"АвтоЗАЗ" + "Daewoo" + "General Motors" = любов на трьох

Учора на закритому засіданні уряду стало зрозуміло, що врешті набуває реальних обрисів проект створення на базі "АвтоЗАЗу" спільного підприємства, покликаного вивести зі стану клінічної смерті єдиного вітчизняного виробника малолітражок. Найближчим часом буде створене СП, до якого крім Запорізького автозаводу ввійдуть американська корпорація "General Motors" та південнокорейська "Daewoo".

А поки що протягом двох днів уряд зобов'язався підготувати й подати на розгляд парламенту пропозиції щодо змін у законодавстві, які б дозволили надати податкові пільги автомобільному СП і за рахунок цього забезпечити конкурентоспроможність його продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках. За підрахунками експертів, протягом 10 років (термін упровадження проекту) ненька-Україна має надати пільг підприємству на $2,5 млрд., натомість держава отримає загальних надходжень на $8,6 млрд. - тобто, гра нібито варта автомобільних свічок.

Бізнесові наміри потужного СП надзвичайно розлогі: вийти на щорічне виробництво 195 тисяч авто "Daewoo" різних модифікацій, 25 тис. "Opel" і, на настійливу вимогу української сторони, відновити виробництво 80 тис. модернізованих "Таврій" - це в умовах, коли минулого року їх спромоглися продати ледве 7 тис. штук проти 90 тис. у 1994 р. Передбачається, що принаймні половина продукції СП йтиме на експорт, при цьому 70% комплектуючих для автомобілів будуть українського походження. І тут можна лише привітати оптимізм розробників проекту: по-перше, з нагоди такої високої ємності вітчизняного авторинку - 150 тисяч машин щороку, які мають продаватися в Україні "10 літ по тому", а, по-друге, впевненості, що наші постачальники відразу вийдуть на європейський рівень якості запчастин. Усього ж у виробничому ланцюжку передбачається задіяти до 200 українських підприємств-суміжників.

Аби всі ці дива втілилися в життя, корейсько-американські партнери зобов'язуються загалом інвестувати в СП $1,3 млрд. - суму для нас фантастичну. А також реінвестувати протягом 10 років увесь прибуток у розвиток виробництва. У разі ж, якщо вони не виконають зобов'язань, передбачається стягнення з них суми наданих пільг - цікаво, яким чином? Механізм таких санкцій поки що не створений, і є сумніви щодо його майбутньої дієвості в принципі.

Але не будемо пророкувати можливе "розлучення" напередодні бучного "весілля на трьох", яке вінчає довгі вагання української сторони, кому ж з двох претендентів віддати руку автоскладальника, серце шофера і букву закону. "Хеппі енд" відбувся за схемою, вже випробуваною в борні між "Boeing" та "Airbus Industry", коли перемога дістається всім учасникам тендера. Отже, хто ще хоче побавитись у безпрограшну українську лотерею?