«Діти надихають дорослих»
Стартував проєкт, який навчатиме школярів змінювати своє містоУже давно не таємниця, що для впевненого крокування назустріч світові сучасному учневі не досить отримати лише хороший запас академічних знань. Хоча українська школа й реформується, набір знань та практичних навичок, якими вона забезпечує, очевидно, є замалим. Аби заповнити цю лакуну, творча команда на чолі з активістом, громадським діячем Денисом Блощинським п’ять років тому започаткувала Всеукраїнський освітній проєкт «Відкривай Україну».
«ШКОЛЯРІ — РУШІЙНА СИЛА ЗМІН»
«Занурившись в освітню систему, ми побачили, що в процесі навчання діти втрачають себе та свою особистість, — розповідає про задум освітнього проєкту голова правління Фундації соціальних інновацій «З країни в країну» Денис БЛОЩИНСЬКИЙ. — Завершуючи навчання в школі, не готові до дорослого життя і сприймають його як паралельний Всесвіт».
Усвідомивши актуальність проблеми, активісти створили ініціативу, яка в масштабі всієї країни допомагає підліткам адаптуватися до дорослого життя. В основу ініціативи покладено проєктний метод.
Проєктний метод є одним із найефективніших сучасних методів розв’язання проблем, який добре себе зарекомендував також як освітня технологія. Як зазначено на сайті Нової української школи, проєктне навчання — це метод, який передбачає пошук учнями рішень для справжніх та цікавих завдань. Замість голого теоретизування — реальна проблема, в процесі розв’язання якої учні набувають нові навички та вміння.
Проєкт «Відкривай Україну» спрямований саме на це. Він розрахований на учнів 7—11 класів, які найперше мають створити команду й обрати собі наставника — улюбленого вчителя, який допомагатиме їм розв’язувати реальне завдання.
Біля школи немає нормальної зупинки громадського транспорту? Немає світлофора або лежачого поліцейського? Бракує дитячого майданчика?
Не конче чекати на дії комунальної влади, яка — можливо, колись, перед черговими виборами — згадає про задавнені негаразди. Засновники проєкту переконані, що навіть підліткам до снаги дати раду з ними, якщо озброїтися необхідними інструментами та методиками.
Відтак, на першому етапі учні складають план вирішення проблеми. Вони можуть випробувати на собі реальні рольові моделі командної взаємодії, опинитися в умовах викликів справжнього життя і створити щось спільне вперше з великою командою однодумців.
ІСТОРІЯ, ЩО ВРАЗИЛА НАЙБІЛЬШЕ
«Початково самостійна реалізація ідеї відбувається на шкільному рівні», — розповідають деталі організатори. Завдяки помилкам та успіхам першої проєктної діяльності школярі набувають важливого власного досвіду. Виконавши перше завдання, команди починають працювати у масштабніших реаліях.
Потренувавшись на рівні школи, учні беруться за більш масштабне завдання на рівні міста. Власне, на цьому етапі розпочинається змагання між школами та командами.
У півфіналі проєкту в усіх обласних центрах відбудуться фестивалі освітніх інновацій «Освітній хайп», де оберуть переможця від області. Зрештою, фінал — це велика подія в Києві, під час якої проходитимуть тренінги та розважальні заходи. Переможці проєкту отримають надзвичайну можливість відвідати країни Європи задля розширення та поглиблення досвіду в соціальному та культурному проєктному менеджменті.
За словами Дениса Блощинського, одним із його найулюбленіших проєктів, реалізованих учнями, є організація зупинки громадського транспорту біля школи.
«Є багато історій переможців, але ця нас вразила найбільше», — громадський діяч говорить про команду «Перлини Побужжя», яка, посівши третє місце, не вийшла до фіналу, але відзначилася іншим.
Школярі міста Гайворон, що на Кіровоградщині, вирішили долучилися до благоустрою міста і впорядкувати одну із занедбаних громадських зупинок на вулиці Василя Стуса. Зрештою, підібравши для цього сюжет та фарби, учні оздобили зупинку прапором і гербом Гайворона. Можливо, тут історія могла би закінчитися, але це, як виявилося, було тільки початком.
Надихнувшись прикладом дітей, їхні батьки вирішили, що нічим не гірші і, створивши громадську організацію, згуртували навколо неї однодумців для спільної мети — облагородження інших зупинок міста. Спочатку дорослі планували так: «Якщо діти зробили одну зупинку, ми цілком спроможні зробити п’ять». Та людей, які захопилися ідеєю, поступово більшало, і, врешті-решт, активісти Гайворона «вдихнули нове життя» у всі 12 зупинок вздовж основної траси. «Наче це й не проєкт дітей, але це вплив їхього проєкту. Бо так це працює: люди надихають людей», — ділиться Денис Блощинський.
До речі, цьогоріч всеукраїнський проєкт неформальної освіти «Відкривай Україну» реалізується спільно з Міністерством освіти і науки, Міністерством культури молоді та спорту, за підтримки десятків партнерських організацій та небайдужих бізнесів. Долучитися до проєкту в різних ролях може кожен охочий, реєстрація триватиме до 10 лютого за цим посиланням http://bit.ly/2sgtGky .