Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Місто як полотно

Яким чином мурали змінюють ідентичність урбанізованого простору
07 грудня, 15:28
Світлана КАРПЕНКО

Перші графіті виникли в Києві наприкінці 1990-х років. Їхні творці підіймали переважно політичні та соціальні теми. Згодом цей різновид мистецтва набув більшого поширення і водночас художньої вартості. На початку 2000-х в Києві вперше з’явилися легальні стінописи, створені на замовлення. Вони відтворювали яскраві і барвисті образи, які привертали увагу і покращували настрій перехожим.

Сьогодні мурали прикрашають місто всюди. Вони підсилюють нашу культурну ідентичність та надають простору артистичної форми. Їхня різноманітність і краса роблять їх важливим елементом сучасного міського ландшафту.

Є в Києві й мурали-«рекордсмени».

Фото надан5

«Материнство»

На 25-поверховому будинку неподалік станції метро «Харківська» розташований стінопис, який був представлений як найвищий у Європі. Проєкт «Материнство» створили художники Володимир Пастушак та Юлія Мастерс. Він втілює ідею вічних сімейних цінностей. Мурал справді вражає розмірами: висота – 78 м., площа – 1155 кв. м. Робота тривала 24 дні. Художники витратили 343 літри лаку і фарб.

Фото надан5

«Клич роду»

Ще один монументальний київський стінопис потрапив до Національного реєстру рекордів України як «найдовший патріотичний мурал». Його довжина – 93 м. і 15 см. Назва твору – «Клич роду». Мурал створили художниці Яна Власенко-Бернацька та Юлія Абрамова. В основі стінопису – ілюстрації Юлії Абрамової до вистави «Летять журавлі». Лелеки символізують повернення українців додому після завершення війни. Робота тривала понад два місяці. В ній брали участь не лише професійні художники, але й громадські активісти, волонтери, звичайні кияни, дорослі та діти. Художники використали 3D-ефект, який надає твору глибини та реалізму. Мурал розташований неподалік станції метро «Осокорки».

Про творчий шлях художниці-муралістки, а також про те, як за допомогою мистецтва можна змінювати обриси міста у розмові з «Днем» розповіла Світлана КАРПЕНКО. Їй 28 років, навчалась в Київському національному університеті технологій та дизайну, а до цього – в університетському коледжі. Крім розпису стін займається також бодіартом.

Світлано, як ви прийшли до створення муралів?

– Я малюю з дитинства. Мене завжди приваблювали об'єми та масштабні роботи. Під час навчання в коледжі практикувала розпис стін в знайомих, батьків... Тоді й зрозуміла, що це саме те, з чим би я хотіла працювати. До мене почали звертатися клієнти. З часом відчула, що стін мені замало і я хочу займатися фасадними роботами. Так я й почала брати замовлення на мурали.

Це складний процес?

– Для мене цей процес радше цікавий, ніж складний. Мені добре вдаються великі площини, тому тут проблем немає. Можливі труднощі пов’язані не так з самою роботою, як з підготовкою: створення ескізу, обговорення нюансів з клієнтом, закупка фарб… Щоправда, деякий час звикала до висоти, будівельних риштувань та до необхідності постійно переносити матеріали з поверху на поверх. Для цього дійсно потрібно мати фізичну підготовку. Самим процесом малювання я тільки насолоджуюсь.

Фото надан5

Одна з останніх робіт Світлани Карпенко. Бориспіль

Яка з ваших робіт запам’яталася найбільше?

– Це одна з моїх останніх робіт, створена в Борисполі. Дуже її полюбила. По-перше, через замовника – коли людина прислухається до твоїх порад і ви на одній хвилі, то в результаті вдається створити щось чудове. Замовник повністю довірив мені створення ескізу та саму роботу. Я врахувала всі побажання й вийшло щось хороше та гармонійне. По-друге, я дуже люблю малювати квіти. Малюнок добре вписався в дизайн будинку та в саме місто. І найголовніше – він сподобався містянам. Робота зайняла близько чотирьох днів.

Скільки часу зазвичай займає один мурал?

– Залежить від складності та обсягів. В середньому – 4-5 днів. Я малюю доволі швидко. Коли починаю працювати повільно, це негативно впливає на якість. Комфортніше малювати швидко. Хоча знаю художників, в яких якісно і красиво виходить тільки повільно. Мабуть, в кожного свій підхід.

Яка ваша думка щодо муралів-«рекордсменів»?

– Це дійсно дуже круто. Йдеться про якісні роботи, які привернули увагу суспільства та вивели галузь на новий рівень. Ще коли я навчалася в коледжі та тільки починала малювати стінописи, спостерігала за тим, як цей напрямок розвивався за кордоном. В нас він не був популярним. Сьогодні я радію, що наші художники мають можливість реалізувати себе. Водночас це велика відповідальність. До таких проєктів слід підходити з розумом і обережно.

Який сенс ви прагнете передати людям у своїх роботах?

– Найчастіше це залежить від замовника. Я роблю все можливе, щоб він надав перевагу зображенням, які не будуть провокативними, не зачіпатимуть чиїхось почуттів. Ці роботи бачитиме велика кількість людей. Хочеться, щоб вони викликали тільки позитивні емоції.

Які поради ви можете дати початківцям?

– Не боятися великих площин. Це не так страшно, як здається на перший погляд. Варто експериментувати з різними матеріалами – це допомагає покращити свої роботи. Мурали – це дійсно щось чудове та прекрасне. Інколи дивлюся на деякі роботи і сама запитую себе: як можна таку красу створити руками?..

Антоніна ТОНКОНОГ, студентка МАУП, фото надані автором

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати