Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Віктор Шишкін: "Посилання на Конституційний договір було недоречним"

13 червня, 00:00

Перше рішення Конституційного Суду України, яке безпосередньо позначилося на долі депутатів-суміжників, мало вельми широкий резонанс.

Його активно обговорюють на прес-конференціях, у кулуарах Верховної Ради і у ЗМІ. Активну участь у дискусіях із цього приводу беруть і високі посадові особи. Що, мабуть, і змусило КС оприлюднити заяву. У ній, зокрема, зазначено: "Ідеться про втручання в діяльність Конституційного Суду, про прагнення тиснути на нього, аби були ухвалені бажані рішення, аби обмежити повноваження й послабити його роль як єдиного органа конституційної юрисдикції в Україні". Голова Конституційного Суду Іван Тимченко відмовився коментувати звинувачення на адресу КС, пообіцявши й надалі не полемізувати з приводу ухвалених рішень.

Відповідно до Конституції, рішення КС обов'язкові для виконання, остаточні й не підлягають оскарженню. І все-таки на якому юридичному підгрунті точаться такі активні дебати з приводу першого рішення високого суду? Своєю думкою з "Днем" ділиться Віктор Шишкін, народний депутат Верховної Ради, голова підкомісії з питань судово-правової реформи:

- Я, на жаль, не зміг прочитати особливу думку трьох суддів, котрі голосували проти вердикту. Рішення КС слід публікувати у "Віснику Конституційного Суду". Такого видання поки що немає, і рішення, а разом з ним і особливі думки не опубліковано досі.

Щодо самого рішення, то, незважаючи на деякі деталі, не дуже вдалим є посилання на так званий Конституційний договір. І хоча під час ухвалення рішення може бути дві логіки, посилання на цей документ випадає з канви обох логік.

Перший варіант: за основу беруть "священну корову" - нову Конституцію України 1996 року - і стосовно правовідносин, зокрема тих, які перейшли з минулого, але чинні сьогодні, застосовуються тільки її норми. До цього підштовхує перша стаття "Перехідних положень", яка відкидає все, що суперечить Конституції. Виходячи з такої логіки непорушності конституційних норм, суду було досить просто ухвалити рішення: порушники норм чинної Конституції повинні визначитися: залишитися на державній посаді чи на представницькій.

- Очевидно, другий варіант - це збереження взаємовідносин, які виникли в період чинності старого законодавства, після ухвалення нового...

- Це і є другий шлях, яким міг піти Конституційний Суд. Відповідно до світової теорії права, прийнятої вітчизняною юриспруденцією ще за радянських часів, діють норми тих законів, у період чинності яких виникли ці правовідносини. У цьому випадку правовідносини, пов'язані з обранням депутатів Верховної Ради виникли в період чинності Конституції 1978 року. Якщо ми беремо за основу таку логічну версію, то точка зору Конституційного Суду є правильною. Тоді суперечили норми Конституції 1978 року і Закону "Про вибори народних депутатів". Конституція, на відміну від згаданого закону, не забороняла депутатам займатися суміжною діяльністю, а за ієрархією Конституція, певна річ, є найвищим законом. І якщо дотримуватися цієї логіки, то позиція Конституційного Суду правильна: обрані 1994 року депутати, котрі посідали відповідні посади до ухвалення нової Конституції, можуть залишатися "суміщенцями".

- Чому каменем спотикання стало посилання суду на Конституційний договір?

- Мабуть, рішення Конституційного Суду сприйняли б усі, якби він пішов логічним шляхом, не посилаючись у своєму рішення на Конституційний договір. Замінити Конституцію України 1978 року міг лише адекватний закон, ухвалений у такий самий спосіб, яким ухвалювали Конституцію. А Конституційний договір не був актом, адекватним Конституції, оскільки він був фактично волюнтаристським рішенням певної частини посадових осіб нашої держави. Його ухвалили 240 голосами, а це далеко не 2/3 ВР, як того вимагає закон. Із цієї точки зору посилання на Конституційний договір недоречне. Навіщо це було потрібно, залишиться таємницею, хіба що хтось із суддів напише про це у своїх мемуарах. А я вбачаю в цьому дефектність рішення Конституційного Суду.

Ураховуючи, що законом не передбачено можливість перегляду рішень Конституційного Суду, нам нічого не залишається, окрім як прийняти це рішення як належне.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати