Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Яких змін очікує бізнес у ринковому держнагляді та контролі?

05 квітня, 17:40
Фото з архіву "Дня"

Борис Емельдеш, президент Всеукраїнської професійної асоціації підприємців

У березні цього року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №5473-д, який має удосконалити закон, що регулює питання державного ринкового нагляду і контроль нехарчової продукції. Документ, зокрема, передбачає зміни у переліку обмежувальних (коригувальних) заходів, що можуть застосовувати органи державного ринкового нагляду та зменшення штрафів для платників єдиного податку. 

Доопрацьований профільним комітетом та представниками робочої групи  законопроєкт №5473-д став компромісним, він розроблений на основі двох інших, раніше зареєстрованих проектів: №5473 та альтернативного №5473-1. Причому, перший (№5473) – це проект від Ради зі сприяння та розвитку малого бізнесу при Офісі Президента України. Зазвичай проекти депутатів профільного Комітету ВРУ, компромісні - мають значні шанси на реалізацію у якості закноу.

Безперечно, вітчизняний бізнес зацікавлений в удосконаленні законодавства у сфері ринкового нагляду, аби отримати ефективний контроль якості нехарчової продукції та захититися від можливих корупційних ризиків під час перевірок. 

Саме тому Українська Рада Бізнесу, до якої входить 106 бізнес-асоціацій, уже протягом тривалого часу підтримує ініціативу щодо законодавчих змін у нагляді та контролі. 

Наразі маємо висновок членів профільного парламентського комітету - винести доопрацьований законопроєкт до зали ВР на розгляд. 

На цей час через війну в країні проведення планових та позапланових заходів державного ринкового нагляду припинено. Тому є велика вірогідність, що нові законодавчі зміни запрацюють, як і сам основний закон - після скасування воєнного стану. 

Нововведення, запропоновані депутатами:

Автори законопроєкту №5473-д пропонують:

- не карати підприємців за формальну відсутність первинних документів: штраф за невиконання вимог посадовців не буде розповсюджуватися на вимогу надання документів;

- органи ринкового нагляду можуть запитувати первинні документи виключно у разі встановлення, що продукція є небезпечною, ризикованою та/або не відповідає встановленим вимогам;

- включити до обмежувальних (коригувальних) заходів ринкового нагляду, передбачених законом України №2735-VI від 02.12.2010 «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», знищення продукції або приведення її в інший спосіб до стану, що виключає її використання;

- дозволити аудіо-, фото- та відеофіксацію перевірок як органам ринкового нагляду, так і суб'єктам господарювання;

- зменшити штрафи за окремі порушення вимог закону до розповсюджувачів - юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців, що обрали спрощену систему оподаткування.

Штрафи урізуються, але не всі 

Зокрема, пропонується повернути розмір штрафів до рівня 2019 року у випадках, якщо продукція не несе суттєвого ризика для суспільства. У той же час законодавці залишають механізм накладення штрафів за кожне найменування проблемної продукції, оскільки саме така практика застосовується в країнах ЄС.

Державний ринковий нагляд в Україні має свою специфіку. Закон передбачає проведення планових та позапланових перевірок характеристик продукції на відповідність конкретним затвердженим технічним регламентам. Тому перевірятимуть виробників та розповсюджувачів такої продукції і у 2023 році. Відповідний секторальний план, яким визначено перелік продукції, що підлягає перевірці, затверджено Держпродспоживслужбою.

Плюси для бізнесу 

У разі схвалення законопроекту №5473-д платники єдиного податку - розповсюджувачі продукції - можуть розраховувати на зменшення надвеликих штрафних санкцій. 

З іншого боку – для виробників, імпортерів, тобто осіб, які ввели продукцію в обіг, яка не відповідає критеріям - штрафні санкції залишаються попередніми. 

Таким чином автори проєкту демонструють бажання держави захистити малий бізнес, оскільки саме він є «опорою» будь-якого демократичного суспільства. І це дуже позитивна тенденція.

Серед інших позитивних моментів - законопроєкт передбачає окремий обмежувальний (коригувальний) захід до виробника або розповсюджувача продукції у вигляді її знищення або в інший спосіб приведення товару до стану, що унеможливлює його використання.

Логіка цієї норми проста. Зараз, якщо не можеш привести у відповідність продукцію, то будеш платити штраф за товар, який і так не можна продавати. А тут пропонується інший варіант: замість штрафу і заборони продажу продукції - її знищення.

По суті, штрафу, як такого, уже не буде. Натомість каратимуть лише вилученням з продажу небезпечного товару. У ситуації, коли повернути постачальнику продукцію, заборонену до реалізації, підприємець не може - то це дійсно оптимальний варіант, з найменшими втратами.

Із ще один плюс від нововведень - перевірки, які часто проводяться без попередження, стануть більш прозорим. Підприємцям хочуть надати право фіксувати процес перевірок за допомогою аудіо-, фото- та відеотехніки. І це, скоріш за все, буде на користь бізнесу.

Крім того, перевірки, які потребують лабораторного аналізу з якості - виконуватимуться виключно за кошти держави.

Звідси висновок: прийняття Верховною Радою законопроєкту №5473-д сприятиме удосконаленню законодавства у сфері державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції - забезпечить належний і ефективний контроль за якістю нехарчової продукції та захист суб’єктів господарювання. Такі законодавчі зміни до закону у сфері державного ринкового нагляду є кроком назустріч підприємцям. І у разі реалізації такої законодавчої ініціативи виграє саме малий та мікробізнес.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати