Не лише концертний майданчик, але й пошуковий конгломерат

Про відкриття нового сезону в Рівненській обласній філармонії

Відкриття нового, 83 концертного сезону в обласній філармонії збіглося зі зміною керівника установи. Ним стала Елеонора Стеценко — головний спеціаліст Управління з гуманітарних питань Здолбунівської райдержадміністрації. Тому перший концерт нового сезону давав можливість виявити певні тенденції у подальшій творчій практиці чи культурній політиці цієї структури. Що ж він засвідчив?

— регіональна філармонійна сцена й надалі залишатиметься місцем демонстрації класичної спадщини, адже віденські класики в особі В.-А.Моцарта мають сталий інтерес у виконавців та й відвідувачів;

— пошук нових засобів представлення художніх програм філармонії також у пріоритеті, оскільки 30 хвилинна презентація установи у формі «Театралізованого прологу» складалася з низки оригінальних виступів і на відкритому просторі, вкотре позиціонуючи установу серед широкого загалу населення, і власне, на концертній сцені;

— широке використання в практиці діяльності концертних одиниць, зокрема й провідних вітчизняних музикантів-інструменталістів (народний артист України Ю.Кот, який має чималий досвід проведення не лише якісних виступів у провідних культурних столицях світу, але й практику організації майстер-класів із виконавської майстерності у Сербії та Японії, членство у журі спеціалізованих фортепіанних конкурсів у Санкт-Петербурзі, Тбілісі, Любляні, Маріборі та ін., що постійно сповідують у власному концертному житті майже усі більш-менш помітні музиканти світу), які стимулюватимуть якісні зміни і в середовищі регіональних майстрів мистецтв;

— та й репертуар також підтверджував, що художні колективи можуть й надалі позиціонувати установу не лише як концертний майданчик, але й певною мірою пошуковий конгломерат, здатний до постійних змін, спираючись на вивчення художніх смаків публіки. І випускники інституту мистецтв РДГУ, що складають основний контингент окремих художніх колективів, цим володіють у достатній мірі. Адже новий формат відкриття концертного сезону засвідчив, що літо директора і керівників галузі було використано не на релаксацію, а на творчий пошук, у якому брали участь усі причетні до галузі фахівці, зокрема й управлінський склад облдержадміністрації, які з філармонією, сподіваюся, пов’язують чимало якісних змін в обласному центрі. Це підтвердив і факт присутності та виступів на відкритті сезону заступника голови облдержадміністрації та очільниці Управління культури і туризму;

— по-друге, як і кожна організаційна структура, філармонія також потребує нових якісних змін, оскільки трансформуються не лише художні смаки місцевого населення, але й загальнокультурна ситуація у світі, розширюється дія міжкультурної комунікації. А це вимагає подальших творчих контактів керівників установ культури з іноземними виконавцями (на предмет узгодження спільних програм), управлінськими підрозділами Міністерства культури й інформаційної політики, місцевою культурною інфраструктурою в особі академічних театрів, бізнесом. Та й цифрові технології дедалі активніше входять у наше буття і також мають знайти власне місце у концертній практиці.

Поза сумнівом, перша презентація — це лише штрих до майбутнього позиціонування установи в культурному просторі сьогодення, однак вона також виявилася достатньо вдалою, позаяк засвідчила зміни пріоритетів у творчості, пошук розмаїття художніх форм, стимулювання концертних одиниць цієї структури до максимально повного творчого самовираження. Засвідчила вона й те, що обласна філармонія має оригінальні плани на майбутнє, підтверджені керівниками галузі. Адже спілкування з останніми засвідчило, що у найближчому майбутньому на місцевого слухача очікує потужна концертна програма з видатними виконавцями світу, широкий фестивальний рух, провідні напрями якого розгортаються упродовж останніх років.

Утім, виходячи з підпорядкування цієї структури та наявної культурної ситуації, було б цілком доречним сформувати на базі установи симфонічний оркестр, адже Рівненський музичний коледж РДГУ також отримав нового амбітного керівника, який активно займається власною концертною практикою і об’єднання його потенціалу з філармонією було б на користь не лише двом закладам, оскільки студенти коледжу мали б широку концертну практику уже в складі нової філармонійної структури; виграли б від цього і шанувальники мистецтва, позаяк філармонія змогла б суттєво розширити власні потенційні можливості, збагатившись енергією студентської молоді. Та й окремі учасники художніх колективів Інституту мистецтв РДГУ, здобувши відповідний досвід творчого спілкування у літніх Школах джазового мистецтва, проведених напередодні Дня міста упродовж останніх років, також долучилися б до художнього «розфарбування» культурної палітри нашого міста.

Цілком реальним стало б для філармонії розширення практики популяризації концертних програм із значним освітнім чи просвітницьким сегментом, адже мова — це живий організм, який постійно змінюється і музична мова також потребує подальшого ознайомлення з її новими структурними компонентами чи тематичним рядом. Особливо коли йдеться про сучасну класичну творчість. Та й молодіжна публіка — це один із важливих шляхів підвищення рейтингу художніх колективів філармонії та розширення потенційної аудиторії установи.

Одним словом, вітаючи усіх нас із початком нового театрально-концертного сезону, а керівників філармонії та музичного коледжу із затвердженням на посадах, чекаємо від них нових творчих звершень. Художньо освічена публіка у місті уже є і вона потребує лише якісного культурного продукту!