходу якраз немає, як і координації з боку єдиного центу управління, а є окремі дії кожної структури. Такий підхід, зрозуміло, не може бути адекватною відповіддю на гібридну війну Кремля, який діє зухвало та агресивно, постійно пересуваючи «червону лінію». Україні потрібні професійні та комплексні заходи як на суші, так і на морі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати