Аж 65 картин!

1 червня у Дзеркальній залі Львівської національної опери відбудеться благодійний аукціон «Дарунок для Соломії»

«День» уже розповідав про те, як у Львові готуються до святкування ювілею, 150-річчя, світової слави оперної співачки Соломії Крушельницької. Кілька тижнів тому Музично-меморіальний музей її імені оголосив збір мистецьких робіт, які підуть на аукціон, мета якого – акумуляція коштів на гідний ремонт (реставрацію) приміщень та оновлення експозиції.

У першій розмові «Дня» з директором музею Михайлом Кобриним, а відбулася вона трохи більше місяця тому, ішлося про 25 робіт, що їх обіцяло презентувати інституції львівське Товариство шанувальників мистецтв, та кілька робіт відомих львівських мистців.

І от тепер, за кілька днів до аукціону, можна констатувати, що число подарованих музею мистецьких творів зросло майже утричі. Це круто! От про це і говоритиму з Михайлом Кобриним. Також, звісно, назву, за можливості, прізвища благодійників. А перед тим зазначу, що у музеї влаштували експозицію з подарованого – оглянути її можуть всі охочі. Спеціально для тих, хто не може прийти на вул. Соломії Крушельницької, 23, на ФБ-сторінках і Музею Соломії Крушельницької, і його директора кожного дня публікуватимуться або фото робіт, або фрагменти каталогу до аукціону, що його вже  встигли сформувати і видрукувати.

Зараз у збірці, котру виставлятимете на благодійному аукціоні, – 65 робіт! У попередніх розмовах ішлося про 25 робіт від членів Товариства шанувальників мистецтв (Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych) плюс твори, що їх презентували Володимир Риботицький, Микола Шимчук, Михайло Демцю, родина Лободів, Дарія Альошкіна та Роман Зілінко. Хто інші автори і яка географія презентів?

– Географія – досить різноманітна. Через Юрія Юрова з Києва, який має контакти з художниками, маємо роботи від Андрія Потурайла, котрий співпрацює з видавництвом «Абабагаламага», також – від івано-франківського художника Богдана Бринського. Потім ми вийшли на Павла Гудімова з арт-центру «Я Галерея», який надав кілька картин, зокрема, Дмитра Молдованова, Володимира Костирка, Альбіни Ялози. І львівські митці, почувши про аукціон, також надали роботи – Юрій Ямаш, Петро Сипняк, Володимир Сидоренко, Володимир Богуславський, Людмила Богуславська, Остап Лозинський, Леся Квик, Олег Денисенко… А Олена Жеребецька, яка надала роботу з Товариства шанувальників мистецтв, сказала, що в неї і сестра художниця (Оксана Андрущенко), і батько –  відомий художник (Микола Андрущенко), і принесла ще дві картини. Також передав нам роботу Володимира Гарбуза з власної колекції директор Львівської опери Василь Володимирович Вовкун. Так само Тетяна Крушельницька (фізик, кандидат фізико-математичних наук, доцент НУ «Львівська політехніка», донька світлої пам'яті науковця, археолога, бібліотекознавця, доктора історичних наук Лариси Крушельницької. – Т.К.) передала дві роботи з родинної колекції – Михайла Безпальківа і Степана Шолтиса. Отак воно, потрошку-потрошку, і набралося 65 картин.

Це, безумовно, великий успіх вашої ініціативи, бо зголосилося стільки людей! На вашу думку, що найбільше спрацювало? Вдала ідея? Чи люди просто розуміють, що потрібно долучитися до справді доброї справи – увічнення пам'яті Соломії Крушельницької?  

– Я думаю, що і одне, і друге. Це справді добра ідея, до якої митці готові були долучитися. А по-друге, це є така справа, яка тягнеться роками, і всі наслухані про Музей Крушельницької і про всі ті затоплення, які відбувалися не впродовж одного року, тому хочеться «стрибка», щоби з тієї ями вилізти. Культурне середовище дуже-дуже розуміє жалі музею. Мені здається, митці тому й відгукнулися.

Ще запитаю про таке. Вдасться аукціон – зберете кошти, все гарно відремонтуєте, відсвяткуєте у вересні наступного року уродини Соломії Амвросіївни. А далі що? Сусіди ж згори залишаються. Де гарантія, що знову не повториться залиття?

– Гарантій справді нема. Але є певні механізми, як убезпечитися. Я думаю, що після ремонтів ми братимемо, крім обов’язкового, додаткове страхування, в яке включатимуться й наслідки залиття. Це досить хороший механізм.

А глобальніше вирішити питання ніяк не можна?

– Маєте на увазі – викупити квартири, що вгорі? Ми постійно перед міською радою це питання ставимо. Але розуміємо, що зараз – важкі часи, спричинені, зокрема, ковідом. Тому й шукаємо альтернативні варіанти. І серед них – аукціон. Тому що якби зараз не було пандемії, то управління культури міської ради виділило б нам достатню суму на ремонт перед ювілеєм Крушельницької. А так нам виділили тільки половину з потрібного (1 мільйон 200 тисяч). От ми й шукаємо інші шляхи для того, щоби це зробити. 

– Ваша збірка постійно поповнюється. Напевно, маєте проблему з площами, щоби їх зберігати?

– Так, із тим важко. Але маємо приємну новину. Рішенням сесії міськради нам передають одне з приміщень на вулиці Мельника, 7, де колись був будинок Людвіга Геллера, другого директора Великого міського театру (Оперного  театру. – Т.К.). Там – 70 квадратів. Приміщення потребує ремонтів, після яких хочемо зробити там фонотеку, плануємо перенести туди й частину фондів наших, також – зробити станцію оцифрування записів (старих платівок), потім – публікувати на якомусь ресурсі, щоби люди могли це слухати і цим користуватися.

Повертаючись до аукціону… Потрібно інформувати бізнесові кола, щоби картини продалися. Наскільки успішно йде така робота?

– Пропрацьовуємо ці моменти, і вже є кілька покупців. Попереду – тиждень. Працюватимемо й надалі. Маємо вже каталог, де вказано автора, рік виконання роботи, розміри картини і стартову ціну. Аукціон робитимемо у два етапи. Перший – подія в Оперному театрі, на яку, через карантин, прийде обмежене число людей. Працюємо з львівськими політиками. Запрошуємо також мера, голову ЛОДА, депутатів різних рівнів і різних років, щоби й вони підтримали аукціон. А другий етап – реалізація картин, котрі не підуть з молотка в Опері. Виставлятимемо їх у наших соцмережах. І відкриємо так званий тихий аукціон.

Газета «День» дуже потужно підтримує цю вашу благодійну акцію. Опубліковано вже кілька матеріалів. Наскільки інші ЗМІ долучилися до висвітлення підготовчого до торгів процесу, адже промоція заходу у пресі – це дуже важливо.

– Скажу чесно: я сподівався від ЗМІ на трошки більший інтерес. Найбільше спричинила цікавості в пресі перша інформація про аукціон. Потім, до розвитку подій, інтерес згас. «День» цікавиться нашою подією найбільше. Спасибі вам за підтримку.

ДОВІДКА «ДНЯ»

Музей найпрекраснішої і найчарівнішої Баттерфляй (так називав Соломію Крушельницьку композитор Джакомо Пуччіні) відкрили 1989 року на другому поверсі будинку (вул. Соломії Крушельницької, 23), який колись належав родині співачки і в якому минули останні роки її життя. В експозиційних кімнатах – оригінальні фотографії, афіші, програми концертів, портрети, фрагменти сценічних костюмів, нотні видання, особисті речі співачки. Але не тільки її – у фондах є багато цікавих матеріалів, пов’язаних з іменами інших видатних діячів музичної культури, зокрема Станіслава Людкевича, Модеста Менцинського, Одарки Бандрівської, Любки Колесси.