Дарунок для Соломії Крушельницької

У Львові готуються до святкування ювілею світової слави оперної співачки

Ювілей  припадає на вересень 2022-го. Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької у Львові організовує збір мистецьких робіт відомих художників, які підуть на аукціон «Дарунок для Соломії» — для збору коштів на відновлення розписів стель та стін експозиції музею. Сам аукціон планується провести, разом з благодійним концертом, у Дзеркальній залі Львівського національного театру опери і балету, який носить ім’я славної Соломії Крушельницької .

Детальніше про ювілей Соломії Амвросіївни, бо саме до 150-річчя Крушельницької й проводитимуться всі ці заходи, також — на що, власне,  потрібні чималі кошти, адже міська рада виділила на ремонт музею понад мільйон гривень і цього — недостатньо, «Дню» розповів директор інституції Михайло КОБРИН.

А перед тим варто додати, що музей найпрекраснішої і найчарівнішої Баттерфляй (так називав Соломію Крушельницьку композитор Джакомо Пуччіні) відкрили 1989 року на другому поверсі будинку (вул. Соломії Крушельницької, 23), який колись належав родині співачки і в якому минули останні роки її життя. В експозиційних кімнатах — оригінальні фотографії, афіші, програми концертів, портрети, фрагменти сценічних костюмів, нотні видання, особисті речі співачки. Але не тільки її — у фондах є багато цікавих матеріалів, пов’язаних з іменами інших видатних діячів музичної культури, зокрема Станіслава Людкевича, Модеста Менцинського, Одарки Бандрівської, Любки Колесси.

І все б добре, якби не безвідповідальні сусіди з верхніх поверхів, які неодноразово затоплювали музей.

— Кошти нам потрібні передусім для того, щоби ліквідувати наслідки залиття сусідів зверху, — говорить Михайло Кобрин. — Хочемо максимально підготуватися для того, щоби на  ювілейний, рік вийти з гарними стінами та гарною стелею і з оновленими експозиціями.

Щодо експозиції — щось додаватимете?

— Зараз опрацьовуємо з художниками різні ідеї і варіанти вхідної кімнати (кімнати слави). По решті кімнат-експозиційних залів хочемо зробити кілька інновацій. По-перше, додати матеріали нові по Соломії Крушельницькій, які не були в попередній експозиції. Також хочемо оновити світло — точково, дуже лагідно, бо наш музей — меморіальний. Додамо й атракційні, мультимедійні елементи, щоби осучаснити експозицію.

Міська влада виділяє ж вам кошти...

— Але їх не є достатньо для того, щоби закрити всі наші потреби. Просили на реекспозицію 2,5 мільйони гривень, а дали нам 1 мільйон 200 тисяч. Ми розуміємо, що зараз дуже складний, ковідний, час, що є проблеми з бюджетом. Тому не нарікаємо — дуже дякуємо міській владі, що виділяє й ці кошти. Але водночас розуміємо, що потрібно все зробити якісно, достойно. А на це потрібно додаткові кошти. Тому й виникла ідея зробити аукціон «Дарунок для Соломії» — з’єднати художників і бізнес. Розуміємо, що й бізнесу зараз важко. Тому не просимо коштів, а просимо вкладення грошей у твори відомих художників. Велика подяка й художникам, котрі готові зробити подарунок Соломії у вигляді своїх мистецьких робіт. Першими зголосилося подарувати картини для аукціону Товариство шанувальників мистецтв на чолі з паном Мечиславом Малавським, і це — знані в Україні, Польщі та країнах ЄС митці. Члени товариства вже відвідали музей, і ми узгодили деталі співпраці. Також дехто з митців створить картини спеціально в дарунок Соломії Крушельницькій. Наразі відомо, що візьмуть участь в аукціоні роботи 21 художника з Товариства шанувальників мистецтв.

Львів’яни зголошувалися?

— Так. Богдан Пікулицький, Олександр Дворський, подружжя Потапових, Орест Скоп, Леся Квик... Й далі зголошуються. 

Що спершу — ремонт чи аукціон? Напевно ж, аукціон, бо потрібно зібрати кошти.

— Нам потрібно знати, скільки зберемо коштів. Також поміркуємо, як їх раціонально використати. Тому зараз збираємо роботи. У травні зробимо презентацію картин. Видамо й буклет з тими роботами. А потім проведемо аукціон.

Де проводитимете?

— В Оперному театрі — у Дзеркальній залі. Наш партнер, Львівська національна опера, погодилася безкоштовно надати нам для цього приміщення.

Напевно ж, почали вже складати план святкувань?

— Помаленьку це питання опрацьовуємо — спільно з Львівською оперою. Вже можу сказати, що плануємо виставкові проєкти. Хочемо зробити і мандрівний виставковий проєкт — «Музей у валізі». Плануємо й міжнародну конференцію. А ще — виставку у великому музеї у Львові (в Історичному чи Національному, де є частина архіву Крушельницької). Працюємо також над рядом видань. Ведемо переговори з «Видавництвом «Старого Лева», щоби зробити «Крушельницьку. Від А до Я». Також — з видавництвом «Апріори», щоби видати книжку «Крушельницька — дітям». Але це — початкові напрацювання.

Я ви вважаєте, великої шкоди заподіяв музею суворий карантин?

— Так, трохи заподіяв. Тому що в нас було дуже-дуже багато різних ідей (і виставкових, і лекційних, і концертних), щоби залучати відвідувачів. Бо відсутність відвідувачів— це відсутність коштів. Попри те, що ми, маленький музей, не заробляємо так, як великий, але копійка до копійки — все ж дає воно результат і можливість розвиватися. Наприклад, у лютому у нас була виставка «L’Altra Notte. Іншої ночі» Івана Дудича, присвячена Мефістофелю. Він провів 12 кураторських екскурсій. Звичайно, ми дотримувалися карантинних обмежень, тобто людей було менше, ніж могло би бути. Але й це дало певну суму з продажу квитків, яку ми акумулювали. На жаль, зараз все на паузі.

Точно знаю, бо неодноразово чула про це з розмов з музикантами, музейниками, директорами театрів, що під час карантину в умовах «нові часи — нові виклики» вигадується багато чого ексклюзивного і цікавого. Як у вас із тим?

— І ми робимо багато чого. І в цьому можна переконатися, зайшовши в наш YouTube-канал. По-перше, постійно проводимо віртуальні екскурсії, віртуальні виставки, присвячені, наприклад, Одарці Бандрівській та Марії Байко. Робили цикл відеосюжетів про видатних оперних виконавців, архіви яких є у нас, — наприклад, про Ірину Маланюк та Михайла Голинського. Напрацьовуємо цей контент, бо розуміємо, що вживу, на жаль, не можемо збирати поки що людей.

Але з другого боку, мої візаві часом кажуть, що не дуже хочуть розвивати Інтернет-контент, щоби не зменшити число відвідувачів за безковідних часів. Мовляв, і так усе вже бачили...

—  Ні, ми не маємо таких побоювань. Я думаю, що безпосереднє відвідування музею — це зовсім інше відчуття. Крім того, мені здається, що люди вже перенаситилися саме онлайн-контентом, якого є дуже багато і навряд чи хто спромагається його спожити. Відповідно, він втомлює людей — вони хочуть альтернативи. Мені здається, що, як здолаємо пандемію, люди будуть спраглі прийти і подивитися та послухати все вживу. Скажу зі свого особистого досвіду. Ми на початку березня були у філармонії — на сімейних концертах. Також — на вечорі, присвяченому П’яццоллі. Зал був заповнений наполовину через карантин, але я бачив, з яким задоволенням люди дивилися і слухали! Це ж не порівняти з YouTube! Навіть якщо дивишся записи світового рівня філармонійних оркестрів. Публіка спрагла за живим виконанням! Так і в нас! 

Михайло Кобрин зробив допис на своїй facebook-сторінці про аукціон «Дарунок для Соломії». Судячи з коментарів, подарують картини на аукціон не тільки вище названі митці.

Вже зголосився до доброчинності генеральний директор Львівської національної опери: «Vasyl Vovkun В «Дарунок для Соломіі» презентуватиму одну з робіт відомого українського художника»

А ще є такий допис: «Solomia Rybotytska Мій батько, Володимир Риботицький,  хоче долучитися до аукціону, в «Дарунок для Соломії» представити свою роботу».

