Нова сторінка української культурної дипломатії у Франції

«Les chants des Vallons» в Культурному фонді «Ермітаж» у Парижі

Подружжя Михайло Сидоренко та Наталія Кручкевич — знані українські художники, що інтегровані в європейський мистецький простір не ситуативними виставками, а реальним творчим співжиттям у полікультурній спільноті Парижа. Перед тим випускники Львівської національної академії мистецтв кінця 1990-х років пройшли різні стадії проникнень в іманентну природу малярства, зіставляючи критерії професіоналізму з індивідуальним темпераментом. Це дозволило їм адаптувати живописну мову до власної екзистенції. Обоє продовжили навчання на мистецьких студіях у Філадельфії (SFAM та Philadelphia Sketch Club, USA), а опісля мали спільні репрезентації своїх полотен у тій же Філадельфії, Лос-Анджелесі, далі — у Києві, Львові, в інших містах України, а вже згодом — і в Парижі.

У 2010-х роках Париж «прийняв» молоду творчу пару до свого середовища за сумою фахових та психоемоційних якостей. Крок за кроком вони здобували авторитет у відповідних колах мистців. Участь в славетному Осінньому Салоні (Salon d’Automne) зміцнила їх репутацію за критеріями актуальності пластично-образної мови. Освоюючи історико-культурний простір мегаполіса, Михайло Сидоренко та Наталія Кручкевич цікавилися українською генеалогією Парижа, зокрема — великими успіхами серед бомонду та галерейних вернісажів Марії Башкирцевої, Олександра Архипенка, Олекси Грищенка, Соні Делоне, Михайла Андрієнка-Нечитайла та інших велетів образотворчого мистецтва.

На сьогодні і вони стали репрезентантами України в цій творчій ділянці. Про це, зокрема, свідчить подія, що відбулася 26 червня, — вернісаж виставки Михайла Сидоренка (Misha Sydorenko) «Les chants des Vallons» в Культурному фонді «Ермітаж», з презентацією його ж авторського альбому-монографії.

Культурний фонд «Ермітаж» (Fonds culturel de l’Ermitage) — одна з найбільш престижних у Франції культурних інституцій, яка виявляє і підтримує особливо обдарованих представників мистецької еліти. Ініційований і заснований знаною суспільно-культурною діячкою Мартін Буляр та колишнім адміністративним і фінансовим директором Національного центру мистецтва й культури імені Жоржа Помпіду Клодом Моляром, а в 2014 році інавгурований колишнім міністром культури Франції Жаком Лянгом. Відтоді оголошуються конкурси, на яких з-поміж більше сотні учасників (мистців) щорічно обирають по чотири кандидатури на культурні події року. У традиціях салонів XIX ст., ці події складаються з вернісажу виставки, літературної частини та концерту. Опісля імена переможців конкурсу стають ще більш шанованими у професійних мистецьких колах Парижа.

Цього року проєкт Культурного фонду «Ермітаж» проходив за підтримки та безпосередньої участі Посольства України у Французькій Республіці. На вернісажі та презентації книги «Misha Sydorenko. Peintures», що вийшла у видавництві «Lelivredart», були присутні Надзвичайний і Повноважний посол України у Франції Вадим Омельченко та Наталія Омельченко, директор Культурного центру Посольства Вікторія Гуленко, а також представники широких культурно-мистецьких кіл Парижа. У рамках події відбувся концерт класичної музики (дует виконавців на арфі та флейті дуо «Ніколаєв») та читання поезії Віктора Гюго.

Окремої уваги заслуговує розкішно видане альбомне видання з текстами філософа та історика мистецтва Крістіана Норбергена, інтерв’ю з Михайлом Сидоренком Мартін Буляр та текстом самого мистця. На сучасному, якісному поліграфічному рівні, у чіткій структурі коротких текстів та систематизованого візуального ряду (на 72-х сторінках) представлено одного з перспективних українських мистців, які активно розкривають свою індивідуальність засобами кольору і пластики (за французькою шкалою фахових кваліфікацій — нового фігуративізму, з експресивною функцією кольору). 

Вперше в історії Культурного фонду «Ермітаж» художник з України презентує свій проект. Салон з вернісажем авторської виставки та презентацією книги, що пройшов з великим успіхом, став важливою подією міжкультурних взаємин між Україною та Францією в новій історичній реальності.