IТ – в онлайн
Як карантин вплинув на українських програмістівЗ кожним роком ІТ-галузь стрімко розвивається не лише у світі, а й в Україні. ІТ-сфера приваблює українців, особливо молодь, стабільними й хорошими зарплатами, професійним розвитком, кар’єрним ростом та іншими «бонусами», адже надає ІТ-ринку якісний продукт та ефективну співпрацю.
Ба більше, саме ІТ-бізнес називають «локомотивом» української економіки. І недарма. Адже згідно з даними платіжного балансу України, експорт комп’ютерних послуг упродовж 2019 року зріс на 30,2% порівняно з попереднім роком і склав 4,17 млрд дол., як повідомляє Асоціація ІТ України. Тож обсяг сплачених до держбюджету України податків і зборів збільшився на 28%, що становить 16,7 млрд грн.
«День» поцікавився в експертів, чи позначилася коронакриза на ІТ-бізнесі, як тепер працюють ІТ-компанії, а також яким чином ІТ-сфера допомагає українцям під час карантину.
КОМЕНТАРI
«ДЛЯ НАС НАДЗВИЧАЙНО ВАЖЛИВО ЗАХИСТИТИ НАШИХ ПРАЦІВНИКІВ І ПІДТРИМАТИ ЇХ У ЦЕЙ НЕПРОСТИЙ ЧАС»
Андрій ПАВЛIВ, засновник та керівник компанії N-iX:
— Ми не можемо залишатися осторонь, коли перед світом і перед нашою країною постали такі виклики. Упродовж минулого тижня ми працювали з нашими партнерами і думали, як ми можемо зробити максимальний вплив на ситуацію.
Для нас надзвичайно важливо захистити наших працівників і підтримати їх у цей непростий час. Позитивний досвід Південної Кореї, Сінгапуру та інших країн показує, що лише масове тестування та ізоляція можуть зупинити новий коронавірус. Ми створили спеціальний фонд для протидії COVID-19, який буде наповнюватися 50% на 50% компанією та працівниками. Уже найближчим часом ми плануємо надати перші два мільйони гривень на закупівлю 10 000 експрес-тестів.
Ми запускаємо благодійний збір коштів серед наших працівників, які при купівлі тестів для себе і своїх рідних автоматично зможуть придбати тести, які будуть спрямовані у ті лікарні, де вони найбільш потрібні. Таким чином ми не лише зможемо підтримати наших працівників, а й допомогти великій кількості наших громадян отримати доступ до діагностування на COVID-19.
«МИ БУДЕМО ДІЯТИ СПІЛЬНО З ВЛАДОЮ»
Степан ВЕСЕЛОВСЬКИЙ, виконавчий директор Асоціації «Львівський кластер інформаційних технологій та бізнес-послуг»:
— Львівський ІТ-кластер стартував нову ініціативу — #unitedforhealth, яка покликана посилити наше місто і регіон у боротьбі проти поширення вірусу SARS-CoV-2 і захворювання, яке цей вірус викликає, а саме — COVID-2019.
Спільними діями нашої спільноти ми долучаємося до боротьби з поширенням епідемії коронавірусу. Тому ми як проактивна ІТ-спільнота Львова будемо діяти спільно з міською і регіональною владою, штабами оперативного реагування щодо боротьби з поширенням коронавірусу у Львові, щоби запобігти масовому поширенню вірусу в місті, а також допомогти у своєчасній і нагальній допомозі тим, хто вже захворів.
Ми бачимо нашу місію в тому, щоб усі мешканці нашого міста і регіону мали можливість пройти тестування на коронавірус. Саме тому на першому етапі ми концентруємося на закупівлі експрес-тестів і спільно з міським та обласним штабом протидії вірусу плануємо перейти до масового тестування для виявлення та ізоляції хворих на коронавірус.
Наша першорядна мета — закупити 100 тис. експрес-тестів протягом найближчих днів. Ми беремо за приклад досвід Південної Кореї для нашої стратегії в підготовці міста Львова до більшого поширення вірусу.
Також ми починаємо формувати фонд, який дасть можливість компаніям і працівникам індустрії долучатися до допомоги місту і регіону в розв’язанні зазначених проблем. Для діяльності цього фонду запускаємо фандрейзингову кампанію з подальшим фінансуванням потреб, які виникатимуть у міського та обласного штабів оперативного реагування. До проекту долучилися майже всі учасники Кластера. Найближчими днями ми постараємося доставити до Львова першу партію експрес-тестів у кількості 25—30 тис. штук. Паралельно працюємо над запуском і наповненням фонду та вирішенням інших нагальних питань міста і регіону.
Запрошуємо всі технологічні компанії Львова, навіть ті, які не є учасниками нашого Кластера, приєднатися до ініціативи. Переконаний, що перехід від спостереження до дії, а саме — допомоги місту й індустрії вам дуже сподобається...
