Андрій БЛУДОВ: «Живопис — це окремий простір, який складається з фарб»
Картини київського художника Андрія Блудова виставляються в галереях Цюріха, Женеви, Кельна, Барселони, Парижа, Лондона, Москви, Атланти, Нью-Йорка. Крім того, що цей художник має власний стиль, вфін своєю творчістю багато в чому представляє київську школу живопису. Приємно, що наші художники користуються успіхом за кордоном і менш приємно, що попит у самій столиці України на них значно нижчий.
Хочеться розібратися у феномені київського живопису. Поширене визначення «київський естетизм» крім легких викрутасів та прихильності до деякої краси — нічого не виражає.
Які можна відзначити спільні риси: напівабстрактне, напівфігуративне зображення. Воно дещо розмите ніби «хвилями часу». Часто несе «археологічний характер» — багато картин здаються планами розкопаних міст старовини. Образи напівпрозорі і туманні, немов фантоми.
Наприклад, був у нас у гостях теж відомий київський художник Микола Журавель. У нього в роботах культ пасіки, бджіл, відчувається вплив його селянських предків. Проте у його творчості багато спільних рис iз урбаністом Блудовим. «Плани стародавніх поселень» Журавля перекликаються з присипаними «пісками часу» містами Блудова. Можна ще назвати місцевих художників, яким близька ця манера.
Визначення «київський естетизм» — лише тією мірою відображає це явище, що Київ, ця давня столиця- музей, ніби диктує художникам спрямовувати погляд у бік минулого, примушує «копати».
Я б назвав нашу школу живопису «київським археологізмом». Арх живопис, арх-графіка, арх-арт(arche у перекладі з грецької — початок), оскільки творцями володіє пристрасть повернутися до начала начал.
Поцікавився в iнтернеті, виявляється, як термiн АРХ-АРТ уже існує. На мiй погляд, київський стиль живопису як ніщо інше укладається в рамки цього напряму.
Уже варто говорити про подібні традиції (а не лише тенденції), оскільки Блудов є викладачем київської Академії образотворчого мистецтва, а значить, пропагує арх-бачення.
Несподівано з’явилася паралель з відомим об’єднанням київських карикатуристів (багато з яких мали архітектурну освіту) АРХIГУМ — гумор архітекторів. Так чи інакше — цей префікс для Києва не випадковий і є спільним для архітектури та археології...
Блудов є неформальним лідером. Він любить збирати у себе в майстерні поетів та художників, щоб у одних розвинути вiдчуття кольору, а іншим прищепити смак до слова. А, може, навіть і підштовхнути до виявлення та визначення нових напрямів у мистецтві. Для чого майстрам пензля цiлком можуть знадобитися майстри слова.
Ідучи назустріч його устремлінням, я зробив (див. вище) це невелике дослідження.
Однак розмову з Андрієм розпочнемо з успішності, наскільки київський АРХ-АРТ має попит.
«МОЇ ЖИТТЯ ТА ТВОРЧІСТЬ ІСНУЮТЬ ПАРАЛЕЛЬНО»
— Поставимо шкурницьке запитання: скільки коштує або який порядок вартості полотен київських художників за кордоном?
— Від двох до п’яти тисяч у.о. Там покупці — середній клас — програмісти, компьютерники. А тут немає серйозних збирачів та поціновувачів живопису.
— А вище п’яти тисяч?
— Це вже ім’я, інвестиції, вибудувана стратегія галерейників.
— У тебе є власні агенти з продажу або маршани — постійні покупці?
— Я швидше спілкуюся з власниками галерей, директорами, вони й виконують посередницькі функції. У нас же ринок нерозвинений, інфантильний.
— Але є вже успішні приклади у твоїй особі.
— Є. Але я поводжуся нешумно.
— Як починалася твоя кар’єра?
— Звичайно. Майбутні шанувальники знайомилися за каталогами, сайтами, передавали альбоми іншим. Коли я закінчив Академію, непогано «прозвучав» диплом. Я отримав бронзову медаль. Раніше Міністерство культури закуповувало роботи, які сподобалися. Я закінчив графічний факультет, спеціалізація «книжкова графіка»...
