Броніслава Ніжинська: танц-реконструкція

Під такою назвою 14 і 15 вересня в центрі театрального мистецтва ім. Леся Курбаса відбудеться історична прем’єра вистави

Броніслава Ніжинська – сестра легендарного Вацлава Ніжинського - українська, європейська та американська танцівниця польського походження, хореографка і танцювальний педагог, - всесвітньовідома новаторським підходом до постановки танців і танцювальних вистав.

Тож, проєкт «Броніслава Ніжинська: танц-реконструкція» має на меті відновити майже втрачений в історичній культурній пам‘яті пазл про роль саме Київського періоду (1916-1921 років) в творчості однієї з перших у світі жінок-хореографок.
    
В межах світового мистецького визнання Ніжинської на сьогодні цей період, на жаль, маловідомий, але ж саме він зіграв ключову роль у формуванні світового модерн-балету та світової спадщини хореографки-новаторки Ніжинської: вона створила більше 70 балетів за своє життя, три з яких можна побачити і до сьогодні. Чого вартує тільки факт, що до найвідомішої вистави Ніжинської - «Блакитний експрес» за сценарієм Жана Кокто - костюми розробляла Коко Шанель, а частину візуалу і декорацій – Пабло Пікассо.


    
Цю історичну несправедливість і прогалину у культурній пам‘яті і намагатимуться заповнити його творці через метод танц-реконструкції, який передбачає відтворення втрачених або забутих балетів, танцювальних вистав, номерів на основі збережених матеріалів: відеозаписів, рецензій, спогадів сучасників - архівних матеріалів і праць українських та зарубіжних дослідників танцю й театру тощо.
    
Ініціаторкою проєкту  виступила перформерка, режисерка та куратор культурно-мистецьких проєктів - Світлана Олексюк, а куратором та продюсером став хореограф-дослідник, режисер, перформер, педагог і тренер - Віктор Рубан.


Фото сцени з балету Ніжинської «Блактиний експрес»

 

Фінальна робота проєкту реалізується за підтримки Українського культурного фонду і відображає процес формування танцювального мистецтва в Україні в 10-20 рр. XX ст. та його щільний зв’язок з іншими видами мистецтва. А отже, наочно демонструє, як саме формувався протомодерний танець – від передумов і пошуків до нововведень і його впливу на сучасні техніки.