Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Василь Гурєєв: "У суднобудуванні можна говорити про позитивні зрушення"

23 жовтня, 00:00

Такої уваги, що її останніх кілька місяців приділяють суднобудуванню (спершу з боку уряду П. Лазаренка, відтак - В.Пустовойтенка), галузь не знала впродовж усіх попередніх шести років. Видано більш як десять постанов Кабміну, якими надаються податкові, позичкові, митні та інші пільги, безвідсоткові кредити та фінансова допомога на безповоротній основі тощо. Й, хоча, за часом ці ухвали збіглися з масовими виступами корабелів, така увага викликана насамперед тим, що подальше зволікання може призвести до втрати галузі.

Про ефективність цих заходів наш кореспондент розмовляє з міністром промислової політики Василем ГУРЄЄВИМ.

- Чи вдалося реалізувати прийняті ухвали з питань суднобудування?

- Суднобудування, як вам відомо, визнане урядом як пріоритетний напрямок розвитку машинобудування України. Вже можна говорити про позитивні зрушення й про конкретні замовлення, одержані галуззю. Передано українським рибалкам морозильний траулер-рибзавод типу "Меридіан", що його збудував Чорноморський суднобудівний завод. Як відомо, біля заводської стіни вже кілька років стоять дев'ять траулерів різного ступеня готовності, й існує думка, що наша держава добудувати їх не може, хоча вони дуже потрібні рибалкам. Тому ми спільно з Міністерством рибного господарства розробили схему фінансування добудови цих суден. За нею позичку вперше одержав не завод, а замовник: через Ощадбанк було виділено 20 мільйонів гривень на купівлю траулера. Таким чином собівартість судна виявилась нижчою, ніж раніше - в неї вже не входять відсотки за позичку, за які раніше розраховувалось підприємство. Такий підхід передбачається застосовувати й надалі: сьогодні суднобудівні заводи задавлені високими відсотковими ставками за позички. Погіршує ситуацію й специфіка галузі: процес будування корабля тривалий, а банки, як правило, надають лише короткотермінові позички.

- Чи передбачається застосування такої схеми до суднобудівного заводу "Океан" - єдиного підприємства, яке має замовлення від української компанії Чорноморського пароплавства?

- Постанову щодо "Океану" підписано 9 жовтня. Під гарантії міністерства фінансів вітчизняні банки виділяють $4,9 млн. на добудування головного корабля серії балкерів "Київ" (усього ЧМП передбачає будівництво трьох таких кораблів типу "Панамакс"). У середині листопада цей корабель буде передане замовникові, який повністю за нього розрахується і сплатить ще біля $6 млн на будівництво другого балкера. Фінансову схему узгоджено. А донедавна ЧМП диктувало свої умови, бо терміни будування суден не витримувалися. Я нещодавно побував на "Океані", зустрічався з керівництвом, трудовим колективом. Обстановка там важка. Єдине, про що я попрохав, - аби одержувані тут гроші не витрачалися на зарплатню. Потрібно добудувати й здати корабель, одержати розрахунок і тоді - віддавати борги.

- Від директорів суднобудівних заводів не раз доводилося чути, що, в принципі, замовлення є. Але вони розміщуються в третіх країнах через неможливість одержати гарантії уряду на виділені під них позички. Зокрема, з цієї причини ДП "ЧСЗ" не може розпочати будівництва серії із 16-ти контейнеровозів для норвезького замовника.

- Відпрацьовується й ця схема. Ми вийшли на Верховну Раду для того, аби законодавчо затвердити механізм надання гарантій уряду на позички, які надходять не за державними позичковими лініями. Ми запропонували свій варіант, сьогодні ініціюємо цей закон, і, гадаю, найближчим часом цю проблему буде вирішено.

- З 1992 року на суднобудівних заводах Миколаєва законсервовано кілька суден, спущених на воду й витрачаються на їх утримання підприємства. Чи буде вирішено їхню долю?

- В основному, це російські замовлення - ракетний крейсер "Москва" (колишня "Слава"), що реконструюється, плавбаза для атомних підводних човнів. Цю тему винесено на міжурядове обговорення, було кілька зустрічей і з Черномирдіним, і з Єльциним, на яких обговорювалися ці питання. Позитивний розв'язок - як добудовувати й фінансувати - знайдено.

- Але законсервованим стоїть і ракетний крейсер "Адмірал флоту Лобов", що його будує Україна...

- Вартість його добудови становить біля $53 млн., і відповідна фінансова схема напрацьовується. Після чого, найімовірніше, цей корабель буде продано. Я вважаю, що його треба передати Міністерству безпеки Росії, бо якщо продавати третій країні, то багато чого з засекреченої техніки доведеться міняти. А це недоцільно, бо крейсер тоді втратить ударну силу й, природно, ринкову вартість.

- А Україні його не можна залишити?

- Його логічно використати в складі флотилії, Росія цю можливість має, а Україна - ні. Це крейсер з великою осадкою, тому його використання в Чорному морі - недоцільне. Крім того, ринкова вартість цього корабля коливається в межах від $350 млн. до $600 млн. Раціональніше передати його Росії для розрахунку за борги та в рахунок наступних сплат.

- Ще не було такого уряду, який не брався б за вирішення долі важкого авіанесучого крейсера "Варяг". Роботи на ньому припинено п'ять років тому, однак корабель і нині там - біля набережної ДП "ЧСЗ".

- 28 вересня прийнято ухвалу про проведення тендера - "Варяг" буде продано на конкурсній основі.

- Але 95-го року вже проводився такий конкурс - безрезультатний.

- Конкурс ми проведемо. Заявки вже є. Єдина проблема - в міністерство звернувся трудовий колектив заводу з проханням визначити, що було втрачено, знищено, простіше кажучи, вкрадено. Ревізію на крейсері буде проведено, винуватих притягнуто до відповідальності. Але це не вплине на проведення тендера.

- Яка сьогодні вартість "Варяга"?

- Я не хотів би сьогодні збивати рівень цін. Є різні пропозиції. Хто дасть більше, той його й забере.

Миколаїв

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати