МЕНЮ

Коли і як запрацює Національна опера?

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
3 липня, 2020 - 09:40
Петро Чуприна — про глядацькі пріоритети, карантин і надії на 153-й сезон

Всесвітня пауза і самоізоляція, яку спричинила пандемія COVID-19, змінила плани всіх театрів: вистави почали переносити на інші дати. Спочатку здавалося, що карантин десь через місяць закінчиться, але летіли дні, кількість хворих зростала, і стало зрозуміло, що це надовго... Музиканти, танцівники й вокалісти, щоби залишатися у творчій формі, репетирували вдома. Керівники театрів згадали про записи вистав і концертів, які почали транслювати онлайн, але ніяке, навіть висококласне відео не може передати чари живого виконання опери чи балету...

Кабмін продовжив карантин до 31 липня. Нині в театральних колективах столиці розпочалася пора відпусток. Хоча у митців є надії, що коронавірус вщухне, і з 1 серпня Національна опера все ж відкриє свій 153-й сезон — про це наша розмова з Петром ЧУПРИНОЮ, генеральним директором-художнім керівником Національної опери України.

— Коли через карантин нам довелося призупинити роботу і показ вистав, то були змушені піти на крайні міри, зокрема, частина колективу була у простої, — каже Петро Якович, — це переважно художньо-артистичний персонал та служби художньо-постановочної частини, частина митців працювала дистанційно, а невелика частина працівників Національної опери продовжувала працювати у звичному режимі, адже театр — це величезний організм, який потребує постійної уваги та опікування — маю на увазі інженерно-технічні та господарські служби.

Хочу відзначити, що більшість вистав, які планували показати, ми не скасовували, а перенесли на інші дати — на серпень-вересень. Нас тішить, що більшість придбаних квитків не повернули до каси, а значить наші шанувальники планують відвідати вистави після зняття карантинних обмежень.

Знаєте, ми вирішили в період паузи проаналізувати глядацький попит і провели соціологічно-театрознавче дослідження, щоб визначити найпопулярніші серед публіки оперні та балетні постановки, щоби врахувати пріоритети для формування афіші після відновлення роботи театру.

— Наприклад, «Метрополітен-опера» попередила публіку, що розпочне свою роботу... в січні 2021 року, а цирк du Soleil оголосив про банкрутство через закриття шоу внаслідок пандемії COVID-19. А яка фінансова ситуація у вас?

— Ситуація важка у всіх. У нас через карантин доходи театру в березні зменшились на 64% порівняно з березнем 2019 року, а у квітні-червні — на 100%. Поки що ми, як і багато театрів світу, відкрили для наших шанувальників архіви й виклали для перегляду в інтернеті кращі вистави, серед яких «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського, «Лілея» К. Данькевича, «Лючія ді Ламмермур» Г. Доніцетті, «Набукко», «Дон Карлос» Дж. Верді, «Норма» В. Белліні, «Пікова дама» і «Лускунчик» П. Чайковського, «Казка про царя Салтана» М. Римського-Корсакова...

Нагадаю, під час карантину наші співаки, артисти балету, оркестру, хору перебували вдома. Безумовно, проводити повноцінні репетиції онлайн неможливо, але багато хто із солістів балету викладав в інтернеті свої уроки. Велику популярність у Facebook мали також бліц-інтерв’ю солістів-вокалістів про те, як вони живуть у самоізоляції, як репетирують...

Я вважаю, що подією для прихильників опери стали відеокліпи, створені спільно з Італійським інститутом культури з записами відомих хорів із опер «Набукко» та «Мадам Баттерфлай», які наші артисти хору робили кожен індивідуально у себе вдома. Також дуже цікавим виявився проєкт, здійснений разом із французьким оркестром «Гексагон» — нашим музичним партнером під час аншлагових зимових гастролей у Парижі. Артисти оркестру у своїх домівках в Парижі, а наші солістки балету в Києві, кожен окремо, записали свої партії, і в результаті вийшло зворушливе відео. До речі, ззапропонував артистам балету для підтримання професійної форми свої майстер-класи, розміщені в Інстаграмі, і давній друг нашого театру Володимир Малахов.

Про гастролі доводиться поки що забути?

— На період карантину у нас були заплановані гастролі в Дубаї з оперою «Травіата», вони не скасовані, а перенесені на початок грудня. Що ж до виступів балету й оркестру в Греції та Японії у грудні 2020 р. — січні 2021 р., то сподіваємося, до того часу ситуація стабілізується і ніщо не перешкодить їх проведенню.

У ТРАВНІ ВІДБУЛАСЯ ПЕРША РЕПЕТИЦІЯ, АЛЕ ЧЕРЕЗ ВИМОГИ ДОТРИМАННЯ МАСКОВОГО РЕЖИМУ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ДИСТАНЦІЇ ПОВНІСТЮ ВІДНОВИТИ РЕПЕТИЦІЙНИЙ ПРОЦЕС  ВСЕ Ж НЕ ВДАЛОСЯ... / ФОТО НАДАНО НАЦІОНАЛЬНОЮ ОПЕРОЮ

А нові вистави ви плануєте додати до театральної афіші в наступному сезоні?

— Через карантинні обмеження, а також з огляду на відсутність фінансування прем’єри цього сезону перенесено на ІV квартал поточного року. Це, передусім, спільний з грецькими партнерами проєкт постановки нового балету «Красуня і Чудовисько». Це буде вистава для сімейного перегляду. Ми плануємо до Року Петра Чайковського концертне виконання опери «Ундіна», до ювілею Людвіга ван Бетховена поставимо єдину оперу цього класика — «Фіделіо» та нове сценічне прочитання опери Дж. Верді «Травіата».

У соцмережах можна було побачити перші репетиції танцівників театру після послаблення карантину, які працювали в масках — це ж таке навантаження...

— Коли ми отримали від МОЗ дозвіл на проведення репетицій, то 11 травня відбулася перша репетиція, але через вимоги дотримання маскового режиму та соціальної дистанції повністю відновити репетиційний процес нам все ж не вдалося... Артисти балету частково відновили репетиції в балетних класах, солісти опери разом із концертмейстерами та артисти оркестру проводили індивідуальні заняття в репетиційних кімнатах. У зв’язку з продовженням адаптивного карантину адміністрацією театру прийнято рішення про дострокове закінчення 31 травня 152-го театрального сезону. Весь художньо-артистичний персонал та служби художньо-постановочної частини з 2 червня перебувають у відпустці, а в серпні ми розпочнемо нову театральну сторінку, якщо вірус знову не підставить якоїсь підніжки...