Фото Михайла КОБРИНА, Тетяни КОЗИРЄВОЇ та Олени ХРАМОВОЇ

Дарунок для Соломії Крушельницької

Дарунок для Соломії Крушельницької

У Львові готуються до святкування ювілею світової слави оперної співачки

Ювілей  припадає на вересень 2022-го. Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької у Львові організовує збір мистецьких робіт відомих художників, які підуть на аукціон «Дарунок для Соломії» — для збору коштів на відновлення розписів стель та стін експозиції музею. Сам аукціон планується провести, разом з благодійним концертом, у Дзеркальній залі Львівського національного театру опери і балету, який носить ім’я славної Соломії Крушельницької .

Детальніше про ювілей Соломії Амвросіївни, бо саме до 150-річчя Крушельницької й проводитимуться всі ці заходи, також — на що, власне,  потрібні чималі кошти, адже міська рада виділила на ремонт музею понад мільйон гривень і цього — недостатньо, «Дню» розповів директор інституції Михайло КОБРИН.

А перед тим варто додати, що музей найпрекраснішої і найчарівнішої Баттерфляй (так називав Соломію Крушельницьку композитор Джакомо Пуччіні) відкрили 1989 року на другому поверсі будинку (вул. Соломії Крушельницької, 23), який колись належав родині співачки і в якому минули останні роки її життя. В експозиційних кімнатах — оригінальні фотографії, афіші, програми концертів, портрети, фрагменти сценічних костюмів, нотні видання, особисті речі співачки. Але не тільки її — у фондах є багато цікавих матеріалів, пов’язаних з іменами інших видатних діячів музичної культури, зокрема Станіслава Людкевича, Модеста Менцинського, Одарки Бандрівської, Любки Колесси.

І все б добре, якби не безвідповідальні сусіди з верхніх поверхів, які неодноразово затоплювали музей.

— Кошти нам потрібні передусім для того, щоби ліквідувати наслідки залиття сусідів зверху, — говорить Михайло Кобрин. — Хочемо максимально підготуватися для того, щоби на  ювілейний, рік вийти з гарними стінами та гарною стелею і з оновленими експозиціями.

Щодо експозиції — щось додаватимете?

— Зараз опрацьовуємо з художниками різні ідеї і варіанти вхідної кімнати (кімнати слави). По решті кімнат-експозиційних залів хочемо зробити кілька інновацій. По-перше, додати матеріали нові по Соломії Крушельницькій, які не були в попередній експозиції. Також хочемо оновити світло — точково, дуже лагідно, бо наш музей — меморіальний. Додамо й атракційні, мультимедійні елементи, щоби осучаснити експозицію.

Міська влада виділяє ж вам кошти...

— Але їх не є достатньо для того, щоби закрити всі наші потреби. Просили на реекспозицію 2,5 мільйони гривень, а дали нам 1 мільйон 200 тисяч. Ми розуміємо, що зараз дуже складний, ковідний, час, що є проблеми з бюджетом. Тому не нарікаємо — дуже дякуємо міській владі, що виділяє й ці кошти. Але водночас розуміємо, що потрібно все зробити якісно, достойно. А на це потрібно додаткові кошти. Тому й виникла ідея зробити аукціон «Дарунок для Соломії» — з’єднати художників і бізнес. Розуміємо, що й бізнесу зараз важко. Тому не просимо коштів, а просимо вкладення грошей у твори відомих художників. Велика подяка й художникам, котрі готові зробити подарунок Соломії у вигляді своїх мистецьких робіт. Першими зголосилося подарувати картини для аукціону Товариство шанувальників мистецтв на чолі з паном Мечиславом Малавським, і це — знані в Україні, Польщі та країнах ЄС митці. Члени товариства вже відвідали музей, і ми узгодили деталі співпраці. Також дехто з митців створить картини спеціально в дарунок Соломії Крушельницькій. Наразі відомо, що візьмуть участь в аукціоні роботи 21 художника з Товариства шанувальників мистецтв.

Львів’яни зголошувалися?

— Так. Богдан Пікулицький, Олександр Дворський, подружжя Потапових, Орест Скоп, Леся Квик... Й далі зголошуються. 

Що спершу — ремонт чи аукціон? Напевно ж, аукціон, бо потрібно зібрати кошти.

— Нам потрібно знати, скільки зберемо коштів. Також поміркуємо, як їх раціонально використати. Тому зараз збираємо роботи. У травні зробимо презентацію картин. Видамо й буклет з тими роботами. А потім проведемо аукціон.

Де проводитимете?

— В Оперному театрі — у Дзеркальній залі. Наш партнер, Львівська національна опера, погодилася безкоштовно надати нам для цього приміщення.

Напевно ж, почали вже складати план святкувань?

— Помаленьку це питання опрацьовуємо — спільно з Львівською оперою. Вже можу сказати, що плануємо виставкові проєкти. Хочемо зробити і мандрівний виставковий проєкт — «Музей у валізі». Плануємо й міжнародну конференцію. А ще — виставку у великому музеї у Львові (в Історичному чи Національному, де є частина архіву Крушельницької). Працюємо також над рядом видань. Ведемо переговори з «Видавництвом «Старого Лева», щоби зробити «Крушельницьку. Від А до Я». Також — з видавництвом «Апріори», щоби видати книжку «Крушельницька — дітям». Але це — початкові напрацювання.

Я ви вважаєте, великої шкоди заподіяв музею суворий карантин?

— Так, трохи заподіяв. Тому що в нас було дуже-дуже багато різних ідей (і виставкових, і лекційних, і концертних), щоби залучати відвідувачів. Бо відсутність відвідувачів— це відсутність коштів. Попри те, що ми, маленький музей, не заробляємо так, як великий, але копійка до копійки — все ж дає воно результат і можливість розвиватися. Наприклад, у лютому у нас була виставка «L’Altra Notte. Іншої ночі» Івана Дудича, присвячена Мефістофелю. Він провів 12 кураторських екскурсій. Звичайно, ми дотримувалися карантинних обмежень, тобто людей було менше, ніж могло би бути. Але й це дало певну суму з продажу квитків, яку ми акумулювали. На жаль, зараз все на паузі.

Точно знаю, бо неодноразово чула про це з розмов з музикантами, музейниками, директорами театрів, що під час карантину в умовах «нові часи — нові виклики» вигадується багато чого ексклюзивного і цікавого. Як у вас із тим?

— І ми робимо багато чого. І в цьому можна переконатися, зайшовши в наш YouTube-канал. По-перше, постійно проводимо віртуальні екскурсії, віртуальні виставки, присвячені, наприклад, Одарці Бандрівській та Марії Байко. Робили цикл відеосюжетів про видатних оперних виконавців, архіви яких є у нас, — наприклад, про Ірину Маланюк та Михайла Голинського. Напрацьовуємо цей контент, бо розуміємо, що вживу, на жаль, не можемо збирати поки що людей.

Але з другого боку, мої візаві часом кажуть, що не дуже хочуть розвивати Інтернет-контент, щоби не зменшити число відвідувачів за безковідних часів. Мовляв, і так усе вже бачили...

—  Ні, ми не маємо таких побоювань. Я думаю, що безпосереднє відвідування музею — це зовсім інше відчуття. Крім того, мені здається, що люди вже перенаситилися саме онлайн-контентом, якого є дуже багато і навряд чи хто спромагається його спожити. Відповідно, він втомлює людей — вони хочуть альтернативи. Мені здається, що, як здолаємо пандемію, люди будуть спраглі прийти і подивитися та послухати все вживу. Скажу зі свого особистого досвіду. Ми на початку березня були у філармонії — на сімейних концертах. Також — на вечорі, присвяченому П’яццоллі. Зал був заповнений наполовину через карантин, але я бачив, з яким задоволенням люди дивилися і слухали! Це ж не порівняти з YouTube! Навіть якщо дивишся записи світового рівня філармонійних оркестрів. Публіка спрагла за живим виконанням! Так і в нас! 

Михайло Кобрин зробив допис на своїй facebook-сторінці про аукціон «Дарунок для Соломії». Судячи з коментарів, подарують картини на аукціон не тільки вище названі митці.

Вже зголосився до доброчинності генеральний директор Львівської національної опери: «Vasyl Vovkun В «Дарунок для Соломіі» презентуватиму одну з робіт відомого українського художника»

А ще є такий допис: «Solomia Rybotytska Мій батько, Володимир Риботицький,  хоче долучитися до аукціону, в «Дарунок для Соломії» представити свою роботу».

Фото Михайла КОБРИНА, Тетяни КОЗИРЄВОЇ та Олени ХРАМОВОЇ