Законодавчі «дірки», «гастролери» і місцеві авторитети

Як зміни до Виборчого кодексу можуть відчинити скриньку Пандори на місцях

Цьогорічні місцеві вибори матимуть кілька принципових змін. Якщо коротко, то це нова виборча система, новий бюлетень, запровадження процедури зміни виборчої адреси і нова відповідальність за виборчі порушення. Найпростіше зорієнтуватися буде мешканцям громад з населенням до 10 тисяч виборців, бо вони голосують за мажоритарною системою, тобто за впізнавані обличчя тих кандидатів, до яких приходитимуть вирішувати власні проблеми. Громади з населення від 10 тисяч — за партію та кандидата в депутати від цієї партії. І не факт, що саме той кандидат, який отримає більшість голосів на окрузі, пройде до ради і представлятиме своїх виборців, бо є перші місця для VIPів, нульові кандидати та партійні квоти. Але не це бентежить експертів на місцях. Головні побоювання, зокрема у вінничан, викликають «дірки» у законодавстві, які можуть спонукати до «законних» виборчих махінацій — до і під час волевиявлення земляків.

«ПІДРАХУНОК ГОЛОСІВ МОЖЕ ЗАТЯГНУТИСЯ»

Владислав ТЕЛЕНЬ, експерт Вінницького осередку Комітету виборців України:

— За 30 років свого виборчого стажу я не пам’ятаю такої невизначеної виборчої кампанії, яка спостерігається цього року. До сьогодні ми маємо досить багато невідомих моментів. По-перше, ніхто не впевнений, що вибори взагалі відбудуться 25 жовтня 2020 року. Через різні складові, зокрема коронавірус, який грає першу скрипку. По-друге, виборче законодавство було ухвалене не за рік до виборів, а тільки зараз, — останні зміни були внесені зовсім нещодавно. По-третє, через пандемію поки що ні ЦВК, ні тренінговий центр не розуміють, як проводити навчання територіальних виборчих комісій. Не кажучи вже про дільничні, які будуть сформовані у малих населених пунктах, де немає доступу до Інтернету і можливості підключення технічних систем, наприклад Zoom, чи інших.

З позитивного — на сьогодні ми маємо повністю запущену процедуру місцевих виборів. Наразі триває процес формування територіальних виборчих комісій. Вони будуть створені завчасно — за 75 днів до голосування, і це безумовний плюс. Адже ТВК матимуть достатньо часу, щоб спрацюватися: відкрити рахунки, придбати обладнання для своєї роботи, сформувати округи. І вже коли оголосять вибори, а це буде не пізніше ніж 31 серпня, приступити до повноцінної роботи.

Тим часом виборців такі організаційні питання не хвилюють, вони цікавляться, як буде проходити сам процес волевиявлення. Так, у громадах до 10 тисяч виборців нічого не зміниться, там залишається мажоритарка. У містах і ОТГ з населенням більше за 10 тисяч виборців — діятимуть пропорційні списки. Їх називають відкритими, але я б так не сказав. Адже цілком ймовірно, що кандидати, які користуються меншою підтримкою серед виборців, можуть стати депутатами. Чому? Усе залежить від місця у загальному  партійному списку і квоти. З іншого боку, уважними мають бути і виборці. Адже на кожен округ реєструється кілька мандантів кандидатів. Ми голосуватимемо за партію і будемо вписувати номер обраного кандидата у відповідний квадратик. Якщо людина проголосувала за партію, але не вказала кандидата, то голоси підуть у загальний партійний список. Не позаздриш і членами виборних дільниць. У окремих — підраховувати доведеться по три і більше бюлетенів. А це може зайняти кілька днів. Процес бюрократичний і затратний по часу, тому підрахунок голосів може затягнутися.

Також останнім часом багато питань виникає через електронні декларації. Законодавець чітко визначив, що всі кандидати в депутати до сільських, селищних, міських рад чи кандидати на очільників громад мають подати декларації в електронній формі. Особливо складно буде виконати цю процедуру людям із сільської місцевості. Їм усім доведеться отримати ключі в ЕЦП, мати хороший доступ до мережі і вміти правильно заповнювати цей документ. А це не просто. Крім того, чи витримає сама система НАЗК, якщо усі потенційні кандидати намагатимуться увійти до системи і подати документи вчасно? Як показує досвід із деклараціями держслужбовців, колапсу не уникнути.

«У ДЕНЬ ВИБОРІВ МИ МОЖЕМО ПОБАЧИТИ НЕ ЛИШЕ «ГАСТРОЛЕРІВ», А ЦІЛІ КОЛОНИ АВТОБУСІВ»

Анатолій СИНЯВСЬКИЙ, начальник Вінницького міського відділу ведення Державного реєстру виборців:

— Не дивуйтеся, якщо у день виборів ви виявите, що у вашій квартирі тимчасово «приписаний» житель з іншого міста. У ЦВК довго розміркували над тим, як забезпечити участь у голосуванні внутрішньо переміщених осіб і чи варто взагалі це робити. Зрештою, вирішили це питання не через систему тимчасової зміни місця голосування, яка працювала раніше, а протягнули його через «двері», які називаються «зміна виборчої адреси» — по статті 8 Закону «Про державний реєстр виборців», якою до сьогодні користувалися одиниці. Усе б нічого, але у липні ЦВК прийняла Постанову, якою дозволила всім охочим брати участь у місцевих виборах. Хоча спочатку було обмеження — передбачалися підтвердні документи: людина, яка хоче взяти участь у голосуванні в тому населеному пункті, де вона мешкає, мала звернутися до ДРВ і подати підтвердні документи. Для переселенців це була ВПЗ, де вказується, де вони зареєстровані і де мешкають. Тепер зняли всі обмеження і змінити тимчасову виборчу адресу можна, лежачи на дивані удома. Достатньо мати під рукою КЕП — кваліфікований електронний підпис. А він за кілька хвилин робиться у Приват 24, наприклад. Ця «дірка» дозволяє будь-кому голосувати будь-де, головне зареєструватися. Відтак, у день виборів ми можемо побачити не лише «гастролерів», а цілі колони автобусів.

Цікавою особливістю є те, що людина, яка змінила свою виборчу адресу, не має права голосувати за старою. Одна людина — один голос. І це правильно. Але наразі ніхто не може відслідкувати, хто і де реєструється. Побачити всі зміни у системі зможемо не раніше 9 вересня. Тому, якщо жартувати по-чорному, то потенційні кандидати, наприклад, на посаду голови якоїсь селищної ОТГ на Вінниччині вже зараз можуть запросити до себе в гості кілька тисяч «родичів» з інших регіонів і гарантовано перемогти.

Обирати нову виборчу адресу можна без будь-яких застережень. Головне, щоб вулиця, номер будинку та квартири насправді існували. Грубо кажучи, можна просто навмання ткнути пальцем на Googlе-карту і обрати тимчасову виборчу адресу. Поки масових «міграцій» виборців не спостерігається, змінити реєстрацію можна до 9 вересня. Якщо ж людина наперед перевірить себе у списках і побачить за своєю адресою ще кілька виборців або навіть кілька сотень — нічого вдіяти вона не зможе: ті, хто змінив свою виборчу адресу, нічого не порушують — це тимчасова зміна місця реєстрації, яка дозволена законодавством.

«ЛЮДИ ОРІЄНТУВАТИМУТЬСЯ НА АВТОРИТЕТІВ»

Жанна ГРУШКО, адвокатеса, старший партнер АО «Вінпартнерс»:

— На місцях люди голосують більше не за партії, а за конкретних кандидатів, оскільки вони розуміють, що Верховна Рада десь далеко і там ухвалюються закони, які можуть і не торкатися великої частини населення. А от депутат місцевої ради — це той представник, до якого можна конкретно прийти і висловити свою претензію: чому у мене не заасфальтована дорога або чому немає благоустрою біля клубу. Відповідно наразі політичні сили оголосили певне полювання за кандидатами і хочуть у свої команди авторитетних і перспективних кандидатів, які готові змінювати території на краще і працювати з людьми задля майбутньої перемоги на окрузі. Тому сьогодні на рівні районів бренд тієї чи іншої політичної сили не сильно впливатиме на вибір виборця, люди орієнтуватимуться на авторитетів. Але із нинішнім законодавцям для виборців слід провести «лікнеп». Адже зіпсувати виборчий бюлетень дуже просто. До прикладу, якщо під час волевиявлення ви вказали номер кандидата на бюлетені, але забули поставити галочку навпроти партії, то такий бюлетень буде вважатися недійсним. Більше того, якщо ви обрали кандидата від однієї партії, а галочку поставили навпроти іншої, то бюлетень знову ж таки вважатиметься недійсним.

Взагалі під час цьогорічних місцевих виборів буде чимало нововведень та навіть інновацій. Їх комплекс передбачений змінами до законодавства, які набрали чинності у липні. Серед ноу-хау — голосування виборців на виборчій дільниці за допомогою технічних засобів та програмних засобів, проведення електронного підрахунку голосів виборців за допомогою технічних засобів, складання протоколів про підрахунок голосів, підсумки та результати голосування з використанням інформаційно-аналітичної системи. Однак такі експерименти і пілотні проєкти будуть проводитися не на всіх, а лише на окремих, визначених ЦВК виборчих дільницях. При цьому результати їх проведення, а також будь-які відомості, отримані під час їх проведення, не можуть використовуватися для встановлення підсумків голосування чи результатів виборів, оскарження рішень, дій або бездіяльності суб’єктів виборчого процесу. З цієї норми виникає питання, якщо виборець проголосує електронним способом, то йому доведеться ще й голосувати у загальному порядку? Так, адже результат електронного поки враховуватися не буде. Про це зобов’язується проінформувати ЦВК. Виборці, які голосують на виборчих дільницях, де застосовуватимуться такі нововведення, мають знати і нововведення і дати свою згоду на участь у таких проєктах. Та поки робота у цьому напрямку не помітна. Хоча безумовно, електронні голосування і підрахунок голосів — на часі. Вони б спростили роботу членів виборчих комісій, особливо в ніч після голосування. Але з іншого боку, проблематично забезпечити найвіддаленіші виборчі дільниці цими технічними засобами і належним навчанням щодо їх впровадження. Тому, як все це відбуватиметься і які дільничні потраплять до експерименту — досі не відомо.

*  *  *

Про місцеві вибори за новими правилами та в нових громадах і районах «День» вже писав у № 137-138 за 23 липня 2020 року.  Тоді своїми думками, чи стане процес виборів доступнішим та зрозумілішим, які ризики можуть виникнути на місцях, та чи адекватно завершення децентралізації корелюватиметься з ситуацією у громадах — ділилися столичні провладні та незалежні експерти. Їхні погляди здебільшого збігаються з місцевими колегами, зокрема вінничанами. Принаймні перші і другі погоджуються, що ухвалення нового виборчого законодавства напередодні виборів певною мірою безвідповідально як до кандидатів на місцях, так і самих виборців, які просто можуть не зорієнтуватися у новій системі партійних «координат».