ДЕНЬ: Ціна на бензин в Україні може вирости до 1,3 євро за літр

Оголошено результати роботи за перше півріччя двох великих українських нафтопереробних підприємств. Вони виявилися діаметрально протилежними. Лисичанський НПЗ, який належить ТНК-ВР і який іменують тепер ПАТ «Ліник», отримав 130 мільйонів дол. прибутку (по EDD), тоді як на той же час торік цей показник становив усього 13 мільйонів дол. А завод «Укртатнафти» в Кременчуці, що працює в таких же умовах, показав 470 мільйонів гривень збитків. У експертному середовищі побачили в цьому привід для дискусії про майбутнє українських НПЗ, які ще нещодавно могли переробити 51 мільйон тонн нафти на рік, а сьогодні — 17,3 мільйона. Що далі?

Як зазначив директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, він довіряє даним, оприлюдненим ТНК-ВР: «Її результат дуже непоганий. І ми бачимо, що потенційно гроші для вкрай необхідної модернізації НПЗ існують». Аналогічний підсумок він робить і по Кременчуцькому НПЗ, використовуючи для цього дані звіту підприємства, які дозволяють передбачити, що там насправді не збитки, а прибутки (625 млн. грн.), виведені невідомо куди. І це ще без урахування цін на мазут і літакове паливо. «Звідки в цих умовах візьмуться на заводі гроші на модернізацію?» — запитує Куюн. Він стверджує, що Україна за якістю нафтопродуктів далеко відстає від таких країн ЄС, як Литва, Румунія, Болгарія і Польща, а також і від Білорусі. У Росії тепер передбачено юридичну відповідальність за зрив модернізації НПЗ. Експерт упевнений, що таким же шляхом слід іти й Україні. Держава, упевнений Куюн, має чітко контролювати хід виконання цих робіт і переходити від ні до чого не зобов’язуючих щорічних меморандумів до жорстких угод і таких же графіків їхнього виконання. І лише тоді можна розраховувати, що Україна нарешті отримає нафтопродукти, відповідні європейським стандартам якості. Експерта непокоїть, що час для модернізації НПЗ в Україні практично згаяно. «У них немає майбутнього», — як би підписує він вирок «Нафтохіміку Прикарпаття», «Галичині» й навіть Лукойлу (Одеса)». — Поки вони думали, всі довкола нас будувалися і оновлювалися».

Доля українських НПЗ турбує і Володимира Ємеліна, колишнього (2008 — 2010 рр.) генерального директора об’єднання «Укрнафтохімпереробка». За його словами, в українських заводів «були всі можливості для того, щоб укорінитися в систему європейської інтеграції». Для цього їм потрібно було ще в 90-ті роки рухатися в бік реконструкції та модернізації, «враховуючи логістику (ми просто до Європи ближче)». «Тепер у цьому плані Україна вже не представляє інтересу», — висловлює жаль експерт. Завод в Одесі Лукойлу, на думку експерта, взагалі не потрібний. Адже в компанії є таке ж за потужністю підприємство в Румунії з глибиною переробки (це радянський показник, який не використовують в Європі) під 98%, а «індекс Нельсона» у нього — приблизно 10, тоді як в Одеського заводу — 3,9». Для реконструкції, на думку фахівця, в Україні придатні лише Кременчуцький і Лисичанський заводи. «А як змусити господаря, — запитує він і посилається на Європу, де всі зробили легко і просто: — Ось вам термін, а після нього таке паливо ні випускатися, ні реалізовуватися не повинно».

Заступник директора НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев прогнозує, що ціни на нафтопродукти в Україні зараз в будь-якому разі, навіть при збільшені обсягів переробки і кращому наповнені ринку, не знизяться. На його думку, вони залежать зовсім не від обсягів, а від підвищення глибини переробки, чого можна домогтися лише модернізацією і будівництвом нових установок, що дорого коштує. Те ж саме і з якістю палива. Паліативи не допомагають. При цьому, як вважають власники заводів, в усіх їхніх нинішніх бідах винні імпортери. «Це — міф», — каже Рябцев і наводить як приклад ситуацію на ринку під час ремонту Мозирського заводу в Білорусі, коли заводи Лисичанський і Кременчуцький не збільшили, а скоротили переробку, щоб підняти ціни. Експерт прогнозує, що уряд, нібито підтримуючи вітчизняного виробника, мабуть, введе загороджувальне мито для імпорту, «після чого ціни на нафтопродукти в країні піднімуться на стільки, на скільки захочуть власники заводів».

Журналісти захотіли конкретизувати цей прогноз, і на допомогу Рябцеву прийшов Ємелін. За його розрахунками, ціна на бензин в Україні в цьому разі виросте до 1,3 євро за літр.

Джерело: «День»