Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

40 мільйонів на боротьбу з пропагандою

Як Захід намагається протидіяти російському інформаційному впливу
02 березня, 14:07

Поточного тижня стало відомо, що Державний департамент та Міністерство оборони США домовилися про виділення щонайменше $40 млн на боротьбу з іноземною пропагандою та дезінформацією, які фінансують, як зазначається, «окремі держави».

Два відомства підписали меморандум про взаєморозуміння щодо переказу коштів на антипропагандистську та антидезінформаційну діяльність до американського Центру глобальної взаємодії (Global Engagement Center, GEC), що працює при Держдепі. Як повідомляють ЗМІ, гроші надійдуть до спеціального фонду підтримки проектів з викриття та боротьби з пропагандою та дезінформацією.

ПРОТИДІЯ ДЕСТРУКТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ РФ

На отримання коштів зможуть претендувати громадські, недержавні організації, виробники медіаконтенту, дослідницькі інституції й інші приватні та державні структури — як американські, так і закордонні. «Ми були б щасливі отримати заявки від будь-якої групи, яка поділяє нашу відданість боротьбі з дезінформацією», — цитують ЗМІ заступника держсекретаря з питань публічної дипломатії і державних справ Стіва Гольдштейна.

Центр глобальної взаємодії був заснований 2016 року для боротьби з ісламістською пропагандою. Однак пізніше його мандат розширили для того, щоб він міг протидіяти пропаганді й дезінформації, яку фінансують і інші держави. ЗМІ зазначають, що Росію прямо не називають, але оглядачі очікують, що протидія деструктивній діяльності РФ в інформаційній сфері тепер є одним з основних завдань Центру.

Окрім бюджетних асигнувань, на боротьбу з пропагандою та дезінформацією будуть спрямовані й кошти з недержаних джерел. Як повідомив Гольдштейн, частину з $40 млн виділив приватний сектор. «Це фінансування є критично важливим для забезпечення того, щоб ми могли продовжувати відповідати на зловмисний вплив та дезінформацію і залучити глибокі партнерські відносини з нашими союзниками — Силіконовою долиною та іншими партнерами — в цій боротьбі», — сказав Гольдштейн. За його словами, заходи з протидії іноземному впливу мають в подальшому реалізовуватися «не тільки в стримуючому, а й наступальному ключі».

СТАНДАРТИ ПОНАД УСЕ

Діяльність США у сфері протидії інформаційним загрозам кардинальним чином відрізняється від кроків Європейського Союзу. У Вашингтоні вважають, що антиамериканська пропаганда та дезінформація є загрозою національній безпеці, і тому цим питанням тепер опікується Міністерство оборони.

У Брюсселі дивляться на цю проблему по-іншому, з точки зору захисту цінностей вільного світу та демократії, в сенсі дотримання стандартів журналістики та якості медіа. Тому європейський «аналог» американського Центру глобальної взаємодії (GEC) — Робоча група зі стратегічних комунікацій (StratCom), що створена Європейською службою зовнішніх дій, — зосереджена на спростуванні фейків, тобто реагує на загальновідомі та вже здійснені інформаційні атаки, не намагаючись їх попередити. В Робочій групі зі стратегічних комунікацій працює в декілька разів менше співробітників, ніж у GEC, вона отримує в декілька разів менше фінансування, і до того ж не має відомостей, що StratCom отримує підтримку з боку оборонних відомств країн ЄС.

...Нещодавно я була на одному ефірі разом із відомою активісткою «стопфейкового» руху в Україні. Під час передачі я намагалася пояснити, що спростування неправдивих новин — це невичерпне завдання для тих, хто хоче протидіяти поширенню пропаганди та дезінформації. Після ефіру я сказала відверто: робота зі спростування фейкових повідомлень є надзвичайно важливою, необхідною, ...але «сізіфовою працею».

