Виявляється, все було зовсім не так

У це важко повірити, але, схоже, основними винуватцями всіх лих, пов`язаних із податково-бюджетною кризою, визначено двох непримиренних опонентів: нинішнього прем`єр-міністра Павла Лазаренка та колишнього віце-прем`єра з питань економічної реформи Віктора Пинзеника.

Такий висновок випливає з інформації, наданої головою парламентського комітету з питань фінансів та економічної реформи Віктора Суслова на прес-конференції, проведеній у ВР у ході реалізації низки заходів під загальним гаслом "Бюджет-97: точка зору комітету, позиція фракції".

Констатувавши, що наприкінці травня "завдяки конструктивній позиції Президента тривалу бюджетну і податкову кризу було нарешті зупинено", п. Суслов зазначив, що прем`єр-міністр стосовно бюджету продовжує займати "свою позицію, про яку він офіційно заявив і на якій наполягає". З цієї, очевидно, причини Павло Лазаренко не брав участі в засіданні, що відбулося 13 травня в Президента. Присутні на ньому дійшли висновку: досить тяганини з податковими законами - треба врешті приймати закон про бюджет. Від парламенту на цьому засіданні були присутні сам п. Суслов та голова бюджетного комітету Микола Азаров, від АП - радник Президента Анатолій Гальчинський, від Кабміну - міністр фінансів Ігор Мітюков та новопризначений віце-прем`єр-міністр з питань економічної реформи Сергій Тигипко. І всю подальшу роботу над проектом бюджету, зокрема, постатейний аналіз останнього його варіанту, що зараз проходить процес вивчення (а заразом - доопрацювання, яке, за характеристикою п. Суслова є радше переробкою), парламентські фахівці здійснюють спільно саме з І. Мітюковим та С. Тигипком.

З боку "решти Кабміну" - допомоги ніякої. Там, на думку п. Суслова, "тільки-но починають розуміти всю глибину податкової реформи, що проводиться в Україні". І з цим розумінням постійно запізнюються. Наприклад, аби вступив у дію закон про ПДВ, слід прийняти понад 40 нормативних актів Кабміну. Закон парламентом ухвалено два місяці тому, за постановою він набирає чинності з 1 липня, тобто десь через два тижні. А однак "жодного із зазначених нормативних актів Кабміном досі не прийнято і не доведено до відома платників податків". Це викликає велику тривогу - бо коли вони не будуть вчасно видані, "введення закону цивілізованими методами буде зірвано".

Що стосується іншого ухваленого парламентом закону з "податкового пакету" - про оподаткування прибутку - то, як відомо, досі активно дискутується дуже болюча проблема, пов`язана з ним: збереження пільг для підприємств з іноземними інвестиціями. Комітет з питань фінансів підтримав поданий Президентом законопроект про збереження пільг для суб`єктів підприємництва виробничого профілю до кінця того періоду, на який пільги раніше було гарантовано. Але - за умови, що цей проект буде підтримано Кабміном. Проте уряд досі не заявив офіційно своєї позиції.

"Якщо цю кризу буде подолано, вона, безумовно, скінчиться відставкою уряду - і урядові варто досить серйозно поставитися до такої перспективи", - зазначив п. Суслов. Оскільки, на його переконання, "Верховна Рада скоріш за все, з розумінням поставиться до дій Президента, якщо він буде змушений наводити порядок і забезпечувати єдність політики у виконавчій владі".

Особу ж Віктора Пинзеника було згадано в контексті доволі сенсаційному. Насамперед голова парламентського комітету оцінив його відставку як "вельми своєчасну" - оскільки "Віктор Михайлович, очевидно, вчасно зрозумів, що хтось має нести відповідальність". А далі категорично спростував чутки про існування якогось зв`язку між "податковою революцією" та наданням кредитів МВФ. Виявляється, що в березні поточного року Адальберт Кнобль, який очолював чергову місію МВФ до Києва, заявив, що "МВФ узагалі вважав небажаною будь-яку податкову реформу в Україні цього року" - а нав`язали її на переговорах із місією саме представники України, запропонувавши "вимагати її як умову надання кредитів". Імен п. Суслов не називав, але йому "зрозуміло, хто персонально цим займався"...

А міністр фінансів повідомив днями членів парламентського комітету з питань фінансів, що, виявляється, МВФ на ухваленні повного пакету і зараз не наполягає, його цілком влаштовують і два вже прийнятих законопроекти. Натомість він наполягає на прийнятті бюджету, бо саме це - і лише це! - з самого початку було умовою одержання кредитів МВФ.

Однак ще не все втрачено: "У разі прийняття закону про бюджет Україна все ж одержить (хоча, може, і не в повному обсязі) ту допомогу, яку вона могла б уже одержати, як би не зав`язла в накинутій їй податковій епопеї, а прийняла той бюджет, що був поданий урядом у встановлений термін 14 вересня минулого року". А зірвали одержання цієї допомоги саме ті, хто "загальмував прийняття бюджету під приводом податкової реформи"...