Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Розкрито таємницю гравюри Гойї

07 жовтня, 00:00

Творчість художника Франсіско Гойї, здавалося б, вивчене досконало. Однак каталонські мистецтвознавці Антоніо Гаскон і Рамон Ферреронс заперечують це твердження.

Вивчаючи проблему глухонімих в Іспанії, вони абсолютно випадково виявили гравюру "Руки", написану Франсіско Гойєю червоним чорнилом 1812 року в П'єдраїте, резиденції герцога Альби. На ній зображено 20 кистей рук, кожна з яких представляє ту чи іншу фігуру залежно від положення пальців - на одній вони стиснуті в кулак, на іншій чотири пальці вигнуті, а один притиснутий до долоні, на третій - пальці розчепірені тощо.

Як зазначають дослідники, ще донедавна припускали, що, створюючи гравюру, художник переслідував суто дидактичну мету - продемонструвати анатомію руки. Однак ретельніше дослідження дозволило їм стверджувати, що йдеться про азбуку для глухонімих. "Те, що Гойя був глухим, - факт загальновідомий, - кажуть автори відкриття в інтерв'ю газеті "Паїс". - Проте навряд чи кому відомо, що означало бути глухим в Іспанії тими роками. Як правило, в суспільстві ставилися до них як до божевільних. Звісно, Гойя не відчував таких принижень, але він не міг про них не знати. Водночас відомо, як страждав художник від своєї глухоти". Дослідники нагадують, що 1792 року Гойя тяжко захворів, 1794 року практично повністю втратив слух, про що він писав другу Сапатеру, повідомляючи, що "починає освоювати спілкування з тими, хто його оточує, за допомогою рук". До речі, не без впливу художника в Мадриді 1802 року відкривається перша школа для глухонімих. Тим часом хвороба прогресує, що змушує Гойю відмовитися від посади директора Королівської академії живопису Сар Фернандо. Не дивно тому, що художник звернув увагу на цю проблему і доступними йому засобами намагався допомогти своїм братам по нещастю. Цінність гравюри Гойї, вважають дослідники, не лише в її художніх перевагах, а й у тому, що вона допомагає простежити історію розвитку мови глухонімих.

На завершення можна відзначити, що гравюра ніколи не виставлялася. Немає її і в основних каталогах творів Франсіско Гойї, хоча про неї ще в 20-х роках нашого століття згадував відомий дослідник творчості художника Франсіско Ханьєр Санчес Кантон.

За матеріалами ІТАР-ТАКС

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати