Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Бюрократія – без паперу

Чи готові українські громади до переходу на електронний документообіг?
11 лютого, 09:12

Нещодавно в Міністерстві цифрової трансформації повідомили, що з 1 вересня державні органи не матимуть права вимагати паперові документи для надання послуг, якщо ця інформація вже є в реєстрі. Тобто з осені українці почнуть жити в режимі paperless — без паперу.

Але чи все так просто? І наша країна готова до paperless уже за пів року? Адже, крім величезної кількості підготовчої роботи, яку ще потрібно зробити, є безліч інших чинників, які впливають на процеси цифрової трансформації й, власне, на готовність відмовитися від паперових документів.

Наприклад, рівень діджиталізації в місцевих органах влади. Є міста й громади, де певні цифрові рішення вже впроваджені, зокрема, повноцінно працює система електронного документообігу. А є такі, де про цифровізацію навіть не думали. Ні для кого не секрет, що в багатьох радах невеликих міст, селищ і сіл навіть комп’ютерів у достатній кількості немає. Або стоїть застаріле програмне забезпечення (як правило, неліцензійне), яким роками ніхто не займався. І навряд ситуація швидко зміниться, бо потрібні кошти.

Інга ТОКАРЕНКО, заступниця Дергачівського міського голови (Харківська область) зазначає: «Ми розуміємо, що за е-документообігом майбутнє. Але, на жаль, у деяких селах досі немає інтернету. Першочерговим завданням уряду має бути забезпечення інтернет-покриттям навіть найбільш віддалених населених пунктів. Також важливо організувати курси для людей пенсійного віку та хоча б мінімально забезпечити комп’ютерною технікою старостати громад. Ми розуміємо, що швидко зробити це неможливо, але крок за кроком наша громада буде над цим працювати».

Одна з проблем, що може завадити швидкому переходу до paperless, — це нерозуміння того, що дає цифровізація. В Україні не так багато прикладів, які можуть продемонструвати переваги технологій для громади, зокрема, економічну вигоду від їхнього впровадження. І навіть найбільш прогресивному голові інколи важко переконати депутатів, що треба виділити кошти на ІТ, адже останні мислять категоріями дитячих майданчиків і труб, які треба ремонтувати.

«Супротив інноваціям на всіх рівнях — це одна з головних проблем. Як тільки починається впровадження нового ІТ-рішення, відразу починаються питання на кшталт: «Що ви вигадуєте? Навіщо щось змінювати?». Але коли починаєш розкладати по поличках, люди розуміють, що нове рішення полегшує їм життя й потрібно просто звикнути ним користуватися. Це стосується як працівників виконкому, так і мешканців. Певний час потрібно терпіння, а потім стає просто», — каже Олена ГУНЬКО, начальниця управління інформаційних технологій департаменту розвитку Львівської міської ради.

Дедалі більше муніципалітетів виділяють кошти й шукають ІТ-рішення для внутрішнього документообігу, листування, комунікації з мешканцями та, зрештою, ефективного управління. Як правило, головним критерієм вибору стає приклад інших громад. Що не погано. Але часто це не найкращий критерій, тому що, наприклад, е-документообіг — це лише частина з того, що потрібно громаді. Рано чи пізно стане зрозуміло, що для управління потрібні й інші рішення, а отже, з’явиться необхідність інтеграції. Тому вигідніше відразу придбати комплексний продукт, зокрема, платформу управління з вбудованим е-документообігом.

«Ми другий рік користуємось е-документообігом, це багато чого спростило і надало оперативності. В планах — особистий кабінет мешканця, де можна було б залишати листи, заяви тощо», — коментує Юрій ЯЦЮК, начальник відділу інформаційно-комп’ютерного забезпечення Дубенської міської ради (Рівненська область).

Процеси цифрової трансформації на місцевому рівні стають дедалі жвавішими, адже більшість керівників розуміють, що залишатися осторонь довго не вийде.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати