3 дні, 567 артистів і понад 150 тисяч глядачів

Чим вражав цьогорічний OPERAFEST TULCHYN–2021 і які нові рекорди встановив

За три дні на дев’ять унікальних постановок через головний вхід OPERAFEST TULCHYN, що традиційно проходив на території палацу Потоцьких у Тульчині, пройшло 57 тисяч глядачів. Понад 102 тисячі людей дивилися оперну феєрію в онлайні, завдяки прямим трансляціям у Youtube і на офіційній сторінці у Facebook. Для глядачів виступали найкращі колективи з України та солісти з Канади, Польщі, України й Італії, а це 567 артистів. Концерти та постановки тривали понад 14 годин. За кадром залишилося – 32 години саундчеків, 62 тонни технічного сценічного обладнання та 30 тонн декорацій. Уже зараз OPERAFEST TULCHYN–2021 сміливо можна назвати наймасштабнішим за його історію, рекордним за кількістю відвідувачів і свого роду мистецькою рефлексією на проблеми сьогодення.

«Нам намагалися «завадити» неочікувані погодні сюрпризи, певні обставини і ситуації, але сила мистецтва перемогла! Навіть у розпал раптових злив глядачі не розходилися, аби тільки побачити постановки найкращих артистів, що стали героями фестивалю. Це найголовніший доказ, що IV міжнародний фестиваль OPERAFEST TULCHYN-2021, що відбувся завдяки підтримці Українського культурного фонду і Благодійного фонду «МХП – Громаді» – це дійсно знакова мистецька подія в Україні і для України», – зазначає головний режисер фестиваля, заслужений діяч мистецтв України Павло Третьяков.

КОЖЕН ДЕНЬ НОВА ТЕМА

Вхід на OPERAFEST TULCHYN був безкоштовним для всіх глядачів. Дістатися до Тульчина можна було завдяки чартерам із Вінниці. Той хто скористався такою можливістю мав гарантоване місце у партері. Кожен день концертної програми відповідав певній тематиці. Перший – називався «Враження. Емоції. Почуття». Розпочався він з комічної опери «VIVA LA MAMMA!, або Театральні порядки та безлад» Гаетано Доніцетті, витонченості додала балетна постановка «Історії в стилі танго», а яскравим акордом став показ вогняного ексцентрик шоу «White night» знаменитого вуличного театру «EASTFIRE SHOW» із Харкова.

Темою другого дня фестивалю стала «Класика і сучасність». Він стартував із показу фантастичного мюзиклу «Аліса в країні чудес» Вінницького академічного музично-драматичного театру ім. М. Садовського. Потім на сцені ожив легендарний балет «Майська ніч» Євгена Станковича, проймаюча до мурашок історична опера «Ярослав Мудрий» Хмельницької обласної філармонії і фентезі рок-опера «Орфей та Еврідіка назавжди» Михаїла Брунського.

НЕ «ФОРМАЛЬНА ОБРЯДОВІСТЬ», А ВЛАСНИЙ БІЛЬ

Особливо знаковим моментом, під час якого багато хто не стримували сліз, став вихід на сцену у фіналі опери «Ярослав Мудрий» 23 героїв-захисників України – справжніх учасників бойових операцій у зоні АТО і ООС. Як розповіла продюсерка OPERAFEST TULCHYN, заслужена артистка України Ірина Френкель, тисячі глядачів фестивалю, стоячи, співали молитву «Боже великий, єдиний, нам Україну храни» зі сльозами на очах. А на сцені спиною до спини були актори, ветерани та ветеранки АТО і ООС

«Це був неймовірний емоційний акцент, який надовго залишиться у пам’яті десятків тисяч глядачів, котрі відвідали фестиваль, – відзначає Ірина Френкель. – Символічно, що оперою «Ярослав Мудрий» диригував Тарас Мартиник – митець, який працював у знаменитому Донецькому національному академічному театрі опери та балету імені Солов’яненка, але з початком війни був змушений переїхав у Хмельницький. Для нього тема сьогодення – це не лише «формальна обрядовість», на якій спекулюють деякі «борці за правду» – це власний біль. Глядачі відчували це в кожному жесті диригента…».

ПАМ’ЯТІ ВАСИЛЯ СЛІПАКА ТА В ІМ’Я МИСТЕЦТВА

Оскільки фінальний день OPERAFEST TULCHYN припав на 29 серпня, День пам’яті захисників України, то розпочався він хвилиною мовчання. 14 тисяч глядачів віддали свою шану загиблим героям. Далі відбулася прем’єра концертної програми «Bad Boys In Opera» Львівської національної філармонії за участі п’яти всесвітньовідомих солістів: Юрія Григораша (Україна-Канада), Володимира Шагая (Україна-Польща), Віктора Мельника (Україна), Ярослава Папайло (Україна-Італія) і Юрія Трицецького (Україна). Артисти згадали про полеглого захисника України, оперного співака Василя Сліпака, а поки грав симфонічний оркестр, на екранах демонстрували кадри з найкращою оперною арією Василя Сліпака «Мефістофель». На закритті фестивалю, як символ щасливого майбутнього України з всесвітнім визнанням, відбулася прем’єра «Мюзикл-шоу» славетної Національної оперети України. Кращі солісти, симфонічний оркестр, хор та балет театру представили номери з легендарних європейських та бродвейських мюзиклів усіх часів.

«Усі, хто причетний до фестивалю OPERAFEST TULCHYN, створили і вже є у історії. Це місце вважається святим завдяки усім подіям, що тут відбулися цього року і в попередні роки, – відзначив народний артист України, знаменитий диригент, генеральний директор Львівської національної філармонії Володимир Сивохіп. – Таких фестивалів у Європі, та й у світі мало, тому що опера – це дороге задоволення, яке потребує великого не тільки творчого, а й фізичного внеску, в першу чергу – від організаторів. У Тульчині все це органічно поєдналося: велика праця організаторів, спонсорів, керівників міста та артистів. Завжди приємно тут зустрічати колег із Києва, Харкова і навіть польської Варшави та США».

РЕНЕСАНС ТУЛЬЧИНА РОЗПОЧАВСЯ З OPERAFEST TULCHYN

OPERAFEST TULCHYN з-поміж серії численних open air імпрез має високу мету. Він покликаний не лише продемонструвати любов до оперного жанру чи розпочати «культурну революцію», а насамперед має на меті відродження унікальної пам’ятки архітектури – палацу Потоцьких. У Тульчині кажуть: якщо палац буде функціонувати як заклад культури, архітектури, історії, мистецтва, то й Тульчин розвиватиметься, бо комплекс – це серце громади. За роки фестивалю за рахунок співфінасувнаня бюджетів різних рівнів вдалося провесли реставраційні роботи фасадів будівлі палацу. Цього року планують завершити роботи з комплексного благоустрою території – головної площі.

Разом з палацом змінюється і сам Тульчин. Особливо це помітно у дні фестивалю, коли головні вулиці міста перетворюються на театральне фойє. Цього року в ексклюзивних виставках 8 талановитих художників презентували 120 картин і 4 майстри дивували вишиваними шедеврами та виробами з бісеру і шкіри. Загалом, як міський голова Тульчинської громади Валерій Весняний, туристичними екскурсійними послугами Тульчинської громади скористалися понад 1200 людей. Найбільше відвідувачів було у Музеї-квартирі Миколи Леонтовича та Музеї-аптеці. Задовго до початку фестивалю у радіусі 80 км навколо міста неможливо було забронювати готель: 36 готелів та мотелів обслуговували глядачів та артистів фестивалю. Примітно, що завдяки ініціативі Тульчинської міської ради, у дні фестивалю глядачів мали можливість як проти тест на COVID-19, чи наявність антигену, так і отримати щеплення.

«Після річної карантинної перерви Тульчин дуже чекав OPERAFEST TULCHYN, тому що вірить і любить цей фестиваль! Я щиро дякую всім людям, які долучились до організації та партнерам, що підставили своє сильне плече, – говорить Тульчинський міський голова Валерій Весняний. – Дуже важливо, що фестиваль просуває національну ідею, показуючи велич української опери і наших митців, які у своєму розвитку і професійному становленні ані на краплю не поступаються закордонним. Той ренесанс міста, який розпочався після найпершого OPERAFEST TULCHYN, неодмінно триватиме. Ми на правильному шляху. Так, він непростий і довгий, але ми зробимо все, щоб відродити колишню славу Тульчина. Тому що місто і громада цього заслуговують».

OPERAFEST TULCHYN – це вже більше ніж просто фестиваль. По суті, це інструмент для розвитку громади, створення доданої вартості за рахунок культурного менеджменту та спосіб популяризації країни і її потенціалу. А ще, як показав цьогорічний фест, опера єднає, створює певний дух кооперації між артистами, колективами, театрами, які приїжджають у Тульчин зі своїми закладами, щоб себе показати і на колег подивитися.