Безголосся, Приховані наміри і Сіль

Чим здивували цьогорічні переможці конкурсу на Премію професора Андрія Бокотея для молодих художників-склярів

Проєкт відбувається вже вчетверте. Організатори заходу зазначають, що він не має аналогів в Україні. Наголошують також, що проєкт сприяє розвиткові галузі художнього скла в Україні і, крім того, популяризує у світі українське мистецтво загалом та українське художнє скло зокрема.

Підсумки першого конкурсу були оголошені 21 березня 2018-го – у 80-й день народження народного художника України, майстра скляних справ, лауреата Національної премії імені Шевченка професора Андрія Бокотея.

У трьох попередніх конкурсах участь взяли 49 молодих художників (віком до 35 років): студентів і випускників мистецьких закладів вищої освіти. Переможці 2018-го та 2019-го років були учасниками Міжнародних конференцій художнього скла у м. Нінбо та м. Усі (Китай). Володарі 2-го і 3-го місць отримали грошову винагороду. Роботи всіх лауреатів увійшли в колекцію Чженцзянського музею скла у Нінбо.

А переможцями Премії професора Бокотея-2021 для молодих художників-склярів стали Наталія Парщик з роботою «Безголосся» – І місце; Юлія Галишин «Приховані наміри» – ІІ місце; Богдан Ломоносов, «Сіль» – ІІІ місце.


Наталія Парщик, «Безголосся» – І місце

 


Юлія Галишин, «Приховані наміри» – ІІ місце

 


Богдан Ломоносов, «Сіль» – ІІІ місце

Дипломи переможцям, також – почесні дипломи Національної академії мистецтв вручив голова журі – Президент Національної академії мистецтв України, народний художник України професор Андрій Чебикін, який, зокрема, зазначив, що «журі дуже прискіпливо розглядало роботи претендентів на перемогу, а вибирати було з чого».

Привітав переможців конкурсу і всіх його учасників, а особливо – постійних, Андрій Андрійович Бокотей: «Беріть участь у проєкті і посідайте перші місця! Хай вам щастить!».

Важливо, що переможці проєкту як нагороду матимуть можливість попрацювати/реалізувати свої творчі ідеї на гутній печі та в майстернях кафедри художнього скла ЛНАМ – єдиної в Україні. Увесь робочий процес фіксуватиметься, а відео- та фотозйомки стануть матеріалом для промоції творчості призерів Премії Андрія Бокотея-2021. 

А ще у Галереї Львівської національної академії експонуватимуть твори переможців Премії Андрія Бокотея 2018–2021 років (виставка відбуватиметься 22 вересня – 5 жовтня). Також передбачені видання альбому з результатами усіх попередніх премій, каталогу 2021 року та спеціального випуску мистецького часопису «7UA».


Руслан Лучко, «Експлуататори та експлуатовані»

 


Соломія Ортинська, «Кипіння»

Наразі ж триває виставка у Музеї скла у Львові, де представлено твори всіх конкурсантів, а їх 2021-го було двадцять. І ці роботи насправді вражають!  

«Вони виконані в різноманітних техніках обробки художнього скла, що насамперед свідчить про високий рівень підготовки учасників нашого конкурсу, – розповів «Дню» керівник проєкту, завідувач кафедри художнього скла Львівської академії мистецтв, член-кореспондент Національної академії мистецтв України, кандидат мистецтвознавства Михайло БОКОТЕЙ. – Зазвичай у львівській школі домінує гутна техніка – найпрестижніша й найкоштовніша у світі, водночас традиційна для українського художнього склярства. Проте через карантинні обмеження учасники проєкту не мали змоги, як щороку, достатньо часу приділити виконанню авторських творів у складних умовах гутної печі. Тож на виставці експоновані скляні твори, виконані способом холодної обробки, термічного формування, комбінування технік і матеріалів. Але є й гутні роботи – «Експлуататори та експлуатовані» призера Премії 2018-го та 2019 років Руслана Лучка та «Кипіння» Соломії Ортинської».


Наталя Сіра, «Магія з дитинства»

 


Анна Ковальчук, «Соціальна дистанція»

Звертає увагу Михайло Бокотей і на роботи наймолодших учасників конкурсу – студентів 3-го курсу бакалаврського рівня Дарії Петровської «Місячна гора за хмарами» та Георгія Бушміна «Love/Death»: «Приємно дивує довершеність робіт: якісна холодна обробка, підбір супровідних матеріалів, чистота виконання. Це ті критерії, за якими можна оцінювати культуру підготовки фахівців і їх готовність працювати на високому міжнародному рівні. Над досягненням таких цілей ми працюємо на кафедрі художнього скла упродовж останніх кількох років. Не останню роль у цьому відіграло забезпечення студентів сучасним обладнанням та якісними і дорогими матеріалами – завдяки реалізації вже кількох проєктів за підтримки Українського культурного фонду».


Василь Гриневич, «Рефлексія 2020»

 


Георгій Бушмін, «Love/Death»

Теми конкурсних робіт – різні. Є серед і так звані пандемічні. (Куди ж тепер без них!) Це композиції Роксолани Курилишин «Легені 2021», Василя Гриневича «Рефлексія 2020» (зі скляними шприцами) та Анни Ковальчук «Соціальна дистанція». 

І ще один штрих цьогорічного проєкту. Засновники Премії Андрія Бокотея від самого початку вирішили скерувати конкурс винятково на підтримку українських молодих митців. 2021-го до конкурсу була допущена робота Наталії Коморовської з Польщі під назвою «Моє бажання». «Твір іноземної учасниці виконаний в умовах промислового виробництва, а техніка виконання (або ж її відсутність) абсолютно адекватна до останніх тенденцій в художньому склі: мисткиня виливала гаряче скло на глибу льоду. Утворений у цей спосіб об’єкт формувався природним чином, без втручання майстра: лід топився – скло застигало. Безперечно, робота викликатиме подив, дискусії, несхвалення, брак сприйняття, але чи не саме це прагнула викликати авторка? Чи не в цьому суть актуальних мистецьких практик, до яких щораз більше тяжіє сьогоденне художнє склярство? Ось де «Моє бажання», лише бажання!» – розповідає керівник проєкту.


Христина Спільник, «Сон про Тіамат»

 


Роксолана Курилишин, «Легені»

Виставка конкурсних робіт Премії Андрія Бокотея у Музеї скла триватиме до кінця жовтня, отож оглянути її зможуть всі охочі – було б бажання. І не тільки оглянути – проголосувати за вподобану композицію. Автор творчої роботи, котра назбирає найбільше голосів публіки, отримає Приз глядацьких симпатій.

«Понад три десятиліття сучасне українське художнє скло впевнено розвивається в контексті міжнародного студійного руху – експресивного феномена світової культури, який позиціонував цей дивовижний медіум творчого переказу в ареалі образотворчих мистецтв, – зазначає Михайло Бокотей. – Чотири року тому до інституційних інструментів промоції вітчизняного художнього скла  (міжнародних симпозіумів гутного скла у Львові, Музею скла у Львові, міжнародної резиденції European Glass Education на базі кафедри художнього скла Львівської академії мистецтв) долучився захід, скерований на підтримку українського склярства – Премія професора Андрія Бокотея для молодих художників-склярів. Ініціатор проєкту – китайський бізнесмен і фундатор багатьох культурно-мистецьких починань, зокрема – мистецького часопису «7UA», Ю Яомінь, який також фінансував захід до початку пандемії. Водночас для команди організаторів конкурсу найважливіше зберегти його сталість і масштабованість, продовжити і розвивати розпочате. Цьогорічну премію хоча і довелося перенести, бо традиційно журі оголошує переможців у березні – у день народження професора Андрія Бокотея, формат її проведення набув іншого, яскравішого контексту – завдяки підтримці Українського культурного фонду».