Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Чи потрібна українська Варфоломіївська ніч?

29 серпня, 10:50

Звичайно, я не відповідаю на полемічні репліки, але занадто багато помилок і необ’єктивності було у дописі пана Петра Кралюка «Міф про українськість УПЦ» («День», № 157). І взагалі потрібно поговорити саме про церковний «синдром Фаріон». Усі пам’ятають, що самі спічі полум’яного політика, м’яко кажучи, не сприяли порозумінню зі сходом, і наші хлопці воюють там не лише з вини Путіна: є у цьому і частина вини Ірини Фаріон. До речі, коли я кажу наші хлопці, то це не метафора. Там — половина моїх друзів. Вже кілька людей — із нашої невеличкої громади, деякі — з перших днів. Можливо, пану Кралюку хотілося щоб ці хлопці були у рядах сепаратистів, але всі вони — в армії та в добровольчих батальйонах. Люди воюють за Батьківщину, за народ, за свободу. Нікому не приходить в голову вип’ячувати: я із УПЦ. Там — усі разом. Там — нове братство. Коли всі брати і коли всі — проти зла.

• Чому пан Кралюк незадоволений офіційною позицією УПЦ? Він хоче чогось більшого? Прекрасно! А що він зробив для того, щоб ця позиція була більш українською? Назвав зрадниками? Від цих образ у дусі Фаріон хочеться дійсно лише мовчати і молитися.

• Але нехай пан Кралюк порівняє тексти церковної Москви та церковного Києва. Тому що порівнювати із полум’яними проповідями Філарета і знаходити, що УПЦ «не дотягує» — це одне. А от порівняти із тим, що говорить патріарх Кирило — слабо? Чорноморець сильно ризикує, але такий аналіз робить. І різниця між тими всіма хвилями ненависті й проукраїнською миротворчою позицією УПЦ — разюча. Вона мала заслужити хоч б на якесь схвальне слово — і я про цю різницю дійсно пишу. Можу мовчати.

Але наші люди не мовчать. Загальноцерковна допомога біженцям, здійснена УПЦ та за допомогою УПЦ — не менша, ніж допомога від УПЦ КП. Це та справа, яку УПЦ робить щоденно і систематично. Це не потрібно робити,  тому що це не вкладається у картину світу пана Кралюка? Зціпимо зуби і працюватимемо далі.

Пан Кралюк незадоволений тим, що УПЦ бажає єдності та ще й на канонічних началах. Прекрасно, нехай засудить Київський патріархат! Бо він бажає того ж самого. У звернені до УПЦ, прийнятому на  Архієрейському соборі УПЦ КП 11 березня 2014 року, сказано: «Ми, як і ви, бажаємо здійснити це об’єднання на основі канонічного порядку і традицій Православної церкви». Так що, тепер не можна говорити про те, що канонічність — це міф, бо за канонічність — і УПЦ КП. І на користь обраного УПЦ КП шляху говорить ряд канонів — зокрема, знамените 34-те апостольське правило, згідно із яким в Україні має бути своя помісна церква.

• Знайти шлях до формування такої церкви через об’єднання — не просто. Але УПЦ бажає віднайти реальну формулу об’єднання. Вже давно від УПЦ не чуємо закликів: покайтеся і приєднуйтеся! Таких закликів немає в жодному офіційному документів УПЦ. Навпаки, в численних зверненнях УПЦ КП звучить один і той самий грубий заклик: визнайте Київським Первосвятителем Філарета і приєднуйтеся. Нічого — крім грубої вимоги «кинути Москву» і сісти у човен УПЦ КП.

То тоді хто шукає єдності? А хто лише намагається скористатися нібито сприятливими обставинами і ціною брутального знеславленням УПЦ отримати якусь кількість парафій? Але чи буде користь від цих парафій, якщо від того може розгорітися вогонь релігійної війни, в якому загинула б уся Україна?

