За перезавантаження балету Національної опери України

Олена ФІЛІП'ЄВА, прима-балерина, художня керівниця балетної трупи Національної опери, яка започаткувала Перший міжнародний фестиваль «Ballet UA»

     Знана в Україні й світі класична танцівниця, прима-балерина столичної трупи, а з вересня 2020 – художній керівник балету Національної опери України, - залишається однією з найяскравіших балерин сучасності, фанатично відданою балету.

       Жізель, Одетта-Оділія, Кармен, Сильфіда, Мавка, Лілея, Джульєтта… Важко назвати партію, яку б вона не танцювала.

       Ставши  однією з наймолодших народних артисток незалежної України у 23 роки, вигравши найпрестижніші балетні конкурси світу, зокрема отримавши золоту медаль Міжнародного конкурсу артистів балету «Майя», Олена, як це не дивно, ніколи не вважала себе першою і продовжувала наполегливо працювати над собою і стала блискучою балериною світового класу.

       Партнерами балерини по сцені були Патрік Дюпон, Фарух Рузіматов, Денис Матвієнко… Її талант високо цінувала Майя Плісецька, про неї знімали фільми, нею захоплювалась публіка у Японії, Канаді, США, Мексиці, Бразилії, Німеччині, Франції, Італії, Іспанії, Швейцарії, Норвегії.

       Сьогодні ж, будучи розумним, тактовним, стратегічно мислячим керівником, вона відмовилась від тих партій, які було б важко танцювати через вік – від «Баядерки», «Лебединого озера», «Дон Кіхота». У її репертуарі залишилася маленька кількість вистав, зокрема демі-класичні, характерні і так звані партії другого плану у балетах «Грек Зорба», «Майстер і Маргарита», «Кармен-сюїта», «Шехерезада». Наразі їй більш цікаві драматичні партії. Так, у виставі «Юлій Цезар» є маленька роль вдови, яка втратила на війні сина. Танець триває буквально чотири хвилини, але за емоційністю він дуже важливий, адже, передати страждання матері – це не тільки хореографія.

        За рік керівництва Олена Філіп’єва якісно і делікатно почала омолоджувати сольний склад балетної трупи, почалася робота над поновленням уподобаних у свій час публікою балетних постановок: «Ніч перед Різдвом», «Цезар», «Попелюшка».

         Саме на запрошення Філіп’євої художній керівник німецького балету Theatre Kiel Ярослав Іваненко, випускник Київського хореографічного училища, який протягом 10 років працював у трупі одного з найвідоміших сучасних хореографів - легендарного Джона Ноймаєра, - поставив ефектний, неокласичний  балет «Данте» - не тільки нашумілу прем’єрою сезону, яка увійшла до всесвітньої мистецької програми Dante 700 nel mondo, але й стала спільним україно-італійським внеском у мистецьку програму святкувань 30-річчя Незалежності України.

       Розуміючи потреби сучасної балетної трупи, Філіп’єва далекоглядно надає можливість випробувати свої сили в якості хореографів  талановитим у цьому плані солістам. Так, з’явився надзвичайно цікавий, модерний одноактний балет соліста трупи Віктора Іщука «Широко заплющені очі», до якої танцівник йшов цілих 10 років, а втілив свою ідею у життя саме за керівництва Олени Валеріївни.

       Зрозуміло, що такі кроки в якості керівника, не можуть залишитися не поміченими: це чітка, артикульована позиція, сучасний погляд, сміливість, самостійність у прийнятті рішень. Плюс - серйозні міжнародні контакти та статус Філіп’євої у балетному світі, що дозволяють  вибудовувати цікаву репертуару політику театру, запрошуючи у нові проєкти європейських зірок сучасного балету і одночасно зберігаючи кращі традиції класичного балету в Україні.

        Так, однією з найважливіших подій театрального життя 2021 року став Перший Міжнародний фестиваль Ballet UA, який відбувся у жовтні на сцені Національної опери України. Масштабний фестиваль об’єднав на одній сцені артистів з різних країн світу – Німеччини, Франції, Великобританії, Литви, а також – і це, мабуть, найважливіше – семи українських театрів. Натхненницею, організаторкою і головою журі виступила Олена Філіп’єва.

       Наразі публіка і трупа в очікуванні резонансної прем’єри, запланованої на початок наступного театрального сезону – спільної ініціативи Філіп’євої і керівництва національної опери - легендарного, фантастично красивого балету Джорджа Баланчина «Коштовності»/ Поява цього балету в репертуарі нашого театру остаточно засвідчить рух в бік репертуарного врівноваження високої класики і якісної модерної хореографії на першій балетній сцені національного театру.