"Березілля" представляє... Вагнера

Міжнародний театральний фестиваль-лабораторія "Шосте мистецьке Березілля", що цього року присвячений музиці, продовжує дарувати киянам радісні хвилини.

Фестиваль уже запропонував міжнародні театральні проекти "Віртуальні душі" та "Під сонцем", музичні вистави німецького театру "Бурггофбюне", балетні вистави "Демон" та "Корабель дурнів" Георгія Ковтуна та Миколи Боярчикова із Санкт-Петербурзького Державного академічного театру опери і балету імені М.Мусоргського.

Гості Київського планетарію дістали справді королівський подарунок - оперу Вільгельма Ріхарда Вагнера "Золото Рейну", поставлену на сцені славнозвісного нью-йоркського театру "Метрополітен-опера". Звичайно, у відеозаписі. Але оскільки якість звучання співу й музики була чудова, присутнім здавалося, що вони - на виставі.

Плівку для показу надало нещодавно створене в столиці Вагнерівське товариство, з чим і привітав присутніх організатор "Березілля" режисер Сергій Проскурня. А представляла оперу доцент Національної Академії музики Людмила Каверіна, яка підкреслила, що нинішній "fin de siecle" (кінець століття), як і попередній, позначений величезним інтересом до творчості визначного німецького композитора, диригента, теоретика музики, драматурга та критика.

"Золото Рейну" - це тільки перша частина оперної тетралогії "Кільце нібелунгів", створеної за мотивами старовинних епосів - скандинавського та німецького. Хоча в основі твору - легендарні події сивої давнини, ідейна спрямованість його залишається актуальною і в наші дні: автор виступав проти влади золота, що на його думку, уособлювала зло, нівечила долі. Та й потреба в позитивному героєві, чиї дії спрямовуються любов`ю і добром, не зайва нині в нашому суспільстві.

Опера "Золото Рейну" чудово ілюструє ті реформаторські зміни в опері, за які сучасники часто лаяли Вагнера, але вплив яких не могли не відчути багато композиторів наступних поколінь. Автор досягає цілісності й безперервності музично-драматичного розвитку, виразності кожного вокального монологу чи діалогу (завважте, не арії та дуету, як у традиційній опері), могутнього, справді симфонічного звучання збільшеного кількісно оркестру.

Перегляд відеозапису тривав три години. Кожна з наступних частин тетралогії (а це опери "Валькірія," "Зігфрід", "Загибель богів") триває понад чотири години. Тих меломанів, котрі прагнуть насолоджуватися прекрасними оперними полотнами у чудовому виконанні, організатори "Березілля" запрошують завтра та післязавтра до планетарію, де буде продовжено відеопоказ тетралогії.