МЕНЮ

Учителів навчать боротися з булінгом

Оксана МИКОЛЮК, «День»
29 березня, 2018 - 19:58
У травні для педагогів молодшої школи запрацює проект «Недискримінаційний підхід у навчанні»

Тема дискримінації, поширення стереотипів, цькування (булінгу) в школі вкрай актуальна. За даними ЮНІСЕФ, 67% дітей під час навчання у школі зазнають дискримінації та цькування. Болючим це питання є і для вчителів — 63% опитаних в Україні вчителів визнали це проблемою, відчувають безсилля перед таким проявом насилля у класах.

Аби зрушити питання з мертвої точки, найкращі експерти з питань недискримінації вирішили створити для вчителів навчальний курс, який дозволить розібратися в багатьох питаннях. Головна мета — зробити школу безпечною для всіх. Ідеться про онлайн-курс «Недискримінаційний підхід у навчанні». Він складатиметься з дев’яти модулів, у яких вчителям та батькам надаватимуть практичні поради, як протидіяти дискримінації у школах.

Оскільки, за спостереженнями фахівців, все починається в молодшій школі, вирішили почати з перших чотирьох класів.

«Ідея — не тільки розповісти, як протидіяти насиллю, а й надати підтримку психологів, корекційних педагогів. Вони пояснюватимуть, надаватимуть рекомендації в онлайн-режимі всім охочим. Також буде платформа для того, щоб дитина в реальному режимі могла написати листа, розповісти свою історію та отримати поради, — говорить ініціатор і автор курсу, голова ГО «Студена», гендерна активістка Анастасія МЕЛЬНИЧЕНКО. — На жаль, для нас є нормою, коли інакшість людини «забивається» силою. Школа дискримінує і нав’язує стереотипи до багатьох важливих речей у житті. На щастя, діти, молодше покоління — ще не зашорені. Потрібно впливати саме на них: зловити той момент, коли діти не перейняли наші стереотипи, а вчителям показати, що таке дискримінація та як її уникати». Активістка розповідає, що найбільша кількість з понад 1400 опитаних учителів виявила інтерес до того, як протидіяти цькуванню.

Програма курсу включає такі теми: критичне мислення та критична педагогіка, роз’яснення на прикладах змісту поняття «дискримінація» і «толерантність», види дискримінації, також — питання різних видів насилля, протидія їм, а також — усі питання, які стосуються гендеру.

«Вчитель — людина, яка може зняти питання домінування, зробити територію школи територією безпеки і поваги. Коли є ситуація цькування, то, на жаль, школа в основному перекладає відповідальність на людину, яку цькують. Бо з однією людиною легше — просто «прибрати», вижити її. Від цих принципів треба відходити. Треба привчити школу до відповідальності більшості. Більшість має дати приклад позитиву. Дотримання прав і свобод починається у школі», — переконана співавтор курсу, фахівець із питань захисту прав людини, посол доброї волі ООН Лариса ДЕНИСЕНКО.

Пані Лариса зауважила, що вчителі також стикаються з булінгом, тож певні знання, навички та підтримка їм також потрібні. В цьому її підтримали колеги, які проводять тренінги із ненасильницького спілкування. «Вчителі — дуже різні, деякі мають свої упередження, які часто важко «зрушити». Але наш досвід роботи показав, що навіть найупередженіші змінюють потроху свої позиції», — говорить тренер із питань протидії насильству ГО «Донбас СОС» Галина КОРНІЄНКО.

Безкоштовний відкритий курс буде доступний на освітній платформі EdEra. Його планують презентувати орієнтовно 4 травня в Міжнародний день протидії цькуванню.