Заперечувати брехню та перекручування в матеріалах медіа можна безкінечно, але це аж ніяк не заважає авторам неправдивих новин продовжувати їх вигадувати та поширювати. А якщо взяти до уваги, що аудиторія проектів «стопфейк» у десятки, сотні, тисячі разів менша, ніж кількість глядачів, слухачів та читачів пропагандистських медіа, то ефективність роботи «конвеєру спростувань» виглядає ще більш сумнівною. Але така діяльність повністю влаштовує європейців, які таким чином із дезінформацією (нібито) борються і свободу слова ніяк не зачіпають.

УСІ — НА БОРОТЬБУ З ФЕЙКАМИ

Україна, яка потерпає від російської агресії, намагається розширити інструменти протидії ворожому впливу в інформаційній сфері. Це і заборони російських ЗМІ та соціальних мереж, і депортація російських пропагандистів — тобто дії, які виглядають як життєво необхідні для захисту національної безпеки України, але викликають негативну реакцію на Заході.

Нещодавно ЄС черговий раз обговорював свою стратегію у сфері протидії пропаганді та дезінформації.

Наприкінці лютого на конференції в Брюсселі учені, журналісти й медіаексперти обговорювали, що треба зробити, щоб пропагандисти, фабрики тролей та боти припинили свою діяльність.

Але знов, як і раніше, в фокусі — лише «антифейкова» активність задля захисту демократії. «Фальшиві новини можуть навіть загрожувати нашим цінностям як демократичного суспільства, — цитують ЗМІ єврокомісара з цифрової економіки Марію Габріель. — Тому так важливо залучати у процес якомога більше людей і намагатися знайти рішення».

Очікується, що Єврокомісія оприлюднить свої плани щодо протидії фейковим повідомленням у найближчі місяці. Але вже зараз можна спрогнозувати, що основні зусилля зосереджуватимуться на підвищенні медіаграмотності аудиторії та якості журналістики.

ЩЕ НЕ ХОЛОДНА ВІЙНА, АЛЕ...

Наразі невідомо, які саме заходи підтримують Сполученні Штати в рамках посилення антипропагандистської та антидезінформаційної діяльності. Раніше, за часів холодної війни, в 1980-х, у США працювала т.зв. Робоча група з протидії активним заходам (Active Measures Working Group). Ця структура аналізувала радянські «активні заходи», в першу чергу (!), дезінформацію та пропаганду і пропонувала варіанти протидії. До роботи Групи були залучені не тільки представники Міністерства оборони, а й ЦРУ, ФБР...

Поки що до повернення повномасштабного протистояння з «імперією зла» ще далеко. Втім якісь кроки «з минулого» за океаном уже здійснені. На відміну від європейців, які не йдуть далі словесної критики російських пропагандистських структур типу RT (екс-Russia Today), в минулому році американське Міністерство юстиції примусило російський державний телеканал RT зареєструватися як «іноземного агента». Процедура відбулася згідно з «Актом про реєстрацію іноземних агентів», або FARA. Цей закон був ухвалений у США напередодні Другої світової війни, в 1938 році.

«Акт про реєстрацію іноземних агентів», незважаючи на назву, спрямований не проти шпигунів або агентів іноземних розвідок, а проти людей і організацій, які за завданням і фінансової підтримки інших країн намагаються впливати на формування громадської думки в США. Головним чином малася на увазі нацистська Німеччина, яка тоді посилено намагалася вплинути на громадськість Америки для протидії залучення США у війну.

Тепер, за 80 років, «антигітлерівський закон» — який з того часу, щоправда, значно пом’якшили, але все одно це той самий закон, — застосовується проти Росії.

На що ще готові піти американці, щоб захиститися від деструктивного інформаційного впливу з боку іноземних держав, ми зможемо дізнатися, коли буде відомо, на які саме проекти підуть 40 млн доларів. Утім, якщо брати до уваги досвід минулих часів, то про більшість запланованих та реалізованих заходів щодо протидії «активним заходам окремих країн» нам навіть не розкажуть, а натякнуть, в кращому разі, лише через багато років. Наприклад, знімуть про такі спеціальні операції голлівудський фільм.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати