Безпрецедентні небаланси

Борги облгазів сягнули критичного для галузі розміру

Із січня 2020 року в результаті анбандлінгу Нафтогазу українською газотранспортною системою керує незалежна державна компанія — ТОВ «Оператор ГТС України» (ОГТСУ). Саме вона відповідальна за транспортування газу всередині країни та транзит за її межі.

Із цим Оператор успішно справляється — навіть попри довгострокову стратегію Кремля щодо скорочення транзиту російського газу територією України. За підсумками 2020 року компанія увійшла до переліку найбільших платників податків в Україні, сплативши до бюджету 14,9 млрд грн. Однак подальшу фінансову стабільність Оператора поставили під сумнів події на внутрішньому ринку газу.

«Ложку дьогтю» нещодавно створеній держкомпанії підкинули приватні облгази — оператори газорозподільних систем. Саме ці компанії доставляють газ кінцевим споживачам, зокрема й побутовим. Їм люди платять за розподіл, або так звану доставку газу.

Облгази, в свою чергу, також використовують газ у своїй діяльності, для так званих виробничо-технічних витрат (ВТВ). Його беруть прямо з газотранспортної системи, адже «Оператор ГТС» забезпечує ще й її балансування. Хоча за законодавством оператори ГРМ мають самостійно забезпечувати себе газом для виробничо-технологічних витрат. Але проблема полягає не тільки в тому, що облгази несанкціоновано відбирають значні обсяги газу з ГТС, але й в тому, що вони за нього не сплачують.

Наразі їхній загальний борг перед ОГТСУ сягнув 10 млрд грн. Для порівняння: це більше за річний бюджет на підтримку культури. Увесь чистий прибуток «Оператора ГТС України» за 2020 рік склав 20,4 млрд грн. Таким чином, гроші від транзиту, зароблені ОГТСУ, замість держказни фактично йдуть до бенефіціарів облгазів.

Серед найбільших облгазів-боржників — «Тернопільміськгаз» (майже 482 млн грн боргу) та «Донецькоблгаз» (майже 894 млн грн боргу). І стягнути таку заборгованість не допомагають навіть ухвали суду.

При цьому в останні місяці боргова тенденція суттєво погіршилася.

«Протягом лютого-березня облгази пришвидшили темпи відбору газу для ВТВ: січень — 38 млн куб. м газу, у лютому — 380 млн куб. м, у березні — 675 млн куб. м. Лише за три місяці облгази відібрали щонайменше 1,1 млрд кубометрів газу для ВТВ — це втричі більше, ніж за весь 2020 рік. І немає жодного логічного чи технічного пояснення, чому втрати в розподільних мережах облгазів зросли майже в 20 разів за останні місяці опалювального сезону», — констатує генеральний директор «Оператора ГТС України» Сергій Макогон.

Очільник держкомпанії нагадує: кошти на закупівлю необхідного облгазам палива для ВТВ передбачені в їхніх тарифах на розподіл. Їх регулярно сплачує населення. Але, як далі використовуються ці кошти, досі невідомо.

«На жаль, ні штрафи НКРЕКП, ні ухвали суду «не мотивують» облгази сплачувати згідно з цільовим призначенням, — наголошує Сергій Макогон. — Проблема вимагає термінового вирішення, оскільки ставить під загрозу безперебійне постачання газу споживачам України. З такими боргами «Оператор ГТС» не зможе провести до завершення контракту з «Газпромом» у 2024 році таку необхідну оптимізацію і модернізацію газотранспортної системи та фінансувати в повному обсязі поточні ремонти».

Єдиним виходом із ситуації в держкомпанії вбачають терміновий розгляд у Верховній Раді законопроєкту, яким будуть запроваджені спеціальні розподільчі рахунки. Це гарантуватиме цільове використання тарифного доходу операторів ГРМ. Лише тоді стане зрозуміло, куди саме йдуть кошти, які українці сплачують за розподіл газу, переконані в ОГТСУ.

А тим часом Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), анулювала ліцензію одному з найбільших боржників перед ОГТСУ — «Донецькоблгазу». Як зазначається в повідомленні регулятора — за порушення законодавства та зловживання під час постачання природного газу.

НКРЕКП провела перевірку «Донецькоблгазу» й встановила, що той двічі протягом 2020 року не виконав умови відповідного договору з транспортування газу, не сплативши вартість щодобових небалансів за газові місяці жовтня, листопада та грудня 2020 року.

«Дії «Донецькоблгазу» — це не просто повторне порушення ліцензійних умов, це диверсія проти споживачів, проти країни. Адже минулого місяця це підприємство відключало від газопостачання теплокомуненерго попри чітку позицію Регулятора, «Оператора ГТС», НАК «Нафтогаз України» щодо неприпустимості таких відключень. Державі не потрібен ліцензіат, що накопичує борги перед оператором ГТС та відключає теплокомуненерго, — наголосив голова НКРЕКП Валерій Тарасюк. — Після консультацій з причетними органами державної влади ми вирішили, що ліцензія ПАТ «Донецькоблгаз» анульовується з 1 серпня 2021 року... До 1 серпня 2021 року НКРЕКП має видати ліцензію новому підприємству, яке почне діяльність з чистого листа».

Але для «Оператора ГТС України» критично важливо, аби боргову кризу розв’язали якомога скоріше, а утворені підприємством борги — повернули. Неефективність менеджменту облгазів, їх помилки або навіть кримінальні умисли в жодному разі не повинні стати фінансовим тягарем для державної компанії. Адже інакше «діру» в бюджеті компанія буде змушена закривати коштами, передбаченими на удосконалення та розвиток ГТС. Це загрожує стабільній роботі газотранспортної системи.

Безпрецедентні небаланси

Безпрецедентні небаланси

Борги облгазів сягнули критичного для галузі розміру

Із січня 2020 року в результаті анбандлінгу Нафтогазу українською газотранспортною системою керує незалежна державна компанія — ТОВ «Оператор ГТС України» (ОГТСУ). Саме вона відповідальна за транспортування газу всередині країни та транзит за її межі.

Із цим Оператор успішно справляється — навіть попри довгострокову стратегію Кремля щодо скорочення транзиту російського газу територією України. За підсумками 2020 року компанія увійшла до переліку найбільших платників податків в Україні, сплативши до бюджету 14,9 млрд грн. Однак подальшу фінансову стабільність Оператора поставили під сумнів події на внутрішньому ринку газу.

«Ложку дьогтю» нещодавно створеній держкомпанії підкинули приватні облгази — оператори газорозподільних систем. Саме ці компанії доставляють газ кінцевим споживачам, зокрема й побутовим. Їм люди платять за розподіл, або так звану доставку газу.

Облгази, в свою чергу, також використовують газ у своїй діяльності, для так званих виробничо-технічних витрат (ВТВ). Його беруть прямо з газотранспортної системи, адже «Оператор ГТС» забезпечує ще й її балансування. Хоча за законодавством оператори ГРМ мають самостійно забезпечувати себе газом для виробничо-технологічних витрат. Але проблема полягає не тільки в тому, що облгази несанкціоновано відбирають значні обсяги газу з ГТС, але й в тому, що вони за нього не сплачують.

Наразі їхній загальний борг перед ОГТСУ сягнув 10 млрд грн. Для порівняння: це більше за річний бюджет на підтримку культури. Увесь чистий прибуток «Оператора ГТС України» за 2020 рік склав 20,4 млрд грн. Таким чином, гроші від транзиту, зароблені ОГТСУ, замість держказни фактично йдуть до бенефіціарів облгазів.

Серед найбільших облгазів-боржників — «Тернопільміськгаз» (майже 482 млн грн боргу) та «Донецькоблгаз» (майже 894 млн грн боргу). І стягнути таку заборгованість не допомагають навіть ухвали суду.

При цьому в останні місяці боргова тенденція суттєво погіршилася.

«Протягом лютого-березня облгази пришвидшили темпи відбору газу для ВТВ: січень — 38 млн куб. м газу, у лютому — 380 млн куб. м, у березні — 675 млн куб. м. Лише за три місяці облгази відібрали щонайменше 1,1 млрд кубометрів газу для ВТВ — це втричі більше, ніж за весь 2020 рік. І немає жодного логічного чи технічного пояснення, чому втрати в розподільних мережах облгазів зросли майже в 20 разів за останні місяці опалювального сезону», — констатує генеральний директор «Оператора ГТС України» Сергій Макогон.

Очільник держкомпанії нагадує: кошти на закупівлю необхідного облгазам палива для ВТВ передбачені в їхніх тарифах на розподіл. Їх регулярно сплачує населення. Але, як далі використовуються ці кошти, досі невідомо.

«На жаль, ні штрафи НКРЕКП, ні ухвали суду «не мотивують» облгази сплачувати згідно з цільовим призначенням, — наголошує Сергій Макогон. — Проблема вимагає термінового вирішення, оскільки ставить під загрозу безперебійне постачання газу споживачам України. З такими боргами «Оператор ГТС» не зможе провести до завершення контракту з «Газпромом» у 2024 році таку необхідну оптимізацію і модернізацію газотранспортної системи та фінансувати в повному обсязі поточні ремонти».

Єдиним виходом із ситуації в держкомпанії вбачають терміновий розгляд у Верховній Раді законопроєкту, яким будуть запроваджені спеціальні розподільчі рахунки. Це гарантуватиме цільове використання тарифного доходу операторів ГРМ. Лише тоді стане зрозуміло, куди саме йдуть кошти, які українці сплачують за розподіл газу, переконані в ОГТСУ.

А тим часом Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), анулювала ліцензію одному з найбільших боржників перед ОГТСУ — «Донецькоблгазу». Як зазначається в повідомленні регулятора — за порушення законодавства та зловживання під час постачання природного газу.

НКРЕКП провела перевірку «Донецькоблгазу» й встановила, що той двічі протягом 2020 року не виконав умови відповідного договору з транспортування газу, не сплативши вартість щодобових небалансів за газові місяці жовтня, листопада та грудня 2020 року.

«Дії «Донецькоблгазу» — це не просто повторне порушення ліцензійних умов, це диверсія проти споживачів, проти країни. Адже минулого місяця це підприємство відключало від газопостачання теплокомуненерго попри чітку позицію Регулятора, «Оператора ГТС», НАК «Нафтогаз України» щодо неприпустимості таких відключень. Державі не потрібен ліцензіат, що накопичує борги перед оператором ГТС та відключає теплокомуненерго, — наголосив голова НКРЕКП Валерій Тарасюк. — Після консультацій з причетними органами державної влади ми вирішили, що ліцензія ПАТ «Донецькоблгаз» анульовується з 1 серпня 2021 року... До 1 серпня 2021 року НКРЕКП має видати ліцензію новому підприємству, яке почне діяльність з чистого листа».

Але для «Оператора ГТС України» критично важливо, аби боргову кризу розв’язали якомога скоріше, а утворені підприємством борги — повернули. Неефективність менеджменту облгазів, їх помилки або навіть кримінальні умисли в жодному разі не повинні стати фінансовим тягарем для державної компанії. Адже інакше «діру» в бюджеті компанія буде змушена закривати коштами, передбаченими на удосконалення та розвиток ГТС. Це загрожує стабільній роботі газотранспортної системи.