Варто додати, що за два дні після запуску проекту (станом на 25 березня 2020 року. — Ред.). United for Health маємо такі результати:
1. Компанії львівського ІТ-кластера сформували першу частину фонду в розмірі майже трьох мільйонів гривень.
2. Ми розмістили замовлення і оплатили першу партію експрес-тестів (20 тис. шт.). Протягом дев’яти днів очікуємо доставку до Львова.
3. Невдовзі запустимо збір на інші потреби міської медичної інфраструктури, в тому числі ПЛР-тести.
4. Уже працюємо над логістикою і процесами запуску масового тестування з міським та обласним штабом.
«СЦЕНАРІЇ ВПЛИВУ КРИЗИ НА УКРАЇНСЬКУ ІТ-СФЕРУ МОЖНА БУДЕ ОЦІНЮВАТИ ЧЕРЕЗ КІЛЬКА ТИЖНІВ»
Ярослав ЛЮБIНЕЦЬ, голова Ради директорів SoftServe:
— Звичайно, ми, та й інші ІТ-компанії постійно відслідковуємо ситуацію на ринку. На даний час ще немає відчутних сигналів про зменшення замовлень, однак з’являються запити на відтермінування нових проектів. Тому сценарії впливу кризи на українську ІТ-сферу можна буде оцінювати через кілька тижнів. Вплив може бути значним.
Зараз майже вся наша команда працює вдома, за винятком тих фахівців, які відповідальні за підтримку робочої інфраструктури, та деяких окремих спеціалістів проектних команд. Це приблизно 200 людей із більш ніж семи тисяч наших працівників по всій Україні.
Нам це вдалося, оскільки в нашій сфері потреба в дистанційній роботі виникла уже давно. У нас є відповідні напрацювання щодо доступу до робочої інфраструктури, інформаційної безпеки та організації роботи віртуальних команд. Відповідно, ефективність роботи не знизилася. Додатково ми створили робочу групу для обміну найкращими практиками віддаленої роботи і швидкого реагування у разі виникнення технічних чи організаційних питань.
Для ІТ-компаній найбільшою цінністю є люди. Тому будуть використовуватися всі засоби для збереження команди. Пошук нових працівників не припиняється. Спектр спеціалізацій у сучасному ІТ дуже широкий, тому пошук нових кадрів буде актуальним завжди. Проте зараз заповнення вакансій відбуватиметься насамперед за рахунок внутрішніх резервів або оптимізації команд.
Щодо географії допомоги, то зусилля компанії зосереджені на семи містах України, де у нас є центри розробок: Львів, Київ, Харків, Дніпро, Івано-Франківськ, Рівне, Чернівці. Надані на протидію коронавірусу кошти спрямовуються на закупівлю апаратів для штучної вентиляції легень, а також засоби захисту для лікарів (захисні костюми, респіратори тощо) для лікарень, які прийматимуть хворих на коронавірус. Також фонд (БФ «Відкриті очі». — Ред.) проводить додатковий збір коштів серед працівників компанії та всіх охочих, які будуть спрямовуватися на ті самі потреби. Наразі ми зібрали понад 2 млн грн.
Насправді дистанційна робота має свої переваги — важливою її умовою є якісна підтримка всіх комунікацій та більш свідоме розпорядження своїм часом. За спостереженнями, майже 70% людей, які тільки починають переходити в режим дистанційної роботи, схильні подовжувати робочий день до 12 годин. Тут варто зберігати здоровий баланс між роботою та особистим життям.
Комунікації з клієнтами продовжуються у віддаленому режимі, комунікації в командах — так само. На рівні компанії додатково з’явилися регулярні онлайн-зустрічі з топ-менеджментом, — так простіше забезпечувати своєчасність та якість інформації з перших рук. Із нового — більше тематичних чатів та онлайн-активностей, у тому числі спортивних: йога, боротьба, інтерв’ю з експертами
«КОЖЕН БІЗНЕС РОЗРОБЛЯТИМЕ ВЛАСНУ АНТИКРИЗОВУ СТРАТЕГІЮ»
Софія БЄЛЄНКОВА, керівник Київського офісу компанії ELEKS:
— Кожна ІТ-компанія по-різному переживає цей період, і це залежить від сфери діяльності замовників. Одні клієнти можуть швидко нарощувати ресурси, а інші, навпаки, запроваджувати режим економії. Також одним із факторів впливу є взаємозв’язок між сервісом і типом продукту. Наприклад, платформи електронної комерції, онлайн-зустрічей, віддаленого управління командами зараз дуже активно розвиваються. Одне можна сказати точно: бізнес не зупиняється.
Насправді дистанційна робота має свої переваги — важливою її умовою є якісна підтримка всіх комунікацій та більш свідоме розпорядження своїм часом. За спостереженнями, майже 70% людей, які тільки починають переходити в режим дистанційної роботи, схильні подовжувати робочий день до 12 годин. Тут варто зберігати здоровий баланс між роботою та особистим життям.
Комунікації з клієнтами продовжуються у віддаленому режимі, комунікації в командах — так само. На рівні компанії додатково з’явилися регулярні онлайн-зустрічі з топ-менеджментом, — так простіше забезпечувати своєчасність та якість інформації з перших рук. Із нового — більше тематичних чатів та онлайн-активностей, у тому числі спортивних: йога, боротьба, інтерв’ю з експертами.
Пошук фахівців на проекти триває. З приводу того, що буде далі, — думаю, кожен бізнес розроблятиме власну антикризову стратегію, єдиної відповіді немає.
В Україні ІТ-бізнес має великий досвід, який можна й потрібно використовувати в інших галузях для більшої готовності бізнесів до змін у майбутньому. По-перше, це гнучкість організації, що дає змогу швидко реагувати на зміни — потреби й вимоги клієнтів, зміни в економіці та бізнес-середовищі. По-друге, це орієнтація на позитивний досвід клієнта, що вимагає іншого підходу, іншого дизайну процесів, можливості самообслуговування і зручного доступу. По-третє, діджиталізація — використання різних цифрових рішень не лише для успішної віддаленої роботи ІТ-бізнесів та якісного надання послуг, а й для проведення онлайн-зустрічей, навчальних сесій та івентів.
Наразі серед ІТ-спільнот багато ініціатив щодо автоматизації чи спрощення доступів до держпослуг. ELEKS цього разу вирішив більше сфокусуватись на спільних з бізнесом рішеннях для віддаленого доступу, онлайн-співпраці, можливості надавати бізнес-послуги в інтернеті. Саме для цього 3—5 квітня ми проводимо відкритий міжнародний онлайн-хакатон, до якого будь-хто також може долучитись або подати своє питання: eleks.com.
«НАРАЗІ СПОСТЕРІГАЄМО ВИЩУ ПРОДУКТИВНІСТЬ, АНІЖ ЗАЗВИЧАЙ»
Юрій АНТОНЮК, віце-президент, голова CEE EPAM:
— EPAM — велика міжнародна публічна компанія, яка вже не один раз достойно проходила кризи. Переконаний, що так само буде і цього разу. Щодня ситуація змінюється дуже швидко. Ми ретельно слідкуємо за змінами на світових ринках та пріоритетами наших клієнтів. Наразі ми сфокусовані на безпеці наших спеціалістів і продуктивності роботи команд. Це все, чим ми можемо поділитися зараз у межах наявного протоколу публічних компаній.
Дійсно, можливість працювати віддалено — істотна перевага ІТ-індустрії. Для EPAM віддалена робота є доволі звичним явищем. На сьогодні понад 98% наших спеціалістів переведено на роботу вдома, їх забезпечено технікою та всім необхідним для комфортної взаємодії. Важливо зауважити, що масовий перехід на дистанційний режим не вплинув на ефективність. Ба більше: наразі ми спостерігаємо вищу продуктивність, аніж зазвичай.
За перші тижні переходу в онлайн-режим відчутно зросла кількість комунікацій між спеціалістами. Так, збільшилася кількість проєктних онлайн-зустрічей для обговорення роботи — це допомагає бути в тонусі, підтримувати робочий ритм.
Для роботи в дистанційному форматі використовуємо ті ж самі загальноприйняті інструменти, а також власні рішення, що й раніше. Наприклад, Jira — інструмент проектного менеджменту, Delivery Health Monitor — система трекінгу стану проєктів, Radar — система репортингу і трекінгу ресурсів, Telescope — база даних та аналітична платформа компанії, MS Teams — для ведення проєктів та комунікації, а також інші інструменти.
Посилилася внутрішня комунікація всередині компанії. Ми активно ділимося рекомендаціями щодо підвищення особистої ефективності в режимі дистанційної роботи. А саме: як організувати свій час і простір, як ефективно використовувати додатки. Ділимося порадами для батьків, діти яких на карантині вдома. Забезпечуємо корисною інформацією менеджерів по темі розвитку навичок з управління віддалених команд. Для цього ми підготували спеціальний тематичний розділ на внутрішньому порталі. Організовуємо регулярні інформаційні розсилки.
Поки що ми продовжуємо роботу без кардинальних змін. Конкретні операційні рішення відкладаємо до стабілізації ситуації. Ми розраховуємо, що через деякий час зможемо прогнозувати різні сценарії перебігу подій і відповідно реагувати на них.
Компанія надала близько 7 млн грн на потреби медичних закладів України в боротьбі з коронавірусом. Наразі ми укладаємо договір з міжнародною організацією (про що повідомимо трохи з годом) щодо постачання захисних засобів і ведемо переговори з локальними спільнотами щодо потреб у містах, де розташовані офіси компанії: Київ, Львів, Харків, Дніпро, Вінниця.