Мені здається, найцікавіше відбувається між ситуативним рухом та абстракцією. Я люблю розділяти зображення на площини, на фрагменти.
— Пам’ятається Юнг встановив, що художники поділяються на невротиків та шизоїдів (це не хвороба, а спосіб сприйняття). Одні прагнуть до об’єднувальної симетрії, інші — шматують усе, дроблять. Ти явно належиш до другої категорії.
— Вважаю, що в цілому я зберігаю композицію в картині.
— Звичайно. Я би сказав, у тебе дуже гармонійні колірні поєднання. Але одна глядачка перелякано заявила, що твої полотна навіть затягують у цей розділовий рух площин... Ти відразу почав малювати такі складні моделі? Що ти малював, коли був дитиною?
— Підводні, фантастичні, доісторичні істоти. Мене хвилювала стихія води, динозаври, амфібії.
— Це ніби мутанти, про яких фільми жахів знімають?
— Мої — дружелюбні.
— І чому ти їх закинув? Зараз у тебе не видно казкових звірів?
— Трошечки є, але на периферії.
— І коли ти зацікавився жінками?
— (Сміється). Ти вирішив поетапно прослідкувати мою творчість: дитинство, отроцтво, юність.
— Ага, як у Толстого та Горького.
— Ти знаєш, у мене часто запитують, як у моїй творчості відбилося те чи інше. Але мої життя і творчість існують паралельно.
— Так що, жінки тебе не хвилювали?
— Хвилювали, звичайно, але це на творчості не позначалося.
— Музою твоєю бути невигідно. Навіть спілкуючись iз Пікассо, хоч кострубатою, двомірною і триокою — але зобразить! А від тебе — жодного сенсу!
— Коли я був студентом, я робив добротні жіночі портрети. Але коли повернувся до них через кілька років, вони мені здалися не дуже цікавими. Всередині полотна має щось відбуватися, якийсь рух.
«МОЇ КАРТИНИ — АЛЕГОРІЯ ПАМ’ЯТІ»
— Мені здається, у багатьох київських художників є одна спільна риса: археологічне, безкровне зображення. Ви всі здійснюєте археологічні розкопки. Тільки Микола Журавель, припустимо, зображує селянське буття (або швидше — небуття), а ти — міське, майже доісторичних епох. Ви ніби здогадуєтеся за знахідками про минуле. Живої кровищі бракує, вона пішла в пісок.
— Але цими речами, як ти говориш «кров’ю», займається актуальне мистецтво, воно тримає руку на пульсі. Там є така енергетика, драйв.
— А Босх, Брегель? У їхніх фантазіях пульсує кров і зараз, хоч минуло 450 років. Чудовиська Босха — ніби міфічні, викопні мутанти, але на його полотнах вони чудово почуваються. Я можу погодитися, що у імпресіоністів уся сила йшла у фіксацію конкретики, у відчуття того, що відбувається зараз. Жінок Ренуара, здається, можна взяти за руку. Або схопити з підноса яблуко Сезанна...
— Уточни, що ти розумієш під «кровищею»?
— Енергію життя! Київських художників цікавлять фантоми минулого. Краще, їм здається, — вже було. У тебе зображені: фрагменти «напівприсипаних» будівель, годинників, ландшафту, парків, портретів.
— Багато з чим я згоден. Але я думаю, що це взагалі властиве сучасному живопису. Щодо зображень, їх зараз маса з усіх боків: фото, комп’ютерні заставки.
— І ваш «археологічний живопис» — психологічна реакція на надлишок образної інформації?
— Живопис — не реакція. Це окремий простір, який складається з фарб. І цінність живописних робіт збільшується з плином часу. Хоч там відображена й конкретна епоха, коли жив художник.
— Київські художники посилено ігнорують сучасність. Час у ваших роботах ніби загус. Швидше за все ви працюєте під девізом Екклізіаста: «Усе суєта».
— Я створюю багатомірні об’єкти. І насамперед — це подорож.
— Подорож углиб.
— Так, мої картини — алегорія пам’яті. Мене цікавить, як звучали, виглядали пратварини...
— Ти ще й палеонтолог! Але монстрів у тебе не часто зустрінеш.
— Вони за кадром. Це світ надзнань, які виникають, коли людина помирає. Кінострічка відмотується назад. Здається, у тому прадитинстві людина була щасливою. І коли, припустимо, глядачі дивляться мої картини, вони набувають цілісності від зв’язку з далеким минулим. Чому цю картину вони хочуть мати вдома? Давній світ приходить до них через це вікно.
— Ага, ввалюються ці фантастичні чудовиська. Таке щастя!
— Не перекручуй! Глядачі відчувають цю ретроспекцію — своє щастя.
— Ти вставляєш у нашу свідомість, як у комп’ютер, блок для розширення пам’яті. Або, я б сказав, твоя картина — кришка старої скрині. Відкрив — і переглядай генетичну спадщину.
— Можливо. Тут є ностальгічний момент. Як у циклі «Гербарій».
— Баб немає, одні «бабочки»!
— А що робити? Світ знаходиться в зоні втоми. Зате я можу донести здивування й захоплення.
— Від «славетного минулого»?
— Так. Але воно ж проявляє себе і в майбутньому. Люди, які мають уже мої картини, відкривають там дедалі нові й нові деталі. Вони говорять, що подорожують усередину полотен.
«ХОЧУ ВІДЧУТИ ЩАСТЯ ПОВЕРНЕННЯ»
— Розберемося, куди ти запрошуєш глядача: вгору чи вниз? Навряд чи вгору — у тебе ж у картинах немає неба.
— Так, рідкість.
— Значить, це погляд — униз. Як на карту чи план. Ти запрошуєш узяти участь у розкопках. І отримати задоволення від цього процесу?
— Безумовно.
— Може, київська інфантильність як риса таким чином відбивається у творчості наших митців? Колись вони були маленькими і насолоджувалися у пісочниці від процесу копання, а у дорослому стані перевели це заняття на «археологічні рейки». У тебе мета — знайти скарб? Чи бути на шляху до нього?
— І те й інше. Я сам інструмент. Ці імпульси виникають у мені. І мною рухають.
— У бік регресу? Подорож у вчора?
— Я повертаюся туди на іншому рівні. Там початок майбутнього.
— У цих чудовиськах, знайдених археологами?
— Це ти сказав — археологія.
— А ти погодився.
— Тільки там, де це стосується київської школи. Її інфантилізму!
— А ти її яскравий представник. І також запрошуєш стати дитиною, яка знаходить у пісочниці щасливе минуле.
— А, може, й майбутнє?
— Але вона копає, а не будує!
— Зате при цьому сама росте!
— Прекрасна думка! Але кайф ловить, за твоїм переконанням, від повернення у прадитинство людства.
— Це і є сучасність. Київський живопис відображає епоху.
— Він відображає київську енергетику, але не епоху.
— Може, й так. І все-таки ти не визначиш мене як художника на сто відсотків!
— А навіщо? Ти ж змінюєшся. Достатньо й дев’яносто. Додамо ще п’ять: у чому виражається для тебе досконалість? І чи може вона бути при такому шляху вглиб?
— Я хочу створити ідеальну картину.
— Що ти на ній хотів би бачити?
— Фрагменти всіх моїх пошуків.
— Музей арх-знахідок? Зазнач, як називаються цикли твоїх полотен: «Літопис», «Гербарій», «Архів».
— Коли всі виявлені мною істоти будуть пронумеровані, названі, коли каталог буде повним, я відчую щастя повернення. Це буде нова ботаніка, зоологія і архітектура.
— Нова, як добре забута стара. Головна твоя пристрасть — колекцiонування. І ти будеш доглядачем цього Музею Повернення?
— Так, доглядачем і директором в одній особі.
— Жінок, я так розумію, у вигляді зображень там буде небагато. Зате ти сподіваєшся запрошувати їх туди як відвідувачів?
— Я би сказав, жаданих відвідувачів!