Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Монополіст і посередник

Аудит виявив у «Нафтогазу України» 4,4 мільярда гривень фінансових порушень
02 листопада, 19:49
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

«День» зробив запит до Держаудитслужби щодо результатів аудиту НАК «Нафтогаз України» й отримав відповідь за підписом її голови Людмили Гаврилової.

Результати ревізії засвідчили, що дії ПАТ «НАК «Нафтогаз України» не сприяють структурній перебудові галузі, розвиткові нафтогазового комплексу та енергетичній безпеці держави, не забезпечують ефективного функціонування та розвитку нафтогазового комплексу й не задовольняють потреби споживачів у природному газі, що є метою його діяльності, наводить голова служби висновки ревізії.

Вона констатує, що керівництву «Нафтогазу» не вдалося забезпечити ефективної роботи компанії, спрямованої на функціонування вільного ринку природного газу, захист прав та інтересів споживачів. Аудитори відзначають, що «Нафтогаз» посідає монопольне становище на ринку природного газу в Україні, контролюючи практично 3/4 його видобутку та імпорту, за відсутності достатньої альтернативи.

Водночас аудитори підтверджують, що, за результатами діяльності 2016 року, НАК отримала 26,5 мільярда гривень чистого прибутку порівняно з 25,1 мільярда гривень збитків 2015 року. Однак фактично діяльність компанії — це виконання «посередницьких функцій» із реалізації природного газу, видобутого ПАТ «Укргазвидобування» або придбаного за кордоном (близько 60% доходів), та транзиту природного газу ПАТ «Газпром» до країн Європи та Молдови, який фактично здійснюється ПАТ «Укртрансгаз» — оператором газотранспортної системи України (близько 40% доходів).

Зростання доходів «Нафтогазу», вказує Гаврилова, насамперед обумовлено безпрецедентними рішеннями уряду України, спрямованими на приведення ціни реалізації природного газу власного видобутку до рівня цін імпортованого газу.

Гаврилова нагадує, що Постановою Кабміну від 1 жовтня 2015 р. №758 затверджено відповідне Положення № 758, яким «Нафтогаз» визначено постачальником зі спеціальними обов’язками (ПСО) природного газу побутовим споживачам для виробництва теплової енергії, яка споживається населенням, релігійними організаціями (в період з 01.10.2015 до 31.03.2017) та бюджетними установами (в період з 01.10.2016 до 31.03.2017). 1 травня 2016 року ухвалено зміни до цього положення, якими встановлено граничну роздрібну ціну для побутових споживачів у розмірі 6 879 гривень за 1000 кубометрів і ціну реалізації виробникам теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню — 4 942 гривні за 1000 кубометрів. Тобто попередні ціни зросли у 1,5 — 2 рази.

Змінами до Положення №758 ПАТ «Укргазвидобування» зобов’язано з 1 травня 2016 року  продавати природний газ «Нафтогазу» за ціною 4 849 гривень за 1000 кубометрів (без ПДВ), тоді як попередня ціна становила — 1 590 гривень за 1000 кубометрів (зростання втричі).  Відповідно, й  доходи ПАТ «Укргазвидобування» після підвищення закупівельних цін зросли втричі. Це сталося, незважаючи на те, що 2016 року підприємствами групи НАК «Нафтогаз України» видобуто найменший обсяг природного газу з 1998 року (15,9 мільярда кубометрів, з яких 14,6 мільярда — ПАТ «Укргазвидобування»). При цьому приватні суб’єкти господарювання за цей період збільшили видобуток у дев’ять разів.

2017 року «Нафтогаз», ігноруючи відповідні рішення Кабінету Міністрів та користуючись монопольним становищем і недосконалістю законодавства та  порушуючи його вимоги, не забезпечив потреби виробників теплової енергії у природному газі в обсязі понад 1 мільярд кубометрів, що загрожує проходженню опалювального сезону 2017/2018 років.

Ревізією встановлено, пише Гаврилова, що «Нафтогаз», порушуючи вимоги згаданих вище правил і розпоряджень уряду, відмовляє теплогенеруючим підприємствам (ТЕЦ) в укладанні договорів постачання природного газу для виробництва електроенергії, власних та інших потреб (при цьому постачаючи цим самим споживачам природний газ як ПСО). Крім того, НАК не підтверджує обсягів газу (номінації) та не підписує актів приймання — передачі газу за укладеними договорами, як належить постачальникові, на якого покладено спеціальні обов’язки, мотивуючи це наявністю заборгованості споживача.

Через це 21 теплогенеруючим підприємством  відібрано неоформлений природний газ у кількості 772,6 мільйона кубометрів, що призвело до недоотримання «Нафтогазом»  4,3 млрд гривень доходів.