• УПЦ — не ідеальна. Але коли паном Кралюком окремі випадки підносяться до рівня узагальнення, — тут просто використовується маніпулятивний прийом: «Доходило до того, що окремі клірики цієї церкви не лише матеріально допомагали терористам, а й навіть самі брали зброю до рук та йшли воювати проти Української армії». Із 11 тисяч священиків УПЦ поки що із зброєю в руках був лише один священик, затриманий у Новоайдарівському районі 25 травня цього року. Можливо, будуть встановлені ще окремі випадки. Але пан Кралюк пише так, нібито цей піп — це загальне явище. І так, ніби він не був заборонений у служінні негайно ж по тому, як було викрито його злочин! Пан Кралюк прямо викривлює дійсність, коли пише про те, що ці факти не засуджені УПЦ. Двічі Синод засудив політичну проповідь з амвона будь-якого змісту, а підтримку політичних течій поза храмом шляхом слів чи дій категорично заборонено, і всім, хто до цього вдається, документи Синоду загрожують позбавленням сану. Але пан Кралюк бажає, щоб були винними всі 11 тисяч священиків, усі вірні УПЦ МП... Може, пан Кралюк ще й Президента Порошенка намагатиметься приєднати до того ж ряду злочинців — адже він також із УПЦ, як і піп із Новоайдарівського району, що із автоматом у руках намагався зірвати вибори 25 травня. Мені завжди здавалося, що некоректні узагальнення — це найближчий шлях до пекла. Не лише у плані відповідальності перед обличчям вічності, а ще й тому, що за усі намагання розпалити міжюрисдикційну ворожнечу можуть дійсно стати успішними. І що тоді будемо робити, пане Кралюк? Підете громити храми УПЦ? Нам потрібна своя Варфоломіївська ніч тільки тому, що УПЦ не така, якою вона мала б бути в ідеалі?

• Не менш дивними є свідомі перекручення фактів. Пан Кралюк пише, що офіційний речник УПЦ протоієрей Георгій Коваленко заявив про засудження окупації Криму та дій Росії лише нещодавно. Але в дійсності вперше він про це заявив 1 березня і після цього повторював сказане неодноразово.

Пана Кралюка не влаштовує, що я критикую УПЦ КП. Позиція дивна, оскільки кожен аналітик, особливо ж релігієзнавець, має бути критичним, при всій любові до предмету свого вивчення. Я сам — найбільший критик Московського патріархату, маю безліч гострих публікацій про недоліки церковного життя в УПЦ, маю критичні статті про УГКЦ, католицизм, протестантизм... Низка матеріалів про внутрішні негаразди в УПЦ стали предметом обговорення на найвищому рівні. І критика була врахована — починаючи з 2005 року кілька разів це суттєво вплинуло на УПЦ. Я радий, що правильна реакція на критику дозволила церквам стати сильнішими, а від деяких церков я навіть мав подяки за те, що вчасно «відкрив очі на внутрішні нариви».

• Дивно, але пан Кралюк пише так, ніби у мене немає права говорити нічого позитивного про УПЦ, якщо я хочу бути релігійним аналітиком. Але в мене є статті, в яких я хвалю за конкретний позитив і УПЦ КП, і УГКЦ. Я не каюся, що знайшов більш точні слова для позитивних характеристик і патріарха Святослава, і патріарха Філарета. Я ніколи не відмовлявся від цих позитивних слів, а навпаки — знову і знову їх повторюю, коли є привід. А якщо з’являються нові позитивні моменти у діяльності будь-якого видатного релігійного діяча України, то про них я говорю обов’язково. Навіть якщо це стосується патріарха Філарета.

• До речі, я особисто люблю всіх. Патріарх Філарет — це людина з мого дитинства, це людина із наших родинних переказів. Мені не треба довго розповідати про масштаб, значення, характер, достоїнства чи недоліки Владики. Все це мені занадто добре відоме. Саме тому я і стараюся із повним співчуттям об’єктивно писати про все, що відбувається навколо патріарха Філарета. Як про помилки, так і про досягнення.

Звичайно, деякі ура-патріоти вже звикли до картини світу, подібної до світогляду російського, тільки на наш манер. Там від УПЦ  може бути лише погане, а від УПЦ КП — лише добре. Але вже були в історії люди, які так само говорили: «Чи може бути щось добре із Галілеї?» І ці люди були синедріоном, який розіп’яв Христа. Із патріотичними мотивами у цих людей було все добре. Але вони не вміли придивитися до конкретних людей, їх слів та дій. Вони занадто довіряли своїй здатності узагальнювати...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати