...І президентський указ на доріжку

Наступного вівторка чи середи парламент планує розглянути в другому читанні законопроект про програму приватизації на 1997 рік. Як поведеться ВР із аналогічним законопроектом, що його подав Президент (згідно з Конституцією, водночас із відповідним указом про програму приватизації), залишається незрозумілим.

Швидше за все, парламент спробує в другому читанні і в остаточній редакції затвердити свій варіант програми приватизації. Якби Леонід Кучма подав свій законопроект про приватизацію й підписав такий самий указ до затвердження парламентом програми, жодних правових колізій не виникло б. А поквапливе підписання самого указу в кулуарах парламенту пояснюють нинішнім візитом Президента до США та підготовкою до зустрічі Кучма - Гор. Напередодні візиту Президентові необхідно було продемонструвати активне просування реформ, зокрема, процесу приватизації. А про популістський характер указу свідчить його зміст, що майже в усьому збігається з парламентською програмою.

Найістотніша відмінність - у збільшенні об'єктів групи "А", що їх приватизують: у президентському указі таких об'єктів більше ніж 3 тисячі, що майже вдвічі перевищує парламентські плани. Напевно, в президентській адміністрації робили спроби "підігнати" приватизаційні параметри під вимоги МВФ. Внесені також пропозиції про приватизацію землі, на що парламент, звісно ж, своєї згоди не дав.

Президентський варіант програми приватизації розширює повноваження уряду. Останньому надається право продовжувати терміни володіння державним пакетом акцій і самостійно приймати рішення про їхній продаж. Це призведе до відомого суб'єктивізму: КМ матиме можливість залишати акції привабливих підприємств у держвласності, а відтак продавати їх певному колу осіб. З такою нормою парламент навряд чи погодиться. Крім того, передбачається затвердження переліку об'єктів, які не підлягають приватизації, законами, а не постановами парламенту, як тепер.

Хоча указ Президента про програму приватизації і підписано в середині року, Л. Кучма тим самим ніби знімає з себе відповідальність за зволікання з розблокуванням приватизації. У пресі вже прокотилася хвиля публікацій, які покладають вину за це на парламент, що сумнівно, адже уряд не представив у ВР програми приватизації в заплановані терміни.