Апетити на мільярд
У Києві завершилася подача проектів Громадського бюджету-2020Терміни проведення четвертої хвилі Громадського бюджету змістилися через особливості розподілу бюджетних коштів. У попередні рази розпорядникам коштів доводилось формувати бюджетні запити на виконання проектів-переможців у дуже стислі терміни. Тож цього року кияни могли запропонувати проекти для реалізації у 2020-му — з 7 лютого по 6 березня. До 24 квітня майбутні розпорядники (райдержадміністрації, департаменти та управління Київської міської держадміністрації) проводитимуть експертизу запропонованих ідей, а автори за потреби доповнюватимуть чи коригуватимуть їх. Збір голосів (традиційно найгарячіший період у цих перегонах) триватиме з 15 травня по 6 червня, а переможців мають оголосити до 21 червня.
ШКВАЛ ІДЕЙ
Перший заступник голови КМДА Микола ПОВОРОЗНИК повідомив, що у 2018 році за результатами Громадського бюджету-2 для реалізації було запропоновано 141 проект на суму 149 171 200 гривень (загалом було виділено 150 мільйонів). Відповідальними призначили 23-х розпорядників бюджетних коштів: десять райдержадміністрацій, 11 департаментів, два управління. За підсумками року, повністю реалізовані 115 проектів, шість завершуються, 12 втілені частково, п’ять реалізувати не вдалося.
Міська влада закладе у бюджет на 2020 рік 160 мільйонів гривень, тобто на 10 мільйонів більше, ніж виділяла на проекти ГБ торік. Набір, який тільки-но завершився, став рекордним. Кияни подали 2 185 проектів на загальну суму 1 067 849 334 гривні. Це вдвічі більше, ніж минулого разу, коли на розгляд було запропоновано 1 138 ідей для покращення життя у місті. Мінімальна вартість проекту, як і раніше, складає 50 тисяч гривень, максимальна — 3 мільйони.
У топі тематик — традиційно освіта (35% від усіх заявок), далі йдуть категорії «громадянське суспільство» (16%) та «комунальне господарство і енергозбереження» (10%). Дещо менше пропозицій у сферах спорту, культури та публічних просторів. Відсоткове співвідношення може змінитися після етапу експертизи, коли частина проектів отримає негативні висновки і не буде допущена до голосування. Але якщо порівнювати статистику на сайті «Громадський проект. Київ», то пріоритети ініціативних жителів столиці в цілому лишаються незмінними. Утім, і в решті категорій (безпека, охорона здоров’я, соціальний захист, екологія, ІТ, транспорт) охочі обов’язково знайдуть щось гідне одного з п’яти можливих голосів.
Нагадаємо, проголосувати за обрані проекти можна з використанням електронного цифрового підпису або Bank ID «Ощадбанку», «ПриватБанку» та деяких інших банків. Користувач має бути резидентом Києва, тобто, мати місцеву реєстрацію.
ШКОЛА ЗМІН
Разом із кількістю проектів зросла і кількість їхніх авторів. До ГБ-4 долучилися 802 лідери, навколо яких об’єднуються команди підтримки. За статистикою, найактивнішими є люди у віці від 26 до 45 років, дещо менше авторів у віці від 46 до 65 років. Найстарших і наймолодших авторів поки небагато. Можливо, з часом вікова структура зміниться, не в останню чергу завдяки ширшому інформуванню та просвітницьким заходам.
Окрім зовнішньої реклами та матеріалів у ЗМІ, інформаційна кампанія Громадського бюджету включає в себе тематичні фестивалі та воркшопи. Там усі охочі можуть дізнатися більше про інструменти ГБ, механізми подачі та втілення проектів, познайомитися з досвідченими авторами та відповідальними за реалізацію ініціатив.
У лютому та на початку березня почала роботу Школа ГБ — волонтерський проект, підтриманий авторами-переможцями та міською владою, який надалі діятиме постійно. Перші лекції відбулися у Київському палаці дітей та юнацтва. Автори-новачки, які планували подати свої проекти на ГБ-4, отримали експрес-уроки від представників міської робочої групи, розпорядників бюджетних коштів і лідерів команд проектів-переможців. На цьому етапі завданням школи було максимально підготувати команди до якнайшвидшої подачі власних проектів, допомогти уникнути помилок, які можуть призвести до негативного експертного висновку чи проблем із реалізацією проекту.
Перші лекції, присвячені громадському бюджету, прослухало більше 300 людей. 20 із них наважилися представити свої ідеї на «ГБ Pitch Day», що відбувся в громадському ресторані Urban Space 500. Новачків уважно слухали засновники ресторану, ментори школи та інші гості заходу.
У майбутньому на лекціях Школи ГБ також розповідатимуть про особливості проведення експертиз проектів, про стратегію агітаційної кампанії тощо. Не менш важливе завдання подібних заходів — згуртувати активних киян, допомогти їм знайти однодумців і долучити до позитивних перетворень у місті тих, хто раніше не бачив для себе таких можливостей.