Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Аргументи бізнесу на користь перезапуску БЕБ

Українська Рада Бізнесу закликала підтримати законопроект щодо перезавантаження Бюро
19 березня, 17:52
Фото ucap.io

З моменту запуску Бюро економічної безпеки України (БЕБ, Бюро) минуло більше року. Однак новостворений орган виконавчої влади, який замінив податкову міліцію наприкінці 2021 року, не став ефективним інструментом у боротьбі з економічною злочинністю. Непрозорість роботи Бюро, тіньові схеми завдають державі чималих втрат. В умовах воєнного стану це край небезпечно. Саме тому бізнес-спільнота зацікавлена у терміновому ухвалені закону щодо перезапуску Бюро та якнайшвидшому його перезавантаженні.

Про це йдеться у заяві Української Ради Бізнесу (УРБ), до якої входить 105 бізнес-асоціацій різних секторів економіки.

Члени коаліції УРБ закликали парламент якнайшвидше опрацювати та ухвалити проєкт закону № 9080 «Про внесення змін до Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» та інших законів України щодо перезавантаження Бюро», зареєстрований у Верховній Раді 3 березня 2023 року.

Свою позицію УРБ аргументувала висновками на основі аналізу законопроєкту № 9080.

Зазначається, що за більш як рік роботи у БЕБ відсутні ефективні результати:

– кадровий склад Бюро укомплектовано лише на 17% від штатної чисельності (на початок 2023 року прцює 683 працівники з необхідних 4 000), більшість поточного особового складу перейшли з центрального апарату Державної фіскальної служби України;

– за весь час діяльності БЕБ не було оголошено жодного конкурсного відбору на керівні посади: усі керівники підрозділів призначалися на посади поза конкурсом як тимчасові виконувачі (без врахування періоду введення воєнного стану, коли конкурси на керівні посади у органах державної влади скасовуються); 

– на початок 2023 року територіальні підрозділи вибірково створено у семи регіонах: Києві та Київській області, Волинській, Львівській, Одеській, Закарпатській, Полтавській, Чернівецькій областях;

– протягом року детективами Бюро розслідувалось 664 кримінальних провадження (КП), однак до суду направлено лише 12 обвинувальних актів (1,8% від загальної кількості КП), а відшкодування збитків склало лише 33,3 млн грн. (за даними Офісу Генерального прокурора);

– середня сума встановлених збитків в одному провадженні становить за роками: 2020 - 565 тис. грн, 2021 - 4 480 тис. грн, 2022 - 135 тис. грн;

– аналітична складова діяльності БЕБ у 2022 році характеризується такими показниками: інформаційно-аналітичними підрозділами Бюро створено 162 аналітичних продуктів та 228 інформаційних документів, однак за ними розпочато лише 51 КП (35 КП - за аналітичними  продуктами і 16 КП - за інформаційними документами), і лише 13,1% від кількості аналітичних документів стали підставою для досудових розслідувань, що говорить про слабку роботу БЕБ на кінцевий результат.

У той же час варто зазначити, що початок діяльності БЕБ припав фактично на період воєнного стану і штат БЕБ та матеріально-технічна база не були якісно сформовані, в тому числі. через відсутність належного фінансування органу.

Зважаючи на ключові показники ефективності (КРІ) БЕБ за минулий рік, постає питання про його перезавантаження.

Відповідно до законопроєкту №9080 передбачається:

-перезавантаження БЕБ відповідно до практик Національного антикорупційного бюро України (НАБУ), Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП), Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК), коли конкурсні комісії для обрання керівника формують із залученням міжнародних експертів, з їх переважним голосом у Комісії; 

- усі працівники Бюро протягом року після призначення нового директора БЕБ пройдуть атестацію, із застосуванням поліграфу, що є важливим фактором для подальшої ефективної роботи БЕБ.

Загалом, реалізація законопроєкту №9080 потенційно може усунути частину недоліків, які були у Законі України «Про Бюро економічної безпеки України» і дає надію, що БЕБ, як єдиний аналітичний орган боротьби з економічними злочинами в країні, запрацює більш ефективно та зробить подальші рішучі кроки для переходу на нову модель виявлення, запобігання та управління ризиками в економічній та фінансовій безпеці. 

Варто усвідомити, що необхідність забезпечення ефективної роботи БЕБ викликана, насамперед, великими втратами нашої країни через різні зловживання, особливо у такий важкий час для України. І що реальне якісне перезавантаження Бюро, нарешті, поверне довіру суспільства до державних правоохоронних органів.

Українська Рада Бізнесу закликає народних депутатів опрацювати проєкт закону №9080 та підтримати його у Парламенті, забезпечивши основу для якісної роботи органу боротьби з економічними злочинами.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати