МЕНЮ

Нове покоління. Працівники чи роботодавці

Як виховати українця, який зможе конкурувати в ХХІ столітті, за допомогою... гри?

Цифровий світ і нові медіа поглинають наших дітей. Дворічна дитина частіше хоче грати на планшеті, ніж бавитися своїми іграшками. «Цифрове дитинство» — реалії нашого життя.

Але якщо дитина в ранньому віці починає користуватися планшетами й телефонами, можуть виникнути негативні наслідки. Дитина може пізніше навчитися говорити, у неї можуть виникнути проблеми з концентрацією уваги та засинанням, емоційні розлади та дефекти постави. А ще — повільний розвиток дрібної моторики (може довго навчатися застібати ґудзики, шнурувати взуття) та проблеми з тактильними відчуттями — не надто любить, коли її обіймають навіть найрідніші люди. Та й узагалі, не дуже любить контактувати з іншими людьми. Із цими проблемами батьки в наш час дуже часто приходять до психологів і педагогів. А соціальні психологи заговорили про «втрачене покоління»...

У 2010 році в Україну прийшов глобальний фонд LEGO Foundation, метою якого було допомогти школі та батькам повернути українським дітям інтерес до пізнання.

«The LEGO Foundation — некомерційна організація, і нашою місією не є щось продавати. Якщо ми говоримо про компанію LEGO — LEGO Group, то ми поділяємо спільну місію — створення сприятливих умов для розвитку навчання дітей через гру. І на підтвердження прагнення до цієї спільної місії декілька років тому LEGO Group передала на підтримку нашої фундації 25% акцій своєї компанії. Амбіція ж нашого фонду — допомогти розвитку якнайбільшої кількості креативних, розумних людей, які зможуть вчитися протягом життя. І це є прагнення та пристрасть, яку The LEGO Foundation поділяє з компанією LEGO», — пояснив віце-президент The LEGO Foundation Каспер Оттоссон Канструп під час спільного прес-брифінгу з міністром освіти та науки України Лілею Гриневич.

LEGO Foundation працює в Україні вже дев’ять років. Опікується освітніми проектами Фонду Оксана РОМА. В короткому інтерв’ю «Дню», яке ми записали на полях VIII Фестивалю гри, навчання і натхнення Play Fest, який відбувався в місті Києві, пані Оксана зізналася, що український проект є рекордним для Foundation.

Україна стала п’ятою державою у світі, що приєдналася до Програми.

«Метою проекту є сприяння розвитку якості освіти через всебічний розвиток дитини, зокрема компетентностей, необхідних для навчання упродовж життя, та становлення педагога-фасилітатора, який прагне відійти від педагогіки копіювання, шаблонування, практики однієї правильної відповіді та нав’язування свого бачення дитині. В основу взаємодії дорослого і дитини покладено підхід «навчання через гру», — розповідає Оксана РОМА.

Географія проекту охоплює вісім областей України, а саме: Київську, Житомирську, Вінницьку, Запорізьку, Львівську, Харківську, Дніпровську та Одеську. На сьогодні до проекту залучено 200 закладів освіти, серед яких 34 НВК та 164 ЗДО. Також фонд розпочав співпрацю з інститутами післядипломної педагогічної освіти, зокрема Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, де в навчальні програми професійного розвитку педагогів інтегруються модулі щодо практичних шляхів реалізації підходу «навчання через гру» у закладі освіти. На сьогодні до проекту залучено 75 тисяч дітей та 3 тисячі педагогів.

У рамках проекту Фонд забезпечує навчальні заклади ігровими наборами LEGO, проводить навчання педагогів та надає методичний супровід закладам. Ключовим у співпраці фонду та закладів є якість підготовки педагогів. Саме тому фонд має спілку українських тренерів, які пройшли навчання в Україні й Данії.

У 2015 році було випущено програму розвитку дитини від 2 до 6 років та методичні рекомендації «Безмежний світ гри з LEGO», що була схвалена для використання в дошкільних навчальних закладах (лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України). Програма є поєднанням українського досвіду в проекті та передових світових досліджень і практик у галузі дошкілля.

У 2014 році Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти було проведено моніторингове дослідження ефективності впровадження проекту, яке показало позитивний вплив гри з LEGO як ключової форми взаємодії педагога і дитини в рамках проекту на розвиток мовлення, мислення, вміння працювати в команді та комунікувати одне з одним.

На сьогодні проект «Сприяння освіті» в Україні є одним із наймасштабніших та найглибинніших для the LEGO Foundation в цілому та одним із найперспективніших у портфоліо the LEGO Foundation.

Минулого року LEGO Foundation розпочало у партнерстві з Міністерством освіти та науки України великий проект — забезпечення усіх перших класів «цеглинами» ЛЕГО.

Завдяки допомозі The LEGO Foundation кращі ігрові методики навчання можуть випробувати майже 400 тис. першокласників із 16 тис. шкіл 22 тис. вчителів.

На сайті МОН у розділі «Нова українська школа» розміщено дві брошури з описом та використанням відповідних методик.

«Гра — велика і важлива частина життя маленької людини. За допомогою гри дитина отримує нові знання. Особлива роль у цьому належить розвиваючим іграм. Конструктор — найдоступніша і поширена розвиваюча гра. Серед безлічі їх видів кращим вважається конструктор Лего. Відомо, що він сприяє якомога ранньому розвитку дрібної моторики рук і швидкому інтелектуальному зростанню малюка і його розумових здібностей. В цьому плані Лего — краща гра для дитини. Вона розвиває фантазію і логіку, навчає створювати і розрізняти різноманітні форми й обсяг, колір. Крім того, заняття з конструктором відіграє велику роль у становленні таких якостей характеру, як посидючість, концентрація уваги», — розповідає пані Оксана.

Цікаво, що, за результатами досліджень і спостережень, учені Массачусетського технічного інституту зробили висновок, що складання конструктора позитивно впливає на дитину більше, ніж малювання і ліплення з пластиліну. Це пов’язано з тим, що під час малювання та ігор з пластиліном результат праці дитини не завжди виходить успішним. А ось під час гри із конструктором LEGO у дітей завжди виходить щось цільне і красиве. Завдяки своїм формам і кольору, хоч яким чином малюк склав деталі, у нього завжди виходити щось схоже на справжні предмети. Досягнення хороших результатів при складанні конструктора формує у дітей впевненість у собі й навіть лідерські якості.

Погані оцінки в школі — це не показник інтелекту, а показник зацікавленості.  LEGO дозволяє дітям вчитися граючись, і навчатись у грі.

Тренерка з позитивного виховання Світлана Гончарова у своїх виступах наголошує, що бажання батьків, аби діти добре вчилися, здобули вищу освіту і «не стали двірниками», зумовлені передусім страхами самих батьків. У цих бажаннях немає нічого поганого, але зі страху неможливо зробити щось хороше. Добрі взаємини з дітьми і гарні результати в житті народжуються з любові та якісно проведеного разом часу. Відтак, батькам варто зменшити тривожність і не прискорювати хід подій. З цим згодна і директорка освітніх програм LEGO Foundation. Вона каже, що батькам не слід гнатися за новомодними методиками та експериментами, краще більше часу проводити зі своїми дітьми, прислухатися до них, довіряти їм, і, звичайно ж, гратися.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»