Війна у смартфоні
або Від бойових дій у вітальні до бомбувань в кишеніВійну у В’єтнамі називають «першою телевізійною війною». Знятий на полі бою матеріал американські журналісти доставляли до Токіо для швидкої обробки та монтажу, а потім відправляли до США. Термінові та найважливіші сюжети могли передаватися за допомогою супутникового зв’язку із японської столиці.
Вважається, що за допомогою телевізору бойові дії відбувалися буквально в кожній американської вітальні.
Нагадаємо, що В'єтнамська війна тривала з 1959 до 1975 року. Її вів Південний В'єтнам за військової підтримки США проти комуністичного Північного В'єтнаму, який підтримували Радянський Союз та Китай.
Через чверть століття після тих подій, у Перській затоці (2 серпня 1990 р. – 28 лютого 1991 р.), стався військовий конфлікт, який ми знаємо під назвою «Операція «Буря в пустелі» чи просто «війна в Іраку». Це було протистояння коаліційних сил на чолі зі Сполученими Штатами проти Іраку, яке почалося після іракського вторгнення та анексії Кувейту.
«Буря в пустелі» стала першою «війною в прямому ефірі». З моменту початку бойових дій коаліції проти Іраку, хід війну висвітлювали наживо основні американські телемережі, в тому числі світовий лідер інформаційного мовлення CNN.
Нові технології дозволили створити новий тип висвітлення війни. Вперше люди в усьому світі змогли побачити зображення ракет, які влучають цілі, і винищувачів, що злітають з авіаносців, в реальному часі.
Нинішня повномасштабна війна Росії та України стає «війною соціальних мереж».
Після російського вторгнення 24 лютого люди в усьому світі спостерігають за розвитком ситуації у Facebook, TikTok, Twitter, Telegram… Війна, бійки, стрілянина та вибухи опинилися вже навіть не у вітальнях, а у кишенях та у долонях людей по всьому світу.
Ці особливості нинішнього інформаційного протистояння диктують задають нові рамки і тренди. Зокрема, для того, щоб тебе почули і тобі повірили, треба транслювати прості та доступні широкому загалу наративи та пояснювати їх за допомогою коротких неформальних та щирих відеозвернень, зрозумілих з першого погляду емоційних картинок та зйомок а-ля хоумвідео. Всі ці повідомлення мають бути доречними і прийнятними і в окопі, і в кулуарах Європарламенту, і в евакуаційному потязі, і на вулицях європейських столиць, і в бомбосховищі, і в залі Ради Безпеки ООН…
Закордонні спеціалісти наразі стверджують, що українцям вдалося ефективно налагодити інформування світу про події в країні, а українські експерти не можуть не констатувати, що комунікації української влади із суспільством виявилися дієвими та заслуговують позитивних оцінок.
Що і як було зроблено – детально проаналізуємо вже після війни. Наразі можна хіба що відзначити, що ставка команди Володимира Зеленського на особисте спілкування через соціальні мережі та підкреслено неофіційний імідж президента та основних спікерів виглядають як вдалі рішення. Бо під час страшних випробувань та смертельної небезпеки люди у усьому світі хочуть бачити щирість та відвертість, а не дипломатичні заяви та офіційні повідомлення.
Як кажуть експерти на Заході, той факт, що Зеленський та його команда заздалегідь знали, як правильно користуватися соціальними мережами, що показала передвиборча кампанія нинішнього президента, дозволило Україні ефективно донести до західної аудиторії меседж про справедливу війну українського народу та необхідність всебічної допомоги Україні.
Є навіть думка, що якби Росія досягла б переваги над Україною у соціальних мережах, Україні було б дуже важко тримати оборону і в реальному світі, на землі. Але цього не відбулося, і тепер вже не відбудеться, бо Москва вирішила взагалі не битися на цьому віртуальному полі боя, а покинути його, заборонивши Facebook, Instagram, Twitter...
Втім, протистояння продовжується у TikTok. Саме на цю платформу сьогодні перемістився головний російсько-український соцмережевий фронт. Із початком російського вторгнення цей сервіс для обміну короткими розважальними відео перетворився на головний портал «про війну», що стало неочікуваним навіть для експертів.
Дослідники констатують: контент, пов’язаний з Україною в TikTok, збільшився після 24 лютого в кілька разів. Відео з тегом #Ukraine станом на 17 березня набрали більше 30,5 мільярдів переглядів, і їх кількість продовжує зростати.
Отже боротьба триває, російсько-українська війна продовжується, в тому числі і у віртуальному світі, і – вперше в історії війн - у світі соціальних мереж.