МЕНЮ

«Назовні нам потрібно транслювати переможний імідж»

Юлія ДОВГАЙЧУК
20 червня, 2019 - 16:01
Відбулася дискусія про культурну дипломатію в контексті моди і книжок

Культурна дипломатія — один із ключових компонентів у контексті сприйняття України за кордоном. Нещодавно в Києві відбулася дискусія на цю тему, гостею якої стала Александра ШУЛЬМАН, колишня головна редакторка британського Vogue, яка представила в Україні свою книжку «Всередині Vogue». З нею спілкувалися Джекс ТОМАС, директорка Британського книжкового ярмарку, та Ірена КАРПА, письменниця, перший секретар з питань культури посольства України у Франції. Модератором зустрічі був Дмитро КУЛЕБА, постійний представник України при Раді Європи.

«НІЩО ТАК НЕ ЦІКАВИТЬ ФРАНЦУЗІВ, ЯК НАШ ПРЕДМЕТНИЙ ДИЗАЙН»

Культурна дипломатія — важливий елемент взаємовідносин між країнами. Ірена Карпа так визначила це поняття: «Коли ти говориш про гурт Radiohead, то його ніде не сплутають. У нас ситуація, що коли ми за кордоном кажемо Ukraine, то хтось може сказати, що це Russia. Це проблема, тому ми повинні заявляти про свою присутність. Тож всередині країни стоїть завдання шукати спорідненість і розуміти різноманіття. Назовні нам потрібно транслювати переможний імідж, імідж сучасної культури. Для мене культурна дипломатія — це представлення моєї країни як рівноцінного гравця на культурній мапі Європи».

Письменниця додала, що в цій справі допомагають як книжки, так і мода. За словами Ірени Карпи, для України мода — потужний інструмент культурної дипломатії, адже українських дизайнерів купує увесь світ. Наприклад, ніщо так не цікавить французів, як наш предметний дизайн. Україні потрібно продукувати бренди на кшталт відомого скандинавського дизайну тощо.

Зі свого боку, книжка на думку Джекс Томас, не має кордонів та меж. Це ціннісна система, яка об’єднує людей. Навіть у важких політичних умовах британського Brexit видавнича справа є тою силою, яка проникатиме крізь кордони.

«КУЛЬТУРА БУДУЄ ТІ МОСТИ, ЯКІ НЕ БУДУЮТЬ ПЕРЕГОВОРИ ЗА ЗАЧИНЕНИМИ ДВЕРИМА»

Чи потрібна все ж культурі дипломатія? Александра Шульман визначила культуру як щось турбулентне, хвилююче і часом агресивне. Тож дипломатія повинна використовувати культуру в різний спосіб. Ірена Карпа погодилася, що культура народжується з бунтарства й ламання стереотипів. Не кожен чиновник-дипломат готовий це прийняти. «Однак сильний культурний продукт, можливо, й не потребує державної підтримки. Не думаю, що «ДахаБраха» чи Dakh Daughter мали якусь підтримку свого часу, їх просто люблять і слухають. Культура — це soft power, і вона будує ті мости, які не будують переговори за зачиненими дверима», — підсумувала письменниця.

Приїзд іноземних гостей до України, активна участь нашої держави на книжкових виставках Європи — це і є та культурна дипломатія, яка ламає стереотипи й формує імідж.