Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Три новини фіскальної політики для аграріїв

З 1 квітня в Україні набув чинності Закон «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні»
03 квітня, 13:01
ФОТО РЕЙТЕР

Прийняття цього закону було умовою для виділення Міжнародним валютним фондом Україні кредитних коштів. Серед численних реформ, передбачених законом, — три важливих пункти для аграріїв.

По-перше, тимчасове припинення дії існуючої системи повернення ПДВ при експорті зерна. Відповідно до положень закону, практика повернення ПДВ при експортних операціях із зерновими та технічними культурами (за умови, що їх здійснюють сільгоспвиробники або підприємства, які безпосередньо купили в них зернові/технічні культури) призупиняється на період з 1 квітня по 1 жовтня 2014 року. На думку експертів Української аграрної асоціації (УАА), для українського ринку зерна надзвичайно важливо, щоб після 1 жовтня система знову запрацювала та зберігалася у наступні роки. «Саме стабільність податкового законодавства є запорукою залучення інвестицій у сектор», — пояснюють в УАА.

По-друге, введення цінового регулювання на ринку оренди землі. Якщо раніше для земель сільськогосподарського призначення мінімальний розмір орендної плати був прив’язаний до розміру земельного податку, то тепер орендна плата за землю не може бути меншою 3% від нормативної грошовою оцінки землі для всіх категорій земель (тобто для сільськогосподарських земель, — в середньому не менше за 619 грн/га). В Українській аграрній асоціації вважають, що до прийняття відповідного закону, розмір орендної плати за землю формувався за ринковими умовами. Оскільки рівень конкуренції на ринку дуже високий, землевласник отримував економічно обґрунтовану ціну, яка фактично базувалася на таких параметрах, як ціни на зерно та продуктивності земельної ділянки. Саме тому в Асоціації пропонують застосовувати більш сучасні інструменти оцінки земель. «Ми вважаємо, що потрібно переходити від нормативно-грошової оцінки землі до іншого, більш сучасного інструменту оцінки сільгоспугідь. В умовах дії мораторію на продаж земель сільгосппризначення, саме щорічна орендна плата відображає доходність цього активу та має бути основою для оцінки вартості земельної ділянки, а не навпаки. Наразі ми бачимо перехід до адміністративно-командної системи встановлення цін на оренду землі. Це, звичайно, не йде на користь ринковим відносинам у секторі», — пояснює голова Української аграрної асоціації Володимир Макар.

Ця зміна фактично означає введення цінового регулювання на ринку оренди землі, оскільки нормативно-грошова оцінка землі жорстко регулюється постановами Кабінету Міністрів України. «Державне цінове регулювання пояснюється бажанням Уряду отримувати більше податків, оскільки з орендної плати, серед іншого, до державного бюджету надходить податок з доходів фізичних осіб. Раніше вже були випадки, коли Кабмін різко та невмотивовано підвищував нормативну оцінку землі, що створювало додаткове та непрогнозоване фінансове навантаження на орендарів земельних ділянок, адже у багатьох договорах оренди землі сума договору фіксується саме як відсоток до нормативної грошової оцінки», — вважають в Асоціації.

По-третє, збільшення фіксованого сільськогосподарського податку. Новий закон запроваджує збільшення фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП) щонайменше у 5,6 разів. Ця норма вступає в дію з 1 січня 2015 року. Тобто, якщо раніше ФСП (0,15%) брався від нормативної грошової оцінки одного гектару сільськогосподарських угідь, проведеної за станом на 1 липня 1995 року, то тепер він буде враховувати щорічний коефіцієнт індексації. «Наразі невідомо, яким буде коефіцієнт індексації у 2015 році. Проте за період з 1995 по 2013 рік він становить 5,62. Якщо за нормативною оцінкою 1995 року ФСП в середньому складав близько 6 гривень за гектар, тепер він складатиме близько 31 гривні. В цілому по країні обсяги сплати фіксованого сільськогосподарського податку зростуть із теперішніх 130 мільйонів гривень на рік до 730 мільйонів гривень», — пояснюють в асоціації.

Урядовці називають це збільшення невеликою проблемою для аграріїв, оскільки йдеться про відносно малі суми, порівняно з сумою орендної плати за землю, але в УАА наголошують, що розмір ФСП має розглядатися у комплексі з іншими податками, які платять сільгосппідприємства, у тому числі з питанням відшкодування ПДВ при експорті зерна.

Крім того, наразі й коефіцієнт індексації, і розмір нормативної грошової оцінки землі вручну встановлюються Кабінетом Міністрів. Відповідно, вважають в УАА, існує загроза ще більшого подальшого зростання податків без внесення змін до Податкового кодексу, що суперечить чинному законодавству.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати