«Суд у смартфоні»

Чи є презентована Національною радою реформ концепція судової реформи тим, на що чекає бізнес?

Голова виконавчого комітету Національної ради реформ Міхеіл Саакашвілі оприлюднив відео, в якому виклав напрацьовану концепцію реформи судової системи України. Вона, за його словами, представляється на громадське обговорення.

«За останніми соціологічними дослідженнями недовіра до судової системи становить близько 70%. Ці цифри доводять: судова реформа вкрай необхідна. І вона має буде фундаментальною, рішучою і швидкою», — написав Саакашвілі.

По-перше, пропонується прибрати «множинність» системи контролю судів: ліквідувати Вищу раду правосуддя, Вищу кваліфікаційну комісію суддів та Державну судову адміністрацію, натомість — створити єдиний орган судового контролю.

Цей орган матиме такі функції: 1) добір та переатестація судів, 2) розгляд дисциплінарних справ за скаргами на суддів, 3) моніторинг суддівської доброчесності, 4) забезпечення фінансової незалежності судів.

Спростити судому систему: ліквідувати адміністративні, господарські й загальні суди, натомість — створити окружний центр правосуддя. Загалом із 764 судів має залишитися 200, «куди доступ буде полегшено і процедура буде набагато швидшою й прозорішою».

«Крім того — мати Вищий адміністративний суд, куди громадяни будуть звертатися щодо рішень державних органів; Вищий антикорупційний суд, Вищий Суд із питань інтелектуальної власності», — заявив Саакашвілі.

«Суд у смартфоні»: як пояснює Саакашвілі, це продовження ініціативи Зеленського «Держава у смартфоні», коли «все буде автоматизовано, через онлайн, прозоро — і це не фантастика».

Передбачається, що нова система займатиметься автоматичним розподілом справ, дозволить подавати позов онлайн, так само онлайн оплатити судовий збір чи передати докази, а також отримувати копії судових рішень. Як саме це має працювати на практиці — Саакашвілі не пояснив.

По-друге, пропонується запровадити «альтернативну систему правосуддя» для вирішення спорів: ідеться про створення інститутів третейського суду, застосування медіації, а також застосування іноземного права при вирішенні інвестиційних спорів.

«KyivCity — пілотна ініціатива президента Зеленського, яка дозволить використовувати англійське право як пілотний проєкт для того, щоб подивитися, як він працює тут, і далі поширювати його на всю країну», — сказав Саакашвілі, не уточнивши, що мається на увазі.

Також, за словами Саакашвілі, Верховний суд має стати «маленьким суперсудом», а імена його суддів «буде знати вся країна й буде ретельно відбирати», бо вони «будуть формувати судову практику».

Крім того, Конституційний суд у його нинішній формі, на думку Саакашвілі, «взагалі не потрібен», а його долю мають вирішити на референдумі. Його пропонують перетворити на Конституційну палату Верховного суду.

Як на це відреагували інвестори, які чи не найбільше скаржаться на вивихи судової гілки влади в Україні, та що бізнес пропонує змінити в українсьокму судочинстві  — прямою мовою в коментарях «Дню»:

Олександр МАГУНЬ, член Української ради бізнесу, засновник West Ukrainian Business Club

— Україні давно бракувало фундаментальної концепції революційної судової реформи. Досі окремі політики, політичні партії та клани мають істотний, часом тиранічний, вплив на нетривку судову владу в Україні. Наразі у Верховній раді зареєстровано три законопроєкти, які і визначатимуть курс судочинства в Україні — № 3711 (Президента Володимира Зеленського), № 3711-1 (народного депутата Ярослава Юрчишина з фракції партії «Голос»), № 3711-2 (народних депутатів Сергія Демченка, Вікторії Кінзбурської, Олега Дунди, Тараса Тарасенка з фракції партії «Слуга народу»). Наступне рішення за народними обранцями, які голосуватимуть за той чи інший законопроєкт. Впевнений, що це голосування матиме більш суттєві наслідки для держави, ніж просто чергова зміна закону.

Є думка що навіть найменша помилка в обранні правильного шляху нової судової реформи матиме серйозні наслідки не лише всередині країни, а й торкнеться позицій України на зовнішньополітичній арені. Судова реформа має прямий зв’язок з економічним розвитком та добробутом українців. До речі, недовіра до судової системи, суддів та ВККС, ВРП — це одна з перешкод для швидкого та ефективного залучення іноземних інвестицій в Україну.

Переконаний, що будь-яка реформа — це чітка і вивірена стратегія, якої найчастіше немає. Судова система вже зазнавала численних змін, але всі вони не увінчались успіхом. Повертаючись до змісту самих законопроєктів, то можу сказати, що на мою думку, найбільш правильним шляхом може стати проєкт № 3711-1. Він включає в себе рекомендації громадськості, наші міжнародні зобов’язання та тези передвиборчих обіцянок політичних сил. Також передбачена перевірка доброчесності нинішніх та майбутніх членів ВРП, що дасть змогу на корені зруйнувати будь-які схеми, корупційні зв’язки та уникнути можливих «персональних інтересів». Згідно цього законопроєкту ВККС буде сформовано незалежною конкурсною комісією, до складу якої увійдуть експерти міжнародного рівня, які матимуть безпосередній вплив на формування ВРП. Переконаний, що два інші законопроєкти, якщо за них проголосують без суттєвих доопрацювань та змін, мають шанс надовго похоронити надію на трансформацію судової системи. Адже вони не «відрубують голову гідри», а лише частково її ховають від очей суспільства.

Юрій СИВИЦЬКИЙ, член Української ради бізнесу, засновник Intecracy Group:

— Необхідно створити Раду доброчесності з вибору суддів і напрацювати критерії, за якими ця Рада обирає суддів. Наприклад, незабезпечена доказова база походження багатства, явно суперечливі неодноразово судові рішення. Також має бути найприскіпливіший контроль відбору суддів до Верховного суду. Але й він все одно не буде працювати без цієї Ради доброчесності, який має прямий вплив на відсторонення суддів від практики.