Хто поза шкільними партами?
Експерти радять Міносвіти зібрати дані про кількість учнів, котрі не змогли повноцінно навчатися через пандеміюУ минулому році Офіс освітнього омбудсмена отримав 2165 звернень щодо питань освітнього процесу. Про це свідчать дані щорічної доповіді «Дотримання прав в освіті — 2020». Рік видався важким, карантинним, і, за словами освітнього омбудсмена Сергія ГОРБАЧОВА, пандемія оголила системні проблеми, які були до того: це доступ до освіти, якість освіти, соціально-економічний розрив у суспільстві.
Серед ключових питань, які давно назріли в системі освіти, омбудсмен наголосив на порушенні освітніх прав, оновленні нормативної бази та фінансуванні освіти. Болюча тема – реорганізація освітньої мережі, яка викликає багато запитань від вчителів, батьків, дітей. Великою проблемою він назвав проблему комунікації та булінгу у навчальних закладах. Також актуальним залишається питання інклюзії у школах.
«Якщо узагальнити висновок про те, що ми маємо у системі освіти, то можна впасти у розпач. Але ці проблеми є такими, які можна вирішити, - переконаний Сергій Горбачов. – Можна зробити висновок, що освітнє законодавство в Україні досить розвинуте, але це не виключає порушень. Чимало норм застаріли й чимало нових норм освіти потребують врегулювання – карантин це показав. Також є шалена нестача комунікацій в освіті з громадою. Це просто дуже болюча проблема. Загалом чинна нормативна база дозволяє захищати права, але чимало секторів потрібно вдосконалювати».
Оскільки карантин триває і наступний навчальний рік може бути не легшим, представниця Уповноваженого з дотримання прав дитини і сім'ї Аксана ФІЛІПІШИНА порекомендувала Міністерству освіти і науки України використовувати індивідуальний підхід у виборі форми навчання для дітей, які не мають доступу до інтернету. «На всі процеси накладається добробут у родині, - сказала вона. – Я думаю, що новий навчальний рік буде знову надзвичайно складним. Ми зробили запит до Міністерства освіти і науки з приводу того, чи збирають вони дані щодо залучення чи не залучення до школи і охоплення навчальним процесом дітей, тобто статистику, яка кількість дітей залишається поза навчальним процесом у зв’язку з пандемією. Такі дані не збираються. Наша рекомендація: запровадити збір даних для того, щоб розуміти, яка категорія, з яких причин через пандемію не охоплена процесом навчання. Тоді використовувати індивідуальний підхід, тобто змішану систему дистанційного і онлайн-навчання для тих категорій дітей, які з поважних причин залишилися поза онлайн-процесом».
Сергій Горбачов додав, що уряд цього року виділив велику субвенцію для проведення інтернету в школах, і Офіс освітнього омбудсмена буде відстежувати, як це реалізується. У кінці травня Міністерство цифрової трансформації почало збирати заявки від громад на отримання інтернет-субвенції. У державному бюджеті України на 2021 рік передбачено 500 млн грн на цей проєкт.