699 мільйонів доларів уже на рахунку

Під що і в обмін на що Україна отримала черговий транш МВФ?

МВФ дав транш (699 млн дол. США) і продовжив дію програми (до 9 червня 2022 року). Очікуване рішення з моменту, коли два тижні тому оголосили дату засідання Ради директорів МВФ.

«Вдячний Раді директорів МВФ за позитивне рішення щодо завершення перегляду програми stand by, яке передбачає надання Україні траншу обсягом близько $700 млн», — написав у Телеграм Президент України Володимир ЗЕЛЕНСЬКИЙ.

Пресреліз, який поширив Фонд, короткий, але досить змістовний: напрямки зобов'язань зрозумілі, хоча заходи побачимо лише в тексті Меморандуму.

«Із цікавого — це зобов'язання України знижувати фіскальні ризики через квазіфіскальні операції. Це можна читати як підвищення тарифів, особливо в енергетиці», — вважає експертка у сфері публічних фінансів Олександра БЕТЛІЙ.

Саме низькі тарифи на газ свого часу призвели до фіскальних ризиків, які реалізувалися в шалений дефіцит Нафтогазу, що його покривали із Держбюджету.

Водночас у релізі наголошується на подальшому захисті вразливих груп населення, тобто меседж одностайний: підвищення тарифів і захист через житлово-комунальні субсидії, а не універсальні субсидії (через низькі тарифи).

Судова реформа на порядку денному, а також подальші реформи в податковій та митній сферах.

Корпоративне управління в державних банках залишається серед зобов'язань.

Дуже цікаво, які заходи буде передбачено за напрямком поліпшення інвестиційного клімату.

«До червня наступного 2022 року в України ще є шанси отримати наступний транш... потрібно лише вчасно робити домашню роботу», — переконана Бетлій.

Один із ключових фокусів МВФ в Україні — макрофінансова стабільність та фіскальна політика.

У тому числі — одне із завдань місії МВФ в Києві, яка завершилася позитивно для нас, було переконатися, що уряд і Національний банк контролюють ситуацію й адекватно оцінюють ризики, щоб підвищити надходження до бюджету шляхом зниження корупції, непрямого субсидування, а також раціональних витрат, плюс незалежність та транспарентність банківської системи. Інакше кажучи, МФО і донори встановлюють, наприклад, контроль НБУ за проблемними банками.

Станом на 31 серпня 2021 року державний та гарантований державою борг України становив $92,53 млрд.

Наступного 2022 року Україна має сплатити близько $15 млрд (у півтора рази менше, ніж 2021 року), із яких майже $1,5 млрд — кредити МФО. При цьому немає пікових точок виплат боргу, а це означає, що Україні не доведеться шукати додаткових фінансових ресурсів для його погашення.

Якщо наступного 2022 року зовнішні ринки будуть сприятливими, то бюджет планується профінансувати в основному за рахунок ОВДП — 76% і лише на 15% за рахунок грошей МВФ та МФО.

Чи впоралась би Україна без МВФ та інших кредиторів із виплатою пенсій, субсидій, зарплат бюджетникам, фінансуванням державних інфраструктурних проектів?

На жаль, усе ще сировинна структура нашого експорту робить нашу економіку занадто залежною від мінливості цін на світовому ринку сировини.

Тому уряд має думати про альтернативні джерела фінансування бюджетних видатків. Але ринкові механізми фінансування для країн, які розвиваються, більш високовартісні й не завжди доступні.

Цього року неконтрольованих проблем для бюджету не передбачається, оскільки уряд уже отримав суттєву допомогу й успішно залучав боргові ресурси на зовнішніх ринках. Проте, з огляду на ситуацію на енергоринках, краще домовлятися заздалегідь, щоб не опинитися як у цьогорічній ситуації, коли бюджет збалансувався за допомогою МВФ за програмою підтримки постраждалих від COVID-19 держав.

Крім того, не слід забувати, що кредити МВФ — це також геополітика. Підтримка Фонду — це сигнал схвалення політичного курсу України на Захід.