Крім того, розпорядженням уряду від 10 грудня 2015 р. «Нафтогаз України» як переможця конкурсу визначено на три роки постачальником «останньої надії». Однак жодного договору як постачальник «останньої надії» він не уклав, відмовив усім 47 споживачам, що звернулися, мотивуючи відсутністю підстав для звернення, підтверджувальних документів або наявністю боргів і тим самим нівелюючи саме поняття «постачальник «останньої надії».

Аудитори визначили, що «Нафтогаз України» залишає у своєму розпорядженні близько 70 % (115,3 млрд грн) доходів, отриманих від ПАТ «Газпром» за послуги з транзиту природного газу територією України, не перераховуючи їх у повному обсязі ПАТ «Укртрансгаз» як операторові газотранспортної системи, який фактично здійснює транзит. На думку аудиторів, це може негативно вплинути на ефективне функціонування газотранспортної системи.

На 31.03.2017 борг НАК «Нафтогаз України» перед ПАТ «Укртрансгаз» за надані послуги з транспортування становить 16,4 мільярда гривень, що втричі перевищує аналогічний борг «Газпрому» перед «Нафтогазом».

Затвердивши прогнозний баланс газу на 2016 рік і  маючи можливість закачувати газ до підземних сховищ, правління НАК «Нафтогаз України» ухвалило «сумнівне» рішення щодо непридбання в європейських постачальників природного газу в другому кварталі 2016 року, тобто в періоді низьких цін його продажу. Найбільші обсяги імпортованого газу придбано в серпні — грудні 2016 року, тоді як саме в четвертому кварталі ціни найвищі.

Тим часом, зазначають аудитори, маючи дефіцит обігових коштів, «Нафтогаз» робить необґрунтовані витрати на утримання апарату. Загалом його адміністративні витрати становили за період, що перевірявся, 2,7 мільярда гривень (у І кварталі 2017 року — 427,4 мільйона, 2016 року — 1,4 мільярда, 2015 року — 885,8 мільйона гривень).

У І кварталі 2017 року середньомісячні витрати на оплату праці одного працівника адміністративно-управлінського персоналу апарату НАК (середня кількість — 619 осіб, 2016 року — 634 особи,  2015 року — 640 осіб) становили 87,5 тисячі гривень ( 2016 року — 65 тисяч, 2015 року — 37 тисяч), що в 13 разів перевищує середньомісячну заробітну плату в Україні (2016 року — в 12 разів, 2015 року — в 9 разів). Водночас середня заробітна плата працівників підприємств групи НАК «Нафтогаз України» 2016 року становила 10,1 тисячі гривень (кількість — 74,8 тисячі осіб) та  2015 року — 7,4 тис. гривень.

Як виявили аудитори, 2016 року компенсація (заробітна плата та додаткові виплати) провідному управлінському персоналу НАК (чотирьом членам правління та шести директорам напрямів) становила 86,6 мільйона гривень (2015 року — 6,7 мільйона чотирьом членам правління та чотирьом директорам напрямів). 2016 року компанія здійснила також виплати на забезпечення діяльності Наглядової ради на суму 20,1 мільйона гривень, зокрема фіксована винагорода становила 15,3 мільйона.

Незважаючи на дефіцит фінансових ресурсів, «Нафтогаз України», як зазначають державні аудитори, й надалі утримує дочірні підприємства, які практично не проводять діяльності.  За період, що перевірявся, компанія ухвалила рішення про збільшення статутного капіталу дочірніх підприємств на суму 871 млн грн (ДП «Закордоннафтогаз» — 771,4 мільйона гривень, ДП «Вуглесинтезгаз України» — 82 мільйона та ДП «Нафтогазобслуговування» — 17,6 мільйона гривень). Протягом 2015 — 2016 років і першого кварталу 2017 року витрати, пов’язані з управлінням та обслуговуванням апарату дев’яти дочірніх підприємств НАК «Нафтогаз України», становили 2,6 мільярда гривень. А результатами діяльності цих компаній у зазначеному періоді є чистий збиток на суму 4,2 мільярда гривень.

Компанія має значну залежність від зовнішніх кредиторів, зокрема міжнародних, використовуючи на обслуговування кредитів значні фінансові ресурси (15,1 мільярда гривень).За період, що перевірявся, отримано кредитів на суму 48,6 мільярда гривень, повернуто 62,6 мільярда гривень, за користування кредитними коштами сплачено відсотків на суму 15,1 мільярда гривень, що негативно впливає на наявність обігових коштів. Загалом проведеними ревізіями ПАТ «НАК «Нафтогаз України» та його дочірніх підприємств виявлено фінансових порушень на суму 4,4 мільярда гривень.

Як повідомляє голова Держаудитслужби, матеріали ревізії ПАТ «НАК «Нафтогаз України» передано до Головного управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України для розгляду та ухвалення відповідних рішень.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати