Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Музичні діалоги

У Кельні відбувся фестиваль нової музики Acht Bruecken з українським колоритом
23 травня, 16:41
ЕКС-ОДЕСИТКА ТАМАРА ЛУКАШОВА У СВОЇХ КОМПОЗИЦІЯХ ПОЄДНУЄ УКРАЇНСЬКУ ЕТНІЧНУ МУЗИКУ З ДЖАЗОМ / ФОТО З АРХІВУ ODESSA JAZZFEST

Це масштабна подія, адресована не заїжджим меломанам, а жителям міста. Естетична сміливість, багатовекторність, мультикультуралізм — ті категорії, що дозволили йому музичними засобами вийти за береги музичної тематики, ставши рупором сучасних цінностей європейця. Приємно, що в цьому святі взяли участь дві українські співачки, високо оцінені в Кельні, — Мар’яна Садовська та Тамара Лукашова.

Цього року Acht Bruecken відбувся всьоме. Узагалі, в Кельні — одному з найважливіших для історії музики міст — активно розвивати сучасну музику почали недавно, й одразу по всіх фронтах. Цей фест — чудовий приклад ставлення до нової музики як до мейнстриму, а зовсім не маргінальної культури. Його керівник — інтендант Кельнської філармонії Луренс Лангевоорт зробив філармонію центральним майданчиком, «нанизавши» на неї безліч подій у менш помпезних залах.

У рамках 10-денного фестивалю — 48 подій: концерти, перформанси, освітні проекти. Для німецьких філармоній норма — обов’язкова лекція за годину до концерту. На Acht Bruecken вступні лекції переважно вів автор детальних текстів у програмках, знаменитий музикознавець і радіоведучий Штефан Фріке. Але й директор фестивалю не залишився осторонь — Луренс Лангевоорт, теж не раз виходив з промовою перед публікою.

Кожен фестиваль Acht Bruecken має свого композитора-резидента і свою фокус-тему. Цього року резидентом стала південнокорейська композиторка Инсук Чин, яка живе з 1988 р. у Берліні, а наскрізною темою — «Тон. Пропозиція. Голосно». У зв’язку з цим левова частка програм була зав’язана довкола мови як такої в діапазоні від традиційного вокалу в симфонічних концертах до читання репу під струнний квартет у спільному проекті Соулу Вільямса і Mivos Quartet.

УЖЕ БАГАТО РОКІВ КОЛИШНЯ ЛЬВІВ’ЯНКА МАР’ЯНА САДОВСЬКА ЖИВЕ В КЕЛЬНІ, ВИВЧАЄ ФОЛЬКЛОР, ВИКЛАДАЄ Й ВИСТУПАЄ У ЄВРОПІ І США / ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Основна вікова аудиторія філармонії — 60+. Щоб заманити молодь, вигадують безліч концертів, де класичні інструментальні склади зустрічаються з популярною музикою. Наприклад, Kaeptn Peng, Inna Modja, Malikah і Spank Rock — репери, чиї композиції зібрали від сотень тисяч до кількох мільйонів переглядів на YouTube — начитували свої тексти під великий інструментальний ансамбль, явно звиклий до класики. Афіші цієї події були розвішені по всьому місту, зокрема й на станціях метро. Ціни за вхідний квиток були помірними — 30 євро (для порівняння: квиток на гастрольний концерт Саймона Реттла з Берлінським філармонічним оркестром — від 199 до 395 євро). У подібному проекті брала участь і Мар’яна Садовська (вже багато років колишня львів’янка, співачка і композитор живе в Кельні, вивчає фольклор, викладає й виступає у Європі і США). З успіхом пройшов етноджазовий концерт, де сплелися звучання стамбульського Hezarfen Ensemble, ізраїльського виконавця на рамковому барабані Зохара Фресько, індійського музиканта Суреш В (гхатам — своєрідний глиняний глек-барабан), турецького удраника Місірлі Ахмета (дарбука) й інших музикантів, а також танцюристів з усього світу. Садовська виступила як композитор низки номерів і вокалістка, виконавши українську колисанку й архаїчну весільну пісню. Вийшло дуже органічно...

Пізніми вечорами після філармонічних концертів меломани могли потрапити ще й до фестивального намету — тут давали безкоштовні концерти джазові групи. Колишня одеситка Тамара Лукашова (днями відома українська вокалістка стала подвійною призеркою одного з найпрестижніших джазових конкурсів Німеччини Neuer Deutscher Jazzpreis 2017, а також її назвали «Найкращий голос Німеччини») виступила двічі — в дуеті Duo lit й у складі New Balance Band, представивши досить винахідливі композиції на межі академічної й джазової музики.

Фестиваль Acht Bruecken, названий так на честь мостів через Рейн (у Кельні їх вісім) виявився добрим прикладом того, як варто пропагувати сучасне мистецтво, поступово включаючи як любителів класики (наприклад, коли сучасна п’єса Инсук Чин про мовчання Сирен потрапляє до однієї програми з музичними «морями» Дебюссі, Равеля і Бриттена, так і клубну молодь. Саме у його рамках відбувся концерт однієї з найвідоміших у всьому світі, навіть культової групи Einstuerzende Neubauten — та так, щоб органічно вписатися в структуру фестивалю (до речі, квитки розхапали за першу годину продажів). Саме в рамках Acht Bruecken усі вісім подій пройшли безкоштовно, зібравши велику аудиторію. І саме тут зустрічаються різні культури, стилі, епохи й віки, формуючи толерантність і постійно розвиваючи діалог один з одним.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати