Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Коли влада делегує повноваження громадськості

Механізм соціального замовлення - ефективний інструмент делегування державних повноважень
01 червня, 19:26

Що має зробити влада, яка хоче покращити управління та ефективно розпоряджатися ресурсами але через бюрократію та купу формальних повноваженень не має часу, можливості, а іноді і бажання це робити? Думаю що або розписатись у неспроможності і піти, або передати ресурси і повноваження тим, хто за фахом чи покликом душі готовий їх реалізовувати. Так у Сумській області ми зробили рік тому, коли створили Обласну цільову соціальну програму розв’язання пріоритетних проблем з використанням механізму соціального замовлення.

Простими словами, ми - влада - передали деякі функції  громадському сектору. Комунальні заклади та структурні підрозділи Сумської ОДА закупили соціальні послуги в неурядових організацій за кошти обласного бюджету. Відтоді люди, які здійснювали свою діяльність лише на власному ентузіазмі (або за кошти донорів), почали займатися цим ще й тому, що обласна влада замовила їм це як послугу.

Такий механізм є дуже дієвим та апробований у різних країнах світу. Зокрема, щось подібне я бачив на власні очі ще у 2005 році під час стажування в громадських організаціях Польщі. У них діє система, коли один відсоток від податків йде на фінансування діяльності НУО. Тобто, їх не просто “підтримують грошима”, а повноцінно виділяють ресурси на роботу в соціальній сфері для вирішення конкретних державних задач. В Україні такий досвід відсутній, адже бюджет НУО наповнюється за рахунок грантів, членських внесків або благодійної допомоги. Проте, сама ідея передати надання соціальних послуг та роботу з соціально-незахищеними верствами громадським організаціям мені дуже сподобалася. Я знайшов однодумців серед громадських активістів, вони вже протягом багатьох років хотіли впровадити механізм соціального замовлення на Сумщині, проте не мали достатньої підтримки від органів державної влади.

Про початок роботи: що вдалося, а що - ні

Ми працювали за чотирма напрямками. Зокрема, реалізовували заходи щодо зміцнення системи громадського здоров’я, соціальної адаптація воїнів АТО, надавали інформаційні послуги громадянам, які опинилися у складних життєвих обставинах і намагалися створити систему позашкільної освіти та дозвілля. Порозуміння ми знайшли і у керівництва та депутатів обласної ради. На усе це з обласного бюджету передбачили 381 тисячу гривень. Ми навмисно не виділяли мільйонів, адже хотіли спочатку протестувати нову модель роботи. Кошти на надання стандартизованих послуг ми передали громадським організаціям, які закуповували у них у тому числі і через систему ProZorro.

Умовно кажучи, з того часу соціальним супроводом, адаптацією та інформуванням соціально-незахищених  на Сумщині займаються громадські організації.

На мою думку, найбільш вдалою стала співпраця Обласного наркологічного диспансеру та громадської організації «Клуб «Шанс». У рамках Програми вони супроводжували 230 хворих на опіоїдну залежність, які є пацієнтами замісної підтримувальної терапії - надавали їм консультацію, психологічну та юридичну підтримку, допомагали з працевлаштуванням та ресоціалізацією, працювали з їх близькими та рідними.

Від цього виграли всі сторони: наркодинспансер отримав соціальний супровід своїх пацієнтів, який вони раніше не могли забезпечити власноруч, громадська організація отримала кошти на реалізацію напрямку, а пацієнтів забезпечили якісними послугами. Цьогоріч робота продовжується, а кількість пацієнтів ЗПТ, які отримають соціальний супровід збільшили майже удвічі.

Також успішною можна назвати й співпрацю наших підрозділів з Громадським фондом «Суми». Наразі вони опікуються соціальним супроводом учасників бойових дій. Нам спільно вдалося реалізувати два проекти з інформаційної підтримки атовців, а також психологічної реабілітації бійців і членів їх родин.  При цьому ми зекономили купу бюджетних коштів.

На жаль, не всі учасники Програми змогли реалізувати практику соціального замовлення у повній мірі. Минулого року нашим пріоритетом у галузі освіти була організація позашкільного дозвілля для дітей регіону. У нас не вийшло знайти НУО чи інших надавачів таких послуг, які б організували позашкільне дозвілля дітлахів, тож ми вирішили внести зміни до Програми та закупити послуги вже у сфері освіти дорослих. Була обрана категорія людей поважного віку. Я думаю, що саме люди поважного віку є хорошим ресурсом для громади, адже можуть поділитися своїми знаннями та досвідом і тим чином самим ресоціалізуватись та повернутись до активного життя.  Тож, у нас є хороша нагода стати першим регіоном України, який відреагує на нову державну політику в галузі освіти та закупить послуги освіти дорослих.

Окрім цього, через механізм соціального замовлення ми плануємо працювати і в галузі молоді та спорту та співпрацювати з громадськими організаціями.

Відтак, у 2018 році Програма отримала можливість розширити кількість пріоритетних напрямків з чотирьох до п’яти. А фінансування на її реалізацію збільшилося майже удвічі - цьогоріч в обласному бюджеті передбачили 686 тисяч гривень.

Механізм соцзамовлення: як ефективно передати повноваження та зекономити

Делегування повноважень від влади до громадських організацій - дуже потужний інструмент підвищення якості надання соціальних послуг. Це - світова практика, яка є вигідною з економічної точки зору. За її допомоги можна зменшити видатки, мобілізувати громадський потенціал і кошти з інших джерел, у тому числі й міжнародних спонсорів. Неурядові організації залучають додаткові фінанси, тож не потрібно утримувати персонал, будівлю, оплачувати комунальні послуги, опалення та освітлення. Ми змогли, не збільшуючи кількості чиновників та не витрачаючи кошти на зарплати посадовців, покращити якість життя наших громадян. Адже громадські організації формують люди, для яких це не просто робота, а покликання - вони вкладають в це власний час,  кошти і душу. Саме тому їх мотивація та ефективність набагато вищі.

Держава ж залишає за собою контролюючу функцію, функцію замовника та суб’єкта, який визначає потрібний спектр послуг.

Наш пілотний проект викликав велику зацікавленість серед багатьох органів державної влади та неурядових орагнізацій України. Завдяки Обласній цільовій соціальній програмі розв’язання пріоритетних проблем з використанням механізму соціального замовлення ми вийшли на новий рівень взаємовідносин між державою, громадянами та неурядовими організаціями. На нашу область звернули увагу потужні міжнародні організації та фонди. Саме це стало підґрунтям для подальшої успішної співпраці з Глобальним фондом для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією в частині громадського здоров’я. Наразі ми готові  ділитися своїм досвідом та співпрацювати з іншими регіонами України.

Згодом розкажу  про співпрацю з Глобальним фондом, про створення Державної установи “Центр громадського здоров’я” у нас в області, та перший український досвід закупівлі послуг з профілактики соціально небезпечних захворювань серед найбільш уразливих груп населення, супроводу пацієнтів з туберкульозом і послуг з догляду та підтримки людей, які живуть з ВІЛ через систему Prozorro. А також  про плани розвитку системи громадського здоров’я для України на прикладі Сумської області та розподіл функцій профілактики та лікування.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати