Тариф розбрату

Кияни пікетують мерію через імовірне зростання вартості проїзду

Місячний проїзний у Празі вартує 650 грн (або ж 550 крон), у Відні – 1530 грн (51 євро), у Женеві – 2000 грн (70 франків), а в Києві пропонують підняти нинішній тариф із 1300 до 2990 грн. Це за умови, що вартість проїзду у громадському транспорті зросте із 8 до 20 грн за одну поїздку. Певні знижки матимуть ті, хто має картку киянина або ж поповнюватиме свій електронний квиток на 50 поїздок. Проте така цінова політика щодо проїзду у міському транспорті збурила киян. Та так, що сьогодні містяни вийшли на пікет до Київської міської державної адміністрації, ще один протест заплановано на завтра, 19 листопада. Активісти просять не лише відкласти здорожчання проїзду, що, до речі, пообіцяв уже мер Віталій Кличко (начебто ціни не підніматимуть до закінчення опалювального сезону), а й переглянути підходи до формування тарифів у громадському транспорті.

Серед організаторів сьогоднішнього пікету були представники акції «Марш за Київ», що відбулася 2 жовтня та об’єднала понад 40 громадських організацій. Організатори маршу нагадали, що ще тоді вимагали від міста розробки нових підходів до формування тарифів. «У місті перезріло питання заміни тарифної сітки в громадському транспорті на більш прогресивну систему, завдяки якій пасажир матиме вигоду під час придбання річних/піврічних/квартальних проїзних. Тарифна сітка, що існує, не створює для місцевого користувача економічних переваг та стимулів у довгостроковій перспективі та є неефективною», - наголошували учасники маршу.

Одна з їхніх вимог стосувалася появи єдиного проїзного на всі види транспорту. «Нагадаємо, що не у всьому транспорті є можливість використання проїзного та відсутня можливість безготівкого розрахунку за проїзд. Без впровадження такої системи і подальшого використання готівки зберігатимуться корупційні ризики та незручні форми оплати», - зазначали активісти. Також радили нарешті ухвалити стратегію сталої міської мобільності. «Такий візійний, стратегічний документ повинен сформувати транспортну політику міста на тривалий період з урахуванням потреб оптимальної мобільності мешканців, вартості проїзду та якомога нижчого негативного впливу на довкілля. Наразі кияни не розуміють, куди і як рухається місто в питаннях транспортної політики через неоднозначність, несистемність та протиріччя Стратегії розвитку міста Києва до 2025 або іншим заявленим планам міста в сфері мобільності», - ішлося у вимогах громадськості.

Фактично місто повинно створити таку систему громадського транспорту, яка буде зручною та економічно вигідною для пасажира. Бо зараз кияни жартують, що підвищення проїзду стимулюватиме перехід містян на велосипеди та самокати. Для декого це справді вихід із ситуації, але не для мам із дітьми у колясках, не для бабусь та дідусів.

А так кияни шукатимуть інші варіанти для пересування містом, і чимало зробить свою ставку у бік приватного транспорту та таксі. Чи поліпшить це рух Києвом? Аж ніяк. Якщо вірити Віталію Кличку, то зараз міська влада змушена обирати між підвищенням тарифів на проїзд або збільшенням тарифів на комунальні послуги. Інакше місто не впорається із виконанням своїх інших функцій – розвитком інфраструктури, ремонтом доріг, мостів, будівництво шкіл та садків. З іншого боку, міська влада заявляє про профіцитний бюджет, тобто коштів у нас достатньо.

До того ж інші міста чомусь же шукають інші варіанти розвитку та підтримки громадського транспорту. Зараз багато експертів наводить за приклад Львів. Місто із 13 січня буде переходити на іншу систему оплати проїзду. Приватні маршрутки та комунальний транспорт об'єднуються в єдину систему, квитки діятимуть на час і забезпечуватимуть безкоштовні пересадки, а також є зручні місячні та річні абонементи з доступною вартістю. Місяць користування транспортом коштуватиме 420 грн, рік – 3650 грн. Тобто незалежно від кількості перевезених пасажирів приватні перевізники та комунальні отримуватимуть оплату за кожен кілометр, який проїдуть.

Якщо Київ не хоче брати приклад зі Львова, то мусить запропонувати свою модель розвитку міського транспорту, і навряд чи вона стосується лише збільшення тарифу на